Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Tändelement

Inlägg av nissetib »

Hade en konstig incident i fredags. Skulle starta upp pannan efter det att sotaren varit här och när pannan var i startfas 7 så larmade den för "kontroll tändelement". Tryckte bort larmet och startade om. Men inget händer, dvs skruv och fläkt funkar som vanligt men det verkar som om tändelementet har gett upp. Provar att starta om igen. Kollar i asklådan och där finns det ju en del helt oförbrända pellets. Drar ut brännaren och ser samma sak i koppen. Ryker ytterst lite men slutar ganska snart.

Provar nu med att bryta huvudströmmen, och startar igen. Samtidigt går jag ocg ringer för att jaga tag på ett tändelement. Fick ett pris på hela 1300:-, dyrt.....
Gick ned och kollade igen och då hade det hela hoppa igång, dvs det brann så fint...

Är det någon som har behövt starta om 2-3 gånger efter tex sotning?
Någon som har bytt tändelement tidigare? Besvärligt?
Tips på inköpsställe, där det kanske är lite billigare? Tänkte köpa ett för och ha i reserv inför hösten.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tändelement

Inlägg av André »

Den skulle larmat tidigare tycker man, Redan i startfas1/2 tänder den normalt..

Har aldrig byt men är inte svårt, Tändröret är ju det som går in i koppens ovankant så man kommer åt då man tar loss koppen..
Nu är det väl bara då du sotat som du behöver eltändningen för ecoflexen kan man väl inte ändra start/stopptemp o välja kallstart?
Det går fint att tända med lite tändvätska innan man stoppar in brännaren..
Går ju kolla tändelementet via "test utgångar" men då måste du ha fläkten igång först på 30%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Tändelement

Inlägg av nissetib »

Jodå, det går och välja kallstart, om vi nu pratar om samma sak vill säga. Jag har iaf "varmhållningen" avstängd sommartid. Då används ju tändelementet varje gång vid start, dvs vad jag skulle kalla kallstart. Däremot är jag osäker på start/stopp temp, men mig veterligt går det inte.

Jag har också för mig jag har läst någonstans att brännaren är identisk med något annat märke, minns inte vilket bara. Det kanske underlättar när man letar efter ett tändelement att köpa. Kan det vara en Bequem 20d kanske?????
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Tändelement

Inlägg av vatsug »

Nästan samma sak har hänt mej en gång vid sotnig , allt klart och slog på brännaren , men den tände aldrig , bara matade på pellets i asklådan. Slog av brännaren , och öste ur asklådan , provade igen , och då startade den så fint, men jag har för mej att jag fick larm " kontroll sluss " , har bara hänt 1 gång , skumt!
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tändelement

Inlägg av André »

När jag sotade kompisens Biomatic startade den inte pga att tempen inte va 8° under börvärdet så jag öppnade shunten manuellt o bröt elen som man ska göra o trodde brännaren gjorde en kallstart som vanligt men i menyn stod det att den gick på läge hög men det brann inte i pannan :?
Nu gjorde jag inget nytt försök utan gick in i "test utgångar" o körde igång den manuellt, Har inte varit med om detta tidigare men funderar på om det kanske va för kort stund jag bröt strömmen :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar