Detaljer runt förrådet

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Jag kör med ett rakt Mafa 90mm ID PVC rör med bortkapad muff och Mafa Maflex 62mm skruv med hemgjord lagring/axel/skruvanslutning som bottenskruv.

Har en vanlig 100mm hängränna som sitter runt intagsrörstumpen med slangklammer och en stödstolpe på undersidan längre in i behållaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av rod02 »

Jag har bara ca 1m rör. Jag har sett nån som har röret rörligt. Hängt i ett borttaget fönster, typ brandspruta.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Provade först med bara ett rör men då verkade det som man inte fick iväg pelletsen hela vägen mot kortsidan utan det mesta stannade vid intagssidan, det funkar ju också så länge man inte vill maxa mängden i behållaren och det vill man ju. :lol:

Har en lucka som inte kan öppnas förrän man kört upp drygt hälften så man får gå efter dammspåren på väggar och tak men blev betydligt mycket bättre fyllning med ränna. Behöver man inte rännan för att sprida pelletsen kan man annars sätta den på översidan för att skydda taket, har nog blästrat bort 2cm puts i taket ovanför rännan så snart åker nog halmmattan också men jag får sätta upp en offerskiva av trä i taket vid tillfälle.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Roli »

En massonit skiva i taket är inte fel (den släta sidan in i förrådet.... :wink: ). Jag har satt upp det i mitt förråd för att skydda isoleringen som sitter under betongbjälklaget.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Volvoslav »

Jag har nästan gjort som CPMS. Vanlig (bättre begagnad) 100mm hängränna fäst med slangklämma runt inblåsningsröret med andra änden fixerad i mostående vägg.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Erik_G »

Material i väggar och golv ?


Golvspån (22 mm) eller plywood (12 mm) ? Spelar det nån roll ?
Golvspån är tyngre. Men 60 cm istället för 120 => lättare att få ner i min källare
Golvspån är "spåntat" => lättare att få täta skarvar

Typ av plywood = konstruktionsplywood ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Roli »

Jag har 22 mm golvspån i mitt förråd (både i golv och vägg), där alla spontade skarvar är limmade. Fungerar alldeles utmärkt.

Skulle nog vilja påstå (utan att ha provat plywood) att det är lättare att få ett förråd, som är byggt med spontade skivor, helt tätt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Inblås och ränna mm

Inlägg av Erik_G »

Dags för inblås.

Förrådet är 3 m långt med inblås i kortänden.

Hur rekommenderar ni med ränna och gummiduk.

Hur lång skall rännan vara för att pelletsen skall ni till bortre änden ?
Tänkte sätta en gummiduk cirka 15 cm från motstående vägg. Storlek ?
Taket: Hur skall det skyddas mot blästring ? Extra skiva plywood, plåt var det en som föreslog, själv funderade jag på gummiduk. (Om nån provat att blästra pulverlackat så vet ni varför)

Mitt grundförslag
2 m lång ränna => slutar 1 m från kortvägg
Gummiduk 1 m bred och 0,5 m hög monterad 15 cm från kortvägg
Gummiduk. 0,5 m bred fastsatt i taket ovanför rännan

Nån som ser problem med detta ?
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av danei »

Jag har masonit i taket. Visserligen har jag bara blåst in en gång än så länge. Men det verkar hålla.
Skriv svar