Avjämningsmassa=golvfall

Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Har använt mig av avjämningsmassa förr med då för att få ett plant underlag...nu gäller det ett badrum där man enligt regelverket skall ha ett fall (jag menar inte duschhörnan/golvbrunn).
Tänkte använda mig av en fiberarmerad då jag skall ha golvvärmeslinga...teoretiskt så vill ju massan lägga sig plant,hur gör jag för att få fallet? Säg att man bygger golvet med fall och sedan lägger massan,blir det inte plant då?

Mvh//Dave
Senast redigerad av Dave den tor 15 mar, 2012 15:28, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av micke_932 »

Vet inte om det kan tänkas vara till nytta:
http://www.flytspackel.com/ (längst ner på sidan)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Tack Micke,har den sidan på vaforiter och studerat den förut...problemet med sådana utrymmen är att de kan kliva ur rummet utan att behöva trampa i geggan, jag har brunnen längst in. Sedan är vad jag förstår meningen att man skall "ösa" upp massan från lägsta punkten, gäller väl att blanda massan lite fastare,eller?
Det är det jag tycker verkar svårt, skall man bygga golvet med fall och sedan lägga massan på eller "spackla" upp fallet...verkar svårt..

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Jösses, måste bara ventilera mig lite, ALLA på jobbet (kollegor och kunder) tycker att jag är korkad som skall bygga badrum själv..."man måste vara certifierad" är argumentet.
Har byggt badrum förr fast på den tiden det fanns våtrumsgips och mad kladdade med rollern, klinkers och kakel har jag lagt både i badrum,hall och källare. Vvs har jag hjälp från en kompis som jobbar med värmeanläggningar inom industri, elen får jag hjälp från svågern ( jag drar allt själv,han kollar så det är ok). Har jobbat med mycket i mitt liv och har inte tummen mitt i...

Vår kontaktman på försäkringsbolaget är noga med att allt måste dokumenteras och elen är det enda han har påpekat skall göras av fackman.

Varför bygger jag själv,trots ROT-avdrag och regler? Ja, jag tycker det är kul,vi sparar pengar och jag slipper jaga hantverkare....sedan måste det tilläggas att jag är en pedant,värsta sorten!

Hur gör ni eller hur hade ni gjort? Skall jag svälja min stoltet och stävja mitt kontrollbehov och anlita certifierade hantverkare?

Måste tillägga att en god vän till mig,som för övrigt är en kanon-duktig snickare, byggde om sitt badrum och där var tätskiktet det viktigaste, han sade "är du noga med det och inte borrar i det ,så har det ingen betydelse vad du har under" ...naturligtvis inget organiskt.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av psau »

@Dave +1

Jag kan inte mer än hålla med, vet man vad man pysslar med och är läskunning fixar man det mesta själv.
Är noga med att fota ALLT både en och två ggr ifall något skulle hända.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Jakob »

+1 här med.

Jag har i princip aldrig varit nöjd med någonting en hantverkare levererat. Tyvärr är man ganska beroende innan man vågar/lär sig att själv är bästa dräng. Slarvet är utbrett och med ROT har ju priserna blivit snudd på löjliga.

Jag skulle nog vilja påstå att det svåra med att göra saker själv är nog inte utförandet i sig - utan att försöka pressa in arbetet under kvällar/helger samtidigt som man ska jobba. Det blir lätt att saker drar ut på tiden...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av M.Lindskog »

@Dave: Vad gäller att det ska bli fint & säkert så är det ju du själv som drabbas om något görs fel, så den biten är det bara du som kan avgöra. Min personliga erfarenhet av hantverkare är väl att det oftast blir väl utfört & snyggt, men att man ibland har otur och träffar på dem som själva tycks strunta fullständigt i resultatet...

Annars är det väl ytterst en fråga om vad som händer den dagen om en skada uppstår, ffa vem som ska betala för kalaset när det ska redas ut & rättas till. Du har ju redan pratat med försäkringsbolaget. Det är ju mellan dem & dig den dagen det evt. uppstår ett problem. Grundkravet från deras sida brukar ju normalt vara att det ska vara "fackmannamässigt utfört" eller liknande. Problemet vid en ev. skada blir väl att kunna bevisa att så är fallet.

Dokumentera är du redan inne på. Förutom det kanske du kan höra med försäkringsbolaget om de kan gå med på att låta en fackman inspektera ditt arbete & göra ett utlåtande om "fackmannamässigheten"? I bästa fall deras egen besiktningsman om det låter sig göras. Nu vet jag inte hur ditt försäkringsbolag är, men min personliga erfarenhet är att de säger att "den bästa skadan är den som aldrig inträffar". Kan man få ett godkännande på papper (som ju implicit är det försäkringsbolagen anser att du får om du anlitar en fackman att göra jobbet) så borde det vara lugnt. Frågan är om de skulle gå med på något sådant? Jag har personligen aldrig hört om någon som gjort så, men det borde inte vara omöjligt & det borde ju ligga i försäkringsbolagets intresse.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av psau »

@M.Lindskog även jag har varit i kontakt med försäkringsbolaget som sa att bara du följer tätskicktstillverkarens instruktion och dokumenterar med foto de olika stegen så är det lungt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Håller med, svårt att tänka mig en fackman som godkänner ett arbete han/hon ej har utfört. Min svåger är den ende,eftersom jag jobbade i hans firma i några år,med styr &reglersystem (har själv ingen behörighet förutom svagström/bilel.) Försäkringsmannen , som för övrigt vi har haft med att göra förr och väldigt nöjda med, tycker att det räcker att jag följer branchens regler och dokumenterar detta, har naturligtvis sparat den mailkonversationen utifall. Och när det gäller hantverkare, självklart gör majoriteten ett kanonjobb, undantagen är de som alltid framhävs,tyvärr.


Vet att jag har ett mastodontiskt arbete framför mig,som tur är så utan tidspress då vi har ett fungerande badrum i nedervåningen och toa uppe. Men som alla andra stora projekt vi har haft så känns det tufft och ibland tveksamt ff.a när alla i ens omgivning tycker man är knäpp. Men jag har byggt det mesta, balkong,bärande väggar,burspråk,dränering et.c.





Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av M.Lindskog »

Visst ser jag problemet med att få en hantverkare att godkänna ett arbete de inte utfört själva. Åtminstone om det på något sätt kan vinklas till att hantverkaren då skulle bli ansvarig för jobbet, i betydelsen behöva "ta smällen" om utifall att något skulle strula längre fram.

Och visst, jag köper att försäkringsbolagen kan säga att "bara man följer instruktioner & regler så är det grönt". Men... jag kanske är överpetig här... hur bevisar man i efterhand att man faktiskt har följt tillverkarnas instruktioner & / eller arbetat efter branschregler? Går man ner i detaljerna så ska t.ex tätskiktsfolien limmas fast (antar jag?). Under vilka förhållanden limmades den? Var det rätt temperatur & luftfuktighet? Var underlaget rätt behandlat? Hanterades limmet korrekt? Fick limmet härda tillräckligt länge innan ytskiktet monterades? Hade våtrumsskivan monterats korrekt? Var den korrekt hanterad innan montering? för att bara nämna några saker som jag misstänker kan stå i de instruktioner man skall följa.

Vad jag menar är att det i värsta fall kan bli smått absurda krav på dokumentationen för att den verkligen ska bevisa att man följt instruktionerna & branschreglerna. Själv är man ju de facto 'lekman' - oavsett hur duktig & noggrann man i själva verket är. Att arbetet är korrekt utfört in i minsta detalj kan bli svårbevisat om utifall att försäkringsbolaget sätter sig på tvären, för vi kan inte luta oss mot utbildningsdiplom & certifikat.

Därav min idé om att få en besiktningsman som försäkringsbolaget godkänner att kika på jobbet & godkänna det, när det utförs / är färdigt, men innan rummet tas i bruk & en ev. skada hunnit uppstå. Det borde principiellt vara likställt med att av fackmän nyproducerade bostäder leveransbesiktas.

Men visst, om det går att få försäkringsbolaget att i detalj speca i förväg, i e-post / på papper, vilken dokumentationsnivå de nöjer sig med för att du i efterhand vid en ev. skada ska ha ryggen fri så är det väl inget problem.

Det allra bästa vore väl att direkt när jobbet är slutfört, innan rummet tas i bruk, få försäkringsbolaget att gå igenom dokumentationen och ge sitt skriftliga OK på att jobbet är korrekt gjort. Borde vara bättre än att ta diskussionen den dagen ett eventuellt problem uppstått (då är ju liksom bevisbördan tyngre, något har ju uppenbarligen gått snett... :? ). Ett sådant förfarande borde de väl inte kunna vägra om de tidigare själva sagt att det räcker med att du dokumenterar på ett visst sätt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Skall kolla med Fb om en sådan möjlighet,tror inte han är främmande för att göra en oculärbesiktning (besiktningsman), kan to.m tänka mig att betala för en sådan tjänst.
Tack för tipset.

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av M.Lindskog »

Återkoppla gärna vad de säger. Ska själv bygga ett badrum inom något år... :)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av psau »

Förfarandet vid ett eventuellt fel är relativt enkelt, man bryter sonika upp en del av rummet och kontrollerar de olika skikten. Min syster var med om det och trots att det var en behörig firma som gjort samt att ett "PER" certifikat var utfärdat beslöt försäkringsbolaget att en utökad undersökning skulle göras.
Denna visade att firman som utfört hade fuskat med mängden massa.

I min värld så betyder iaf inte ett papper att det är rätt gjort, i mitt badrum VET jag att det är rätt gjort för jag har gjort det.

Men ja man är dum som inte prioriterar sin egentid högre, och av det skälet lejer ut jobbet....

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Davidh
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 23:41
Ort: Jönköping

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Davidh »

Glöm inte att byta brunn om den är gammal. Och även armera med järnnät om det är på träbjälklag och även använda en ram till brunnen då. Va noga så du får på tillräckligt tjocklek på spacklet enligt tillverkaren.
Exonom B20B 1970, Baxi eurofire 2009
94m² +141² 1970, värmer ca: 185m²
Ackumulatortank 500l 1983
funderar på vedpanna
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Avjämningsmassa=golvfall

Inlägg av Dave »

Finns inget badrum där idag,vi bygger från scratch...avlopp,brunn,el...det blir golvspånskiva och på det våtrumsskiva sedan värmeslinga+avjämningsmassa. Som tätskikt blir det folie,inte en enda skruv på våtrumszon 1.
Blir nog skruvmetoden för att få rätt fall,brunnen fixar jag med golvspackel och brunnen blir antingen mot vägg eller hörn (har inte bestämt mig ännu) och av märket (system) Unidrain.

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar