Reklamation av pellets?

Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Reklamation av pellets?

Inlägg av mt4base »

Vid den senaste beställningen av pellets så tog vi årsförbrukningen. C.a 10 pall. Vi har inte plats för det under tak så jag har dem stående på en grusad yta bakom vedboden. Jag har haft kraftig presenning över hela tiden förstås. Saken är dock den att jag tycker många av pallarna verkar varit våldsamt hanterade, det var skador långt ner på pallarna efter vad som förefaller pallgafflar osv. Där har säckarna blivit fuktiga och obrukbara.

Frågan är, kan jag ta upp detta med leverantören i efterhand (jag har ju sett det allteftersom jag brutit pallarna)? Det är ganska mycket pellets som fått kasseras, förutom kostnaden har det ju varit en extra hantering med att fixa med skadade säckars innehåll och ta det som går och sen slänga resten, det har således inte bara varit att "hälla i" utan det blev ju en del meck vid påfyllning. Jag har faktiskt nördat mig med att fota nån enskild palls skada men jag antar att sånt brukar de väl inte vara intresserade av men är det någon här som har erfarenhet nått liknande och vad hände när ni tog upp det med leverantören?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Reklamation av pellets?

Inlägg av Icecap »

Generellt är det väl så att om varan är skadat och man förbrukar den ändå har man accepterat skadan och får därför ingen ersättning.

Sådana säckar man ämnar att reklamera ska man lägga åt sidan och gärna ta kort på hela pallen och de enskilde säckar.

Har ni eldat upp pelletsen eller kastat den har ni inget krav på ersättning - men leverantören kan vara snäll ändå...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Reklamation av pellets?

Inlägg av mt4base »

Jag har ju sparat säckarna som är skadade (de som inte gått att använda alls). De andra har jag ju fått kassera halva säckar och därmed använt halva men likväl har jag ju fått förlust på en halvsäck lite då och då vilket känns lite surt. Nåja, jag ska tala lite vänligt med dem nästa gång jag kontaktar dem för beställning, den pellets som jag eldat har funkat fint så där har jag inga klagomål, mer om hur de hanterar produkten kanske...
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Skriv svar