Ljummet varmvatten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
trasslar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr, 2012 16:25

Ljummet varmvatten

Inlägg av trasslar »

Jag har en CTC V25 med Ecotec pelletsbrännare. Brukar ha gott om riktigt hett varmvatten. Men plötsligt är vattnet ljummet - gissar runt 40 grader. Ibland kan det komma en skvätt hett vatten först men sedan blir det ljummet igen. Någon idé om vad som kan vara fel?
Mvh
Charlotte
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av danei »

Om det är värmeväxlare bör du kolla om pumpen går. Det är mig det troligaste felet.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av Vednisse »

Troligen blandningsventilen som kärvar, kolla om röret direkt efter pannan är varmt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
trasslar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr, 2012 16:25

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av trasslar »

Jag vet faktiskt inte om det finns värmeväxlare, har inte klart för mig vad det innebär riktigt... Röret som går upp från pannan och som enligt ritningen är "varmvatten" är så hett att man inte kan ta i det.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av danei »

Har du het vatten ut ur pannan så kvittar det hur dvet blir hett. Då är det bara blandnings ventilen det kan vara. Om du öppnar en varmvattenkran litegrann och känner på rören så riskerar man inte att lura sig själv.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av Vednisse »

Om inget är ombyggt så har du en vanlig beredare i pannan.
Kolla röret som är märkt "VV" på pannan, om du följer röret så borde det vara sammankopplat med "KV" via en blandningsventil. Känn på röret mellan pannan och ventilen...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
trasslar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 05 apr, 2012 16:25

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av trasslar »

Det är det röret som är riktigt hett. Går knappt att peta på. De andra rören är ljumma/varma. Betyder detta att jag behöver en ny blandningsventil?
Stort tack för hjälpen - ovärderligt för en person som jag! :-D
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ljummet varmvatten

Inlägg av danei »

Det finns renoveringar satser. På de jag sett är det lätt att fixa.
Skriv svar