Planer på ett bulk förråd

Skriv svar
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Planer på ett bulk förråd

Inlägg av FRS05 »

Hej

Jag då har jag planer på att skaffa mig ett bulk förråd. Efter första året med pellets känner jag mig rätt trött på det ständiga kånkandet av säckar. Eftersom huset idag ligger rätt dumt till för förvaring. I nuläget behöver jag ställa säckarna en bra bit från där de ska in. Sen blir det till att under vintern köra med en säckkärra runt hela huset och sedan kånka in dem i källaren som man dessutom måste huka sig lite i.

Lite frågor har dock dykt upp under projekteringen. För det första, gör det något om pelletsen förvas i ett utrymme som inte är uppvärmt? Borde väl inte vara några problem så länge de inte utsätts för något regn eller så. För det andra, hur många ton pellets skulle de ungefär gå in i ett förråd som mäter 5 x 1,8 x 2,2 meter?

Eftersom jag har naturstensgrund och på grund av att där går rätt mycket VVS rör där oljetanken har stått innan i pannrummet är det rätt uteslutet att ha förrådet där. Så min tanke är att ha det under den nya utbyggnaden av uterummet som ligger i vägg med pannrummet. Min tanke var egentligen bara att bygga ett golv där idag och låta lecablocken som utgör väggarna vara just väggarna i förrådet. Tror ni det är någon risk med det? Där är ju torrt och fint där men jag är alltid rädd för risken med att där kommer in fukt.

Sen tänkte jag bara köpa mig en pelletsskruv (modell längre) som jag gör ett hål för i väggen in i pannrummet. Min plan var där att låta den gå till mitt nuvarande förråd. Sen sätter jag bara en timer på skruven och låter den gå rimlig tid varje dag så förrådet håller sig fullt. Det kommer ju variera beroende på väder så lite pill blir det givetvis själv med att man för köra mindre/mer vissa perioder.

Tanken är även att jag ska kunna köra med säckar och då ska jag bara gör en form av tratt på jobbet som jag sätter på bulkkopplingen. Eftersom kopplingen kommer sitta på framsidan av huset så kan jag sätta pallar i direkt anslutning till det här hålet. Eftersom leverantörerna är rätt begränsade när det gäller bulk vill jag även vara rätt flexibel och kunna hanterna säckar smidigt.

Jag vill göra det så enkelt som möjligt. Det går ju alltid att göra något mer avancerat med skruven men min tanke är att göra det enkelt och smidigt. Så lite delar som möjligt som kan krångla. Med det här systemet så är fortfarande pannan, brännaren, skruven och förrådet till det en separat enhet. Sedan är bulk förrådet och skruven till den en separat enhet. Om ni inte förstod så ska skruven från bulk förrådet gå i ungefär en 30 graders vinkel in mot pannrummet. Läst en hel del som har haft skruvar längs med förrådet som krånglat och så vidare. Det här blir en beprövad och säker metod. Ända jobbet blir att gå in i bulk förrådet och skyffla ner lite pellets mot mitten ibland.

Lägg gärna några tips om vad jag inte har tänkt på eller som kan bli problem. Jag har bifogat lite bilder så ni ser hur tanken är där jag har tänkt ha pelletsen.

Bild 1: Anslutningen till bulk förrådet ska jag ha under trappen. Tänkte sätta anslutnigen på ventilationskanalen som finns där idag, den finns på bild 4. Där finns även en ventil till som kanske hade fungerat som avluftning till förrådet? Har inte beläst mig så mycket om just det här med avluftning så det kan ni gärna ge mig lite kunskap om. Idag så är de här ventilerna helt stängda. Det sitter två till på andra sidan av rummet som är helt öppna.

Bild 2: Såhär ser det ut inne i rummet, min plan var som sagt bara att lägga ett golv här.

Bild 3: Golvet som det ser ut idag.

Bild 4: Redan förklarat, den stängde ventilationen som man kommer åt under trappen på bild 1.

Bild

Bild

Bild

Bild
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Planer på ett bulk förråd

Inlägg av Rol-bi »

Det bästa är att förvara pellets under jämn temperatur och väl ventilerat. En källare är helt OK men det ser ut som om du har lite fuktgenomslag på väggarna. Rekommenderar att du lektar ut 5cm för ventilering bakom silo.

Jag har själv et 3 dagers förråd med timer och nivåkontroll anknuten till mitt 14kbm förråd utanför. Du ser bilder av detta på min hemsida. Det går också bra att köra direktmatning mot brännaren beroende på vilken typ matning du använder.

Jag själv har valt att undvika säckar. Har bulkfyllning ca. 1 gang per år och det är smidigt. Avstånd från silo till bil är ca. 20 meter + 4,5 meter vertikalt och jag lägger ut egen bulkslang före fyllning. I Norge är priset på bulk ca. 25% lägre än säckar.

Du skriver att många har besvär med långa horisontella siloskruvar. En del bygger skruv med sidointag, bl. annat Janfire, Ariterm, mitt företag Matene + några andra på forumet etc. Det ger mycket bra resultat. Kör själv med 6 meter lång bottenskruv i förrådet. I Österrike är det helt vanlig med sidointag.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Skriv svar