Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Skriv svar
rogge1
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 19 jul, 2012 10:00

Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av rogge1 »

Har nyss köpt en ny bil (volvo xc60) och har nu börjat tittat på en ny försäkring till den. I nuvarande stund så har Folksam, men jag tycker att de är lite völ dyra. Kanske har ni andra liknande erfarnenheter?

Jag har därför börjat jämföra en del andra försäkringsbolag. Har kollat lite på insplanet.com, jamfor-bilforsakring.com samt bilforsakringen.se. Jag har dock fastnat lite för SalusAnsvar. Jag har aldrig hört talas om dem tidigare, men enligt mina jämförelser blir dem billigast för mig. Dessutom tycker jag att deras tilläggsförsäkringar är mycket attraktiva.

Är det någon som har något att säga om SalusAnsvar?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av rod02 »

Brukar inte volvia vara bra till det märket?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av Jonas O »

Jobbar ju med bilskador.

1* If... märkesförsäkring, där får man alltid mest för bilen vid inlösen, aldrig några problem vid reparation, skitsnabb service! Finns inget negativt alls, förutom att premien ofta är lite högre än hos andra.

2* Länsförsäkringar är istortsett lika bra, har dock väldigt stort fokus på att man ska reparera med beg delar så långt det går, oftast bästa pris på försäkring om man samtidigt har t.ex huset där. Snabb kundservice!

3* Folksam, Trygg Hansa är det ibland lite strul med, kan vara svårt att få tag på rätt personer, kan ta tid att få svar och skadehanteringen kan bli långdragen, har dock blivit bättre på senare tid.

Övriga bolag ligger någonstans mitt emellan dom två sista, generellt sett så funkar det mesta bra.



Klar fördel att ha samma bolag på huset som på bilen, får man t.ex inbrott i huset och dom tjuvar nycklen till bilen och kör iväg så har man bara en självrisk om det är samma bolag, annars två.
Samma sak om det blir inbrott i bilen och dom snor en kamera/dator eller liknande..

Har du precis köpt bilen och redan tecknat en försäkring?
Tänk på att den dagen du tecknade blir din årsförfallodag, du kan alltså inte byta försäkring innan dess..
Tecknar du försäkring i ett annat bolag nu så byts det inte förens på årsförfallodagen.

Huvudförfallodagar , kan man komma ur sin årsförfallodag ?
Ja visst kan man det. Du kan när som helst byta bolag , helt lagligt. Men om du ringer till ditt försäkringsbolag och frågar så kommer du att få ett annat svar. De kommer att säga att du givetvis måste behålla din försäkring hela året ut. Sen kan du byta till vilket annat bolag du vill.
Detta är iof sant. De har rätt i att ni har ett avtal och att det gäller 1 år från teckningsdatum.
Men det går att komma runt.
Det hela är mycket enkelt och det finns 2 sätt. Jag föredrar sätt nr 1.
Ställ av bilen på måndagen, och ställ på den igen på tisdagen. När du har haft en bil avställd så har du alltid rätt att välja vilket bolag du vill. Vad som kommer att hända i praktiken är att om du har en hel- eller halvförsäkring och ställer av den, så kommer den att i CBR (Centrala bilregistret, även kallad VTR) att gå ner till viloläge. Sen kommer den att hoppa igång igen på tisdagen i samma bolag.
Men allt som krävs är ett samtal till ditt försäkringsbolag och berätta att du nu har en ny försäkring i ett annat bolag. Tänk bara på att du måste teckna den nya försäkringen i det nya bolaget INNAN du ringer upp ditt gamla. Ditt gamla bolag kommer nämligen inte att plocka bort den om de inte ser att det ligger en ny inne från ett annat bolag. Detta ser de via CBR (Centrala bilregistret).

Det andra sättet är enklare att beskriva. Du gör ett ägarbyte till nån du känner och litar på, sen gör ni ett ägarbyte tillbaka igen. Thats it.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av rod02 »

Vet en dator reparatör som inte tar IF ärenden. De är för svåra att få tag i. Min personliga erfarenhet är att de gör allt för att slippa undan.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av micke_932 »

Jag har det mesta hos IF nu för tiden och är väldigt nöjd, kan tänka mig att det kan ha att göra med var i landet man bor kanske, det kan säkert skilja mellan olika lokala kontor osv, Folksam och Länsförsäkringar går jag inte i närheten av längre.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av Dave »

Samma skitmaffia vilket bolag du än tar,jag går inte i närheten av If,Trygg-Hansa eller Folksam...däremot funkar Länsförsäkringar för oss, men precis som Micke skriver så beror det på var och hur du bor.

Mvh// Dave

P.S El Classico idag,får inte missas! D.S
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av rod02 »

Kolla med salusansvar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av André »

Ang huvudförfallodag, Är det när man skaffade sin första bilförsäkring eller vad?
Enda bilen jag vet att jag köpt i tiden runt huvudförfallodagen är min första bil men de va 26 år sedan så kommer inte ihåg exakt datum, Har både varit utan bil o haft avställd bil som ställts på annan tid av året än huvudförfallodagen som är 1/12.. Sambon är i samma sitts men på våren (min höst) o hon kan bara tänka sej att det va förstabilen som skaffades den årstiden..

För oss är TryggHansa överläggset billigast just nu på våran Passat o sambons Ibiza
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av Andreas Hansson »

Kör med Länsförsäkringar "Dalarnas" dom har jämt varit billigast när jag har kollat
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av micke_932 »

Om man ska mer än en trafikförsäkring så kan det ju vara lämpligt att kolla vad man får för pengarna också och inte bara ta den billigaste, det skiljer rätt mycket i innehållet och kan vara värt att kolla närmare på, självrisker osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av Jonas O »

Som micke påpekar ovan, det skiljer MYCKET bland försäkringar, inte bara priset!
Läs villkoren!


Ang årsförfallodag.
Köper du en ny bil idag och tecknar en ny försäkring idag så blir dagens datum årsförfallodagen.
Om du byter bil om två månader så ringer du ditt bolag och ändrar bil på försäkringen så ändras inte årsförfallodagen, den är detsamma oavsett hur många gånger du byter bil.

Om du däremot säljer din bil och ringer till bolaget och avslutar din försäkring för att sedan en vecka senare köpa en ny bil och teckna en ny försäkring så gäller det datumet som årsförfallodag.
Dom allra flesta står ju inte utan bil en tid utan byter ut en bil mot en ny vid ett o samma tillfälle (bilhandlarfirma)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Osäker på vilken bilförsäkring jag ska välja

Inlägg av Dave »

Håller med, kolla villkoren då det skiljer en hel del, sedan har de flesta bilmärken speciella försäkringar om du servar bilen hos dem, ex, har VW en NonStop-garanti som du får ersättnings bil,bärgare och ev. hotell på, onödigt att ha det på bilförsäkringen då det blir kaka-på-kaka. Non-Stop har jag en bra erfarenhet på, funkade klockrent!


Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar