Startproblem KMP PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
borasarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 jul, 2012 16:15
Ort: Borås

Startproblem KMP PX21

Inlägg av borasarn »

Hej!

Under ett halvårstid har jag haft startproblem med min PX 21. Den klarar inte att tända på sina tre försök. Sedan i 95 fall av 100, så startar den på det fjärde försöket(första efter omstart) oavsett om det sker direkt efter att den gjort sina tre försök eller det gått sex timmar sedan larm.
Jag har provat med olika startdoser, tändelementet är helt, funkar lika dåligt före som efter sotarn har varit här, har haft brännaren i snart fyra år så jag tror inte det beror på draget(det har ju funkat i 3.5 år innan). Bytte innerör i höstas, men gick bra efter detta, problemen kom 2-3 månader senare, så jag tror inte det har med det att göra heller.

Tacksam för tips.
chol
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 jan, 2007 15:44
Ort: Alingsås

Re: Startproblem KMP PX21

Inlägg av chol »

Du kanske redan provat att torka av flamvakten?
Om inte kan det absolut vara värt ett försök då jag hade precis samma symptom som du för något år sen på min PX21:a!
CTC 265B -69, KMP PX21, Automix 20, MAFA veckoförråd
borasarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 12 jul, 2012 16:15
Ort: Borås

Re: Startproblem KMP PX21

Inlägg av borasarn »

Tack för tipset, men den har jag torkat av vid några tillfällen utan någon förbättring.
Tror inte heller att det är den, för problemet är att det inte tar sig. Så flamvakten har inget att se.
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Startproblem KMP PX21

Inlägg av jteg68 »

Har du rensat matarskruven? Om det är mycket spån som samlats med åren blir matningen ojämn och startdosen kan bli för liten.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Startproblem KMP PX21

Inlägg av Stegatorparn »

Du kanske kan få lite tips i denna tråd.

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=13&t=13271
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar