Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Hallå,

Jag ska bygga ett nytt hus och jag vill elda med pellets. Det är förmodligen inte det vanligaste valet av uppvärmning till ett nytt hus, men det passar oss bra. Vi vill kombinera pellets med solfångare. Tidigare var jag också inne på att kombinera pellets med ved men min pannrumsinstallatör avrådde mig från det. Han menade att ett kombinerat pannrum blir onödigt stort och dyrt i jämförelse med ett renodlat pelletspannrum. Dessutom menade han att när det finns två alternativ att värma med så väljer man oftast i slutändan det enklaste alternativet, dvs pellets. Jag köpte hans argument. Ved kommer jag istället att använda i eldstäder i bostaden.

Jag har varit i kontakt med sotaren i min kommun. Han radade upp följande regler som jag måste förhålla mig till:

1. Pannrummet skall vara en isolerad brandcell.
2. Dörren ska vara brandklassad och tåla 30 minuters brand.
3. Friskluftsintag från det fria skall ha samma tvärsnittsarea som skorstenen.
4. Minsta avstånd från bulkförråd byggt i trä till pannan skall vara 1 meter.

Med dessa enkla regler i åtanke har jag skissat på ett pannrum. När huset står klart tänker jag börja med att använda säckar och senare bygga ett bulkförråd. Därför behöver jag ha ett ganska så stort veckoförråd som klarar sig minst en vecka innan bulkförrådet står på plats. Bulkförrådet tänker jag bygga av reglar och formplyfa med en skruv längs med hela botten av förrådet. Bottnarna skall ha 30 graders lutning och ligga omlott så att skruven ligger blottlagd längs hela bottendelen.

Hur jag exakt skall bygga förrådet kommer jag till senare. Nu vill jag gärna ha lite tips om hur jag ska bygga mitt pannrum. Jag har skissat på ett rum som är 4 x 4 m. Där får jag plats med ett förråd som rymmer cirka 8m3, ett veckoförråd, en panna och en 750 liters accumulatortank. Titta på bilderna nedan.

Vad säger ni erfarna pannrumstomtar? Räcker det med 16m2 eller bör jag tänka på fler funktioner nu i planeringsstadiet. Jag är öppen för alla slags förslag.

Glad sommar!
/johan

Bild

Bild

Bild
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av jteg68 »

Pelletsen behöver skruvas till pannan, rita in skruven så du kan placera delarna utan att behöva klättra över den.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Skruven till veckoförrådet kommer att ligga utmed den bortre väggen som också är en yttervägg. Jag har planerat in 0.5 meter mellan förråd och vägg. Detta avstånd anpassar jag efter behov.

Jag har inte kommit på hur jag ska rita sneda streck i sketchup. Annars hade skruven varit inritad (:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av Stegatorparn »

Ser bra ut det där.
Se bara till att du lätt kommer åt att sota pannan och att det finns svängrum för sotviskor.

En liten kommentar till sotarens "krav" punkt 1 o 2.
Är pannans effekt under 60 kW erfordras inte att rummet byggs som ett pannrum enligt BBR 19 5:427.
http://www.boverket.se/Global/Bygga_o_f ... dskydd.pdf
Nu är det ju bra att du bygger så brandsäkert som möjligt, men sotarn kan inte kräva detta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Bra input med svängrum till sotarviskor.

Skorstenen kommer att ligga någonstans bakom pannan med en förskjutning mot veckoförrådet. Det ska nog finnas plats till sotarlucka där.

Hur mycket plats tar den första lådan där pelletsen kommer ut från förrådet? Från denna låda kommer jag sedan skruva upp pellets till
veckoförrådet. Kanske är 0.5 meter för lite utrymme mellan förråd och vägg?

Behöver motorn sitta på samma sida som pelletsutlopp eller går det bra att montera motorn på motsatt sida?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av CPMS »

"lådan" behöver inte vara mycket bredare än skruven om man har lite fall från bulkskruven ner till nästa skruv.

Så här ser min utmatning ut:
Bild

Motorn kan sitta i vilken ände som helst.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av danei »

1m kravet kan bara gälla från heta ytor. Så det beror lite på panna och brännare var du måste ha det avståndet. Jag tycker att det är lite udda att planera utrymme för ett tillfälligt veckoförråd. Glöm inte att bygga in avluftning och påfyllning redan när du bygger, eller i alla fall planera för det. Ska det vara ett rent pannrum eller blir det lite verkstad av det också?
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Det ser ju smidigt ut CPMS. Med en sådan lösning behöver jag bara ca 50 cm mellan bulkförråd och vägg.

Jo det stämmer att det måste vara1 meter från brännaren till förrådet. Om brännaren sitter på sidan av pannan, dvs mot veckoförrådet så har jag lite att gå på. Men jag vill även ha lite svängrum i pannrummet. Eventuellt vill jag ha en liten arbetsbänk där inne så kanske kan jag göra rummet lite bredare. Får se vad arkitekterna säger...

Jag planerar med ett veckoförråd av flera anledningar. För det första så kommer bulkförrådet inte vara det första jag bygger i pannrummet. Jag kommer att köra med säck ett tag. För det andra så går det väl fint att installera en givare på veckoförrådet som styr skruven från bulken. På så vis kan jag köra bulkskruven mer sällan och endast på dagtid. Jag vill helst inte höra pannrummet brumma mitt i natten. Jag antar att detta låter sig göras.

Avluftning och påfyllning ska jag tänka på vid byggfasen. Bra tips. Hur stor utblåsventil brukar man köra med?

Tack för alla fina inputs!
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av CPMS »

Eller så bygger du förrådet ända emot bortre väggen och matar ner pelletsen en decimeter från väggen rakt ner och drar nästa skruv snett genom sidan + botten på behållaren. Vinner lite volym på det sättet och det är ju bra. Detta under förutsättning att du kommer åt att jobba under behållaren.

Tänk något liknande detta men utmatningen mot änden istället för i mitten:
Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag använde ett 200 mm ventilationsrör för avluftningen.
Har satt i ett lock som skydd som jag sedan ersätter med en 90 graders vinkel när pelletsbilen kommer.

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Snygg lösning CPMS, men jag kommer nog att köra med en låda utanför bulken där skruven till veckoförrådet matar ifrån. Jag tror det blir en enklare lösning och om något skulle köra ihop sig mekaniskt så går det lätt att komma åt.

Tackar för svar Stegatorparen. Jag hittade även detta från MAFAs websida:
Bulkhantering av träpellets
Tänk på följande:
Silo: En absolut tät silo/ficka. Silon bör rymma minst c:a 6 m3 för bästa pris på pellets.
Inblåsningsrör: Använd 102 mm rör med bulkkoppling för fyllning. Fyllningsröret där bulkbilen kopplar sina slangar ska placeras så nära väg som möjligt. Om fyllningsröret monteras lodrätt, ska avståndet vara 1,3 - 1,5 m från mark upp till röret. Vid vågrät montering bör avståndet ej överstiga 1,3 m.
Avluftning: Minst två 160 mm rör för avluftning, helst med anslutet dammfilter (min 3 m).
Körväg: Samma krav som för oljebil, dvs. framkomlig väg, snöröjd och sandad. 4 m fri höjd krävs.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av Icecap »

En sak som jag ser är att bulk inte alltid är den billigaste pellets, iaf. inte här där jag bor.

Allså anser jag att det bör finnas en möjlighet att fylla på storförrådet med småsäck, veckoförråd i all ära men att ha ett rejält förråd är inte dumt alls!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av rod02 »

Jag brukar begära 45 graders böj vid bulk påfyllning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av CPMS »

Om din bulk inte blir självtömmande kan jag rekommendera att du sätter in en avbalkning i någon ände av bulken, underlättar om man måste skotta eller om man ska köra med småsäckar. Finns lite bilder och förklaring av vad jag menar i Pannrumsbilder - CPMS Pannrum
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
buntolith
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 28 nov, 2010 21:31
Ort: Lund

Re: Pannrum i nytt hus, kom med idéer!

Inlägg av buntolith »

Icecap, jag räknar med att det går bra att ladda med säck genom inspektionsluckan om det skulle löna sig, men också att gräva ut pellets från om mataranordningen skulle kollapsa.

Rod02. Hur menar du då? En 45 graders böj betyder ju att påfyllningsröret vinklas ut från väggen.

CPMS, jag har noggrant studerart ditt förråd och mitt förråd kommer nog se ungefär likadant ut, men jag kommer att bygga en botten som ligger omlott. Men du verkar ha fått en riktigt bra styrning på dina matarskruvar och där finns mycket att lära för mig.
Skriv svar