KMP UNO`s El kablar på baksidan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av sexigasixten »

Jag har köpt en KMP UNO som är från 2006 där bägge elkablarna på baksidan är avkapade väldigt korta. Är det någon som har bilder på hur och var de är inkopplade? Jag antar att den som kommer ut på vänster sida bak om man tittar framifrån ska ska koipplas in där jag kopplade in elpatron till min föregående panna, men var ska den kabel som kommer ut på högersida framifrån sett kopplas in?
//sixten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av danei »

Här finns det elschema. Jag hoppas att det är rätt panna. Google är bra till mycket.
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av sexigasixten »

Tack för det, men vad jag egentligen menade är att få riktiga bilder på en inkoppling, jag är alldeles för dålig på elscheman.
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av Stegatorparn »

En av kablarna är trefasmatning till pannan och den andra bör vara till strömtransformatorerna för effektvakten om du har en 9 kW elpatron i pannan.
Strömtransformatorerna som du borde fått med pannan skall monteras i husets elcentral.
Bägge kablarna får du inte montera själv utan måste göras av en behörig elektriker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av sexigasixten »

Tack för svaret. Hur ser strömtransformatorerna ut? Kan man köpa dessa någonstans om man inte fått med dem vid köpet jag gjorde privat? Jag har varken telefonnummer eller eller e-post kvar till personen jag köpte pannan av, och det är ca 60 mil från där jag bor, så inget alternativ att åka och hämta.
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av Stegatorparn »

Strömtransformatorn är en rund spole som sätts på varje faskabel som kommer in i huset och mäter strömmen genom den. Det behövs 3 stycken och är nog enklast att köpa som reservdel från Ariterm för att få rätt som passar.
Är du säker på att du har 9 kW elpatron, det finns nämligen en 6 kW variant som inte har effektvakt.
En elektriker kan nog hjälpa dig med inköp om du är osäker.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av sexigasixten »

Det är en 9kW. Finns en etikett på framsidan som anger detta.
Lägger upp en pdf fil med bild hur den ser ut inuti.
Bilagor
Bild inifrån KMP UNO.JPG
Bild inifrån KMP UNO.JPG (224.61 KiB) Visad 3356 gånger
//sixten
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av Stegatorparn »

Lite märkligt att den vita ratten på effektvakten står inställd på 3 kW, borde vara 4,5 kW.
Den gula ratten ställs in på husets huvudsäkring. Står nu på 20 A.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
sexigasixten
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 15 jan, 2006 12:50

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av sexigasixten »

Så här var det inställt när jag köpte den. Min huvudsäkring är på 20 A, så det är ju riktigt, men då får jag ställa om den andra till 4,5 kW, eftersom klisteretiketten som sitter på framsidan anger 9 kW elpatron.
//sixten
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: KMP UNO`s El kablar på baksidan

Inlägg av danei »

Det måste väl ändå vara pannans avsäkring man ska ställa efter. Om du har problem att läsa schemat kan det nog vara ide att ta hjälp av en elektriker.
Skriv svar