FTX, solvärme och vattenmantlad pelletskamin

Skriv svar
mariatherese
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 09 sep, 2012 11:47

FTX, solvärme och vattenmantlad pelletskamin

Inlägg av mariatherese »

Sitter och försöker göra detaljprojekteringen för vårt tilltänkta väremsystem och börjar få lite kalla fötter.

Det blir ett vanligt nybyggt hus (2 plan a ca 100 kvm) ingen källare. Lågenergifönster. Ventilation skall ske med roterande värmeväxlare.

Vi vill inte ha berg/frånluft/luft -värmepump. Generellt går ju värmepumparna ändå på el och bergvärme får vi inte välja. Frånluft och luftvatten är inte så effektiva och har dessutom diverse nackdelar och tveksam teknisk livslängd.

Eftersom vi ändå planerat att ha en kamin i huset så har jag tänkt mig att vi isåfall installerar en vattenmantlad pelletskamin så får vi uppvärmning och mys i ett då inte solpanelerna kan ge oss det vi behöver. (vi bygger vid havet och här har vi extra soltimmar)

När jag räknar på effektbehovet en kall vinterdag (+ varmvatten) så blir jag förvånad... kan jag verkligen klara mig med en panna som ger under 10kW? Hur blir det med påfyllningen? De flesta pannor har rätt litet förråd max 55 kilo. Det räcker normalt 1-2 dagar. I princip har jag inget emot detta - jag är uppväxt med vedeldning och då verkar ju pellets löjligt enkelt. Har förstått att det skall finnas möjlighet att bygga till extraförråd men hittar inga kaminer där man har visat hur en sådan lösning fungerar.

Husbyggarens energiberäknare tycker dock att lösningen är jättedum (de vill ju sälja sitt NIBE-system naturligtvis) och vill gärna att jag undviker denna lösning. Det dammar och det är ju så besvärligt att fylla på pellets. Hussäljarkontoret ligger i en storstad och säljer kanske till många som kommer från en lägenhet där arbete med värmesystemet bygger på att man vrider på en termostat. Och jämfört med det är det naturligtvis mer arbete... tänker jag fel?

Jag KAN ju fortfarande välja att installera en liten pelletspanna i teknikrummet - men då försvinner ju hela poängen med mys om jag inte stoppar in 2 skorstenar.

Många frågor och jag hoppas på lite praktiska råd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: FTX, solvärme och vattenmantlad pelletskamin

Inlägg av danei »

Jag är nog benägen att hålla med om att det inte är någon bra lösning. En kamin är nog bättre som komplement än som huvudvärme källa. Att släpa in pellets i bostaden dagligen kommer inte att vara populärt i längden. Är det ett nytt hus gissar jag att det är golvvärme,dvs ett lågtemperatursystem, i kombination av att det ligger vid havet tycker jag att sjövärme låter som det uppenbara alternativet. Det borde vara det mest ekonomiska, men det förutsätter nästan sjötomt, så nära havet kanske det inte är. 10kW borde räcka i ett nytt hus.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: FTX, solvärme och vattenmantlad pelletskamin

Inlägg av bslask »

hej
Jag har en Pelletskamin som 'huvud'-värmekälla i mitt 1½ våningshus.
Tycker inte att det är så farligt jobbigt att fylla på en säck Pellets varannan dag
(varje när det är kallt) Att det skulle skräpa eller damma håller jag heller inte med om,
töm säcken direkt ner i pelletsmagasinet utan att spilla så.

Är man dessutom van vid ved-eldning så är ju verkligen Pellets mycket smidigare när det gäller
hantering. Enda nackdelen som jag ser det är ju om man reser mycket , då blir det till att skaffa
en Pellets-vikarie om man inte vill ha kallt i huset.
Pellx Classic värmer mitt hem!
Skriv svar