Felsökning av KMP PX 21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av goranax »

Hej

Håller på att installera en PX 21 från 2007 som jag köpt begagnad. Den har enligt förra ägaren fungerat bra. Har tagit hjälp av detta forum för att justera in effekt mm. Har konstaterat att förra ägaren eldade på rejält. Får effekten till 25 kW när jag mäter mängden pellets som skruven ger, så de får jag ju justera ner.

Till det jag inte riktigt fattar: Jag vill sänka avstängningstemperaturen, för som det är nu så är det pannans överhettningsskydd som bryter stömmen till brännaren vid 80 grader :( . Jag vill att den skall stänga vid ca 74-76 grader, för jag kör mot ackumulatortank och laddomat 21 med 72 graders öppning.

På brännaren finns det ju en potentiometer för att ställa temperatuern. Hur jag än vrider på den, så verkar det inte som brännaren reagerar. Vad beror det på? Kan man inte ställa in avstängningstemperaturen?
Tar det lång tid innan brännaren reagerar?
Är givaren kass? Någon som vet vilken resistans den skall ha vid en given temperatur?
Är något trasigt i styrningen?

Tacksam om någon kan svara på mina frågor!!

MVH

Göran
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av Stegatorparn »

Överhettningsskyddet skall du skruva upp till minst 90 grader.
80 grader är en lagom arbetstemperatur på pannan om Laddomaten börjar öppna vid 72 grader.
Hur startar laddningspumpen och var sitter brännarens givare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av goranax »

Tyvärr kan jag inte skruva upp överhettningsskyddet mer än till 80, det är max. Då det är en tillfällig lösning med brännaren åt mina gamla föräldrar, så är jag obenägen att byta ut det till ett nytt.

Laddningspumpen styrs av en rökgastermostat och givaren sitter på pannkroppen, under isoleringen.

//Göran
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av Stegatorparn »

Så snävt temperaturintervall som 72-76 blir nog nästan omöjligt att ställa in.
Först måste du sänka effekten rejält och sätta laddningspumpen på max.
Eventuellt prova att flytta brännarens givare till ackumulatorn.
Det är bara att prova sig fram.

Har tvärr ingen uppgift på givarens data men ohm-mät med ett universalinstrument och kolla om det är avbrott. Är det inte det bör den vara ok.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
HattSmugglarn
Fröträd
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 21 maj, 2006 08:57
Ort: Piteå

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av HattSmugglarn »

Om jag inte kommer ihåg fel så måste du bryta strömmen till brännaren för att den ska uppdatera förändringar gjorda för avstängningstemp.
KMP PX21 -04, Calmar Opex -04
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av goranax »

Hej

Tack för hjälpen, ni som svarat mig!!

Tror att jag fick rätt på brännaren! Var kabelbrott vid anslutningen på tempgivaren. Funkade ibland, men inte alltid. Verkar för mig lite dummt att ha en styrning som gör att brännaren "skenar" när resistansen blir oändlig. Borde den inte sätta ett larm då?

Dessutom hade jag sett fel på överhettningsskyddet :oops: (för mycket sot efter vedeldning). Det går att reglera upp till drygt 90 grader, så nu verkar det funka.

Funderar på att bygga en enkel styrning med två givare i topp resp botten på acc-tankarna. Tänkte bara växla mellan de båda givarna mha ett relä som slår om när brännaren startar. Finns ju att köpa, men det är ju inte direkt gratis...

Någon som gjort detta innan?


MVH

Göran
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av Roli »

goranax:
Finns kopplingsschema på forumet och diskussion om hur man gör. Sök på "hållkrets" så kommer nog inlägget upp.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av Stegatorparn »

Går nog inte att göra en hållkrets med PX21´s givare av typ termistor.
Brännaren läser ju av givarens motstånd för start och stopp.
Någon styrfas finns inte.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av goranax »

Hej

Jag tänkte så här:

Jag placerar en givare (px21 orginal) i botten respektive toppen av tanken. Dessa kopplar jag på ett växlande relä med 230 v styrspänning. Styrsignalen tar jag ifrån fläkten på brännaren.

Det borde då fungera enligt följande:

Givare topp under start, givare botten under start, fläkt av=>

Relät saknar styrspänning och givare topp är inkopplad, brännaren startar=>

Relät får styrspänning, givare botten kopplas in, brännaren går tills givare botten indikerar hög temperatur=>

Brännaren slår av och därmed så småning om fläkten varvid styrspänningen till relät försvinner och givare topp kopplas in. Detta består tills givare topp indikerar låg temperatur. Då börjar vi om igen...

Låter detta vettigt? Får brännaren spel av "glappet vid omkopplingen i relät? Har jag tänkt fel någon stans?

MVH

Göran
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av Roli »

Stegtorparn:
Du har rätt jag läste termostat, och då går det att göra en hållkrets...

goranax:

Har fläkten kontinuerligt 230V? Den har inte variabel spänning eller pulserande spänning? För i så fall blir det svårare att styra reläet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Re: Felsökning av KMP PX 21

Inlägg av goranax »

Hej

Jag vet inte hur känsligt reläet är på spänningen, för den ligger på 180V. Värre kanske om den är pulserande... Kan man kolla det på något sätt, utan oscilloskop?
Är långt ifrån någon expert på det elektriska

Kan man få ut en styrspänning av något annat på brännaren?

//Göran
Skriv svar