6mm pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

6mm pellets

Inlägg av Martin Sköld »

Jag blev erbjuden 4 säckar 6mm för att jämföra med det jag brukar ha.
Inte för att fyra säckar är så mycket att göra utvärderingar på, men de var ju ändå gratis och i anslutning till ett tomt förråd. Har tömt helt på 8mm o hällt i 6mm o det funkar ju bra hittills.

Någon som eldar 6mm i sin kmp? Någon som märkt skillnad?
Säljaren påstod att det sotar mindre, och energivärdet i sca-pelletsen skulle vara bättre generellt.
Tacksam för åsikter!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: 6mm pellets

Inlägg av Eldvin »

Det går att elda 6 mm ,MEN! du måste ställa om brännaren,Å de är inte värt besväret . Jag har försökt men det går inte att ställa in utan ett alldeles för stort luftöverskott som sliter på brännarrör samt ökar förbrukningen. 6 mm kan du hellre elda i en pelletskamin.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: 6mm pellets

Inlägg av Vednisse »

Jag hade också en match med 6mm SCA/Bionorr i våras. Fick till rökgasvärdena efter en del tester och reklamerad pellets. Nu har jag iofs. ingen rörbrännare....

Men mina intryck av Bionorr 6mm är inte så goda att jag faller för frestelsen att hoppa på deras kampanj en gång till (1995 inkl. fri frakt). Har fortfarande 1,7ton kvar från förra vändan, blandar ut det med 8mm av annat fabrikat. Även om den "nya" pelletsen jag fick i utbyte efter reklamationen är betydligt bättre så är det nog bland den sämsta pellets jag hittat även jämfört med billig baltpellets (rivningvike/grus).


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: 6mm pellets

Inlägg av Martin Sköld »

Aha. Jag provde mina säckar rätt av, men jag märkte ingen skillnad. (så varför byta)
Men jag har inte justerat min brännare på länge heller..

Vad kostar mätinstrument dörresten?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
bobbano
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 18 dec, 2010 00:09

Re: 6mm pellets

Inlägg av bobbano »

Jag bytte från 8mm till 6mm Bionorr och jag upplever det som mycket bättre (efter inställning av brännaren).
Jämnare eldning, jämnare värme, jämnare... ja, det mesta helt enkelt :)
Panna: Albinpanna
Brännare: PX21 med 2V7.5 chip installerat)
Bulkförråd (kör dock med småsäckar nu)
Skriv svar