Hjälp med brännare BeQuem 15

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sasse
Prima virke

Hjälp med brännare BeQuem 15

Inlägg av sasse »

Hej. Löser ni detta så är ni kungar. Fick sjukt bra med tips förra gången så jag har hög tro på er pelletskungar :)

Har en panna som funkat bra mestadels i tre år. Nu har den dock strulat. Gått som en klocka i tre månader efter att jag bytte skruven men när jag kom hem från jobbet så hade den stannat. Pelletsstopp larmade den för. Jag kollade och det kanske var lite. Trodde den dragit i sig spån så jag gjorde rent och startade om den. Reagerade på att den startade på driftläge 5. Det har den aldrig gjort förut när jag stängt av den. Pannan tuffade på och jag gick upp. 3h senare tuffade den på men den hade inte tänt?!? Fullt med pellets och stod på driftläge hög?

Jag har sedan dess mätt upp och den får inte ström till tändröret och den startar på läge 5 varje ggr. Allt funkar som det ska på el.

Har ni några tips eller råd? Hoppas det är tändröret men avsaknaden av el gör mig orolig att det är elektronik fel typ kretskort :(
Likaså att det inte stoppar när den inte tänder?
strandan
Fröträd

Re: Hjälp med brännare BeQuem 15

Inlägg av strandan »

Låter som att det är nått fel med optovakten (den som ser om det brinner eller inte) eller om den är feljusterad... du har väl inte ljusinsläpp i förbränningsrummet så den tror att det brinner??
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
nissetib
Stor entusiast!

Inlägg av nissetib »

Har haft nåt liknande efter en sotning en gång. Trodde då att tändelementet gått sönder. Gjorde pannan strömlös nån minut och efter den starten så har det inte krånglat nåt mer. Kanske hjälper det dig.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Har haft den strömlös några timmar. Ingen skillnad. Pannan startar på läge 5 och fläkten går igång direkt. Ingen ström till tändaren.

Vad är nästa steg? Går det att gå in på någon servicemeny och tvångsstarta den?

Jag tänkte plocka isär brännaren i kväll och kolla alla kopplingar och optovakter och jordkablar mm.
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Då har man kollat lite mer.
Kollade igenom hela brännaren. Lossade tändelementet och kollade alla kopplingar och kollade optovakten och alla andra givare.
Hittade inget konstigt. Bortsett från att det var MASSOR med pellets i asktråget... Konstigt att den inte stannade som vanligt?!?!

Gick igenom servicemenyn och lyckades tvångsköra igång brännaren. Switchade över snabbt till vanliga läget och den tuffar nu. Det konstiga är att den startade på läge 5 som förut?!?
Fattar inte varför. Jag gick även igenom alla menyer och fick fram detta:

Elsteg 0 (2)
Start stödvärme 15c
Nivåvakt 95 (50)%
Optovaktnivå 99 (50)%
Effekt 0
Adress 0
Fabrik V0251
Inst Nej

När jag ändrade till Ja på fabriksinställning så händer inte något.

Några tips o trix?
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Nu har pannan gått hela natten. Vet inte om det beror på glöden i koppen eller om den startar rätt. Tvångsstartade den i morse och då började den på läge 5 :evil: :evil:
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

Hej!
Jag brukar starta brännaren med en näve pellets och tändvätska,
när jag rengjort den ( snabbare uppstart ) då startar den på
läge 5 ... men har jag för liten låga startar den frän första läget, då
stänger jag av den, lyser med en lampa i brännkamaren så det blir ljusare
startar brännaren och vipps så startar den på 5 an som jag vill... då ser den
ljuset och hajar att det brinner och behöver inta kallstarta... så kolla
så det inte är nått knas med ljus, eller optovakten

mvh/ Micke
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Skumt. Ska testa gamla optovakten.
Tack för infon.

Forumet blir både oöverskådligt och svårläst om man använder "citera"-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Visst har du så att panntempen är 8° under börvärdet?
Om inte gör den en varmstart men den ska då stoppa efter några minuter då optovakten inte ser låga :?
Det är väl ett V framför 5an om den gör en varmstart o då är pannan för varm då man startar, Alt att står startfas 5V då den gör varmstart..
Den matar då in pellets i ca 1 min för att sedan vänta en stund innan den går i driftsläge..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Uppdatering.

Pannan/brännaren har funkat bra sedan jag fick tips av er. Enda problemet nu är att vattnet sjunker lite till och från men det beror nog mest på luft i systemet. Ska försöka fixa det i helgen nu när det blir kallt :)
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Angående börvärdet, vad betyder det?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

"börvärde" betyder helt enkelt det värde som det som man reglerar bör ha. I det här fallet pannans temperatur som regleras av termostaten. "ärvärde" är termen som används för vad den reglerade "grejen" har för värde för tillfället. En regulators uppgift är att styra processen så att ärvärdet hålls nära börvärdet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Börvärde = Den temperatur man har ställd termostaten på.
Ärvärde = Pannans (i detta fall) temperatur just nu.
Hysteres = Skillnaden mellan tillslag och frånslag av termostaten. Om hysteres t.ex. är på 10°C är det teoretisk så att termostaten slår till "Kall" vid Börvärdet - Hysteres/2 och slår till "Varm" vid Börvärde + Hysteres/2.

Det kan skilja lite mellan olika fabrikat för exakt vad Börvärdet anger, somliga har Börvärdet som ett mittpunkt med halva Hysteresen på varje sida så att säga, andra har Börvärdet som toppen där den slår till varm, under den finns Hysteresen sedan.

Detta sista sätt kan t.ex. betyda att om termostaten står på 75°C och Hysteresen är 10°C (bara för exemplets skull) kommer termostaten att slå "varm" vid 75°C och slå "kall" vid 75°C - 10°C = 65°C.

Vilket sätt som är "rätt" kan man slåss om, egentligen har det ingen betydelse så länge funktionen är stabil och säker.

På ett oljebrännaretermostat är hysteresen mycket ofta 5°C, något som med pelletseldning kan vara i underkant.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sasse
Prima virke

Inlägg av sasse »

Tusen tack Icecap och Honda.

Uppdatering: Pannan har gått nu sedan jag fick hjälp. Enda och fixa nu är expansionskärlet eller att lufta elementen. Det försvinner lite vatten då och då men det är inget jobbigt problem.

Tusen tack än en gång för all hjälp.
Skriv svar