FEL: Pellets blockering

Skriv svar
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

FEL: Pellets blockering

Inlägg av calle_d »

Hej!

Jag har ett problem!

Efter ett eller två dygn stannar brännaren med felet "Pellets blockering", "kontrollera nivåvakt".
Det finns inga pellets i mellanförrådet i brännaren.

Antar att problemet beror på följande:

Nivåvakten dammar igen av någon anledning och indikerar då att mellanförrådet är fullt. Skruven till brännarkoppen går men matar ingen pellets eftersom mellanförrådet i själva verket är tomt.

Den försöker i ett par minuter och stannar sedan med ovanstående felmeddelande som följd.

Kan problemet bero på att jag kanske kör fel pellets och borde byta märke? Kör med 6mm Canadensisk lövpellets som packas i Danmark. Ingen aning om vad den heter men jag vet flera som kör den utan problem.

Såbi 8mm kanske jag skulle testa? Eller är det så att pelletsen är statiska?
Thermia Biomatic 20+
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag hade samma fel som du, installatören kom hit och åtgärdade två saker. Dels var den backspärr som sitter med gångjärn för långt till vänster så den fyllde ingen funktion, detta åtgärdades genom att justera denna åt höger. Dels var det sändaren och givaren som sitter på varsin sida av röret som ibland tydligen kommer felinstallerade, detta löste han genom att föra in de svarta plastdelarna längre in i röret. När de glider för långt från varann får de inte kontakt med varann och då tror de att det finns pellets i röret men det finns det inte ju så då tror brännaren att det blivit stopp nånstans...
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Men jag tror inte att det är det som är problemet förstår du.

Det funkar nämligen helt utmärkt under ett dygn eller så, sen stannar den. Torkar jag av i mellanförrådet med en fuktig trasa så startar matarskruven från externförrådet omedelbart.

Sen fungerar det ett dygn till. Måste bero på damm eller skit på sensorerna.

Hur kan man lösa detta?
Thermia Biomatic 20+
Solpelle
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 05 maj, 2005 19:14
Ort: Mölndal

Inlägg av Solpelle »

calle_d skrev:Men jag tror inte att det är det som är problemet förstår du.

Det funkar nämligen helt utmärkt under ett dygn eller så, sen stannar den. Torkar jag av i mellanförrådet med en fuktig trasa så startar matarskruven från externförrådet omedelbart.

Sen fungerar det ett dygn till. Måste bero på damm eller skit på sensorerna.

Hur kan man lösa detta?
En del kapacitiva givare har 2 små skruvar. En för om den skall indikera att det finns pellets eller att det är tomt. En för känslighet, den brukar ha en symbol som ser ut som en volymkontroll. Skruva lite på den samtidigt som du håller pellets eller ännu lättare en bit spånskiva en bit ifrån givaren så får du en känsla för hur den fungerar.
skruvarna brukar sitta där sladden går in i givaren mot utsidan av förrådet.

Lycka till
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Okej. Tack!

Jag ska hem och kolla om jag har sådana detaljer på min brännare. Har inte sett sågot men jag kanske inte har tittat ordentligt.
Thermia Biomatic 20+
calle_d
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 01 apr, 2005 11:36
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av calle_d »

Fanns inget sånt. Jag köper ett gäng säckar av en ny sort idag och ser om det blir någon skillnad....
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar