Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av f94-mbe »

Sedan jag bytte fläkt i våras har jag under sommaren upplevt att det bildas en kaka/maräng (förkolnat material, men ej hårt) längst bort i brännkoppen, sett från matningsskruven. Tittar jag på förbränningen genom synglaset ser det ut som att förbränningen är dålig/obefintlig i det området, och redan efter några tiotals timmar så blir det en ny marängkaka, och förbränningen blir naturligtvis ännu sämre då.

Jag har olika teorier om orsaken - dålig pelletskvalitet, för lite/för mycket fläkt, nån vajsing på brännkoppen vilket stör fördelningen av luftflödet, ...

Nån som haft liknade problem eller som vill försöka sig på en gissning kring orsaken?

Märker inget konstigt med förbränningen avseende sot eller aska. Ingen tjärbildning och askan är gråsvart.

/Mattias
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av Roli »

Nu har jag ingen CTC brännare men har upplevt samma typ av kaka i min gamla EcoTec A3:a och även lite i min begagnade Ecotec Bioline. Storleken på kakan har kommit och gått lite grann.
Så jag tror att det till största delen beror på pelletsen eftersom det varierar.

Skulle det var brännaren så borde den inte helt plötsligt försvinna/minska för att sedan komma tillbaka igen.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av André »

Har samma sak o även min kompis i en Biomatic, Detta började vid ny pelletsleverans för oss så antar det beror på pelletsen..
Inga problem om man rengör brännaren efter 1-1,5 tons förbrukning men värdena börja sakta ändras o den börjar gå fet om man kör länge, Kompisen brukar köra 3-4 ton mellan rengöringarna av koppen men de gick inte med denna pellets..
Men bortser man från kakan (liknar en tunga) så är koppen riktigt ren o fin inte alls mycket som måste hackas bort..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av vatsug »

Även jag har haft samma problem med tungan , men jag kunde bara köra ca 17 säckar innan den började sota. Fick en ny rörkrök av CTC , som är lite djupare än den gamla + att jag har ny pellets nu. Har nu kört 18 säckar och (peppar , peppar) inget sot än. Däremot har jag ökat fläkten 5 % och just nu ser det bra ut m sottalet , men har inte gjort nån koll med rökgasanalys än.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av f94-mbe »

Jag lutar nu också mot pelletsen - har kollat/rengjort brännarkoppen ordentligt och provat både med mer och mindre fläkt, och ändå med samma resultat.

Lite trist när det bara tar ca en vecka för en rejäl maräng att byggas upp, som fyller halva brännkoppen, och jag har två ton pellets kvar i förrådet.

Det lär bli täta pannrumsbesök för en tid framöver.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av vatsug »

Vilken pellets har du ?
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Askrester/maräng i brännkopp - CTC Ecoflex

Inlägg av André »

Borde inte bli nån maräng med MBABs pellets, Den är gjord av endast torrspån från såg/justeringsverk så ingen bark el annat skit är inblandad.. :roll:

Ev kommer jag testa denna nästa gång förrådet ska fyllas typ 2014 :oops:
Får dras med marängen ett tag till, Får se hur de blir hos kompisen nu då han fyllt upp sitt förråd vilken dag som helst med ny solett.. Han fick nuvarande pellets början på april o jag slutet på mars men de va iof exakt samma sak med pelletsen han fick i januari 2012 :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar