CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av cederbusch »

Hej

Nu har jag haft igång min panna i 1 år och det har fungerat bra. När det krånglat har det handlat om skruven och vår egen lathet (slut på pellets).

En tid efter att pannan driftsattes var installatören här och skulle ställa in den. Alla värden var bra så vi lät den vara kvar på fabriksinställningarna. Jag tycker askan ser ut att ha rätt färg, möjligen att det sintrat (säger man så?) i brännkoppen.

Idag var sotar´n här och menade att det var tjärbildning i skorstenen. Jag behöver alltså öka temp på rökgaserna. Jag skulle helst inte vilja ta hit nån, vad kan jag göra själv? Ställa upp fläkten lite? Vad är den mest troliga boven och i vilket effektläge?

Hoppas ni som är mer erfarna kan guida lite.

/Cederbusch
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av Icecap »

Tjärbildnng under sommaren skyllas oftast att man inte ställer ner doseringen under just sommaren. Draget i skorstenen är oftast försvagat, i mitt fall till ung. 70% av "fullt drag" (alltså då dragbegränsaren börjar reglera) varför doseringen måste ställas ner till 70%.

När det blir kallt igen återgår allting till normalen.

Och detta har inget med brännaremärke att göra, det är fysik i skorstenen som det rör sig om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av vatsug »

Det mest troliga är varmhållningen , jag får nämligen likadant , dvs blanksot, rökröret ser nymålat ut . Kör numer på el sommartid när ingen värme behövs. Kom bara ihåg att plugga igen rökröret så att inte värmen går rakt upp i skorsten, OCH glöm inte att ta bort "pluggen" när du slår på brännaren igen.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av André »

Hmm frågan är vad han menade med tjärbildningen, Är det klet som uppstår vid kondens så är det ökad rökgastemp som behövs..

Har 2 kompisar som kört sina biomatic på underhållsglöd hela sommaren o de har inte varit några problem med tjära/sot, Ena pannan är en biomati 30 som står i ett lastbilsgarage o endast gjorde vv till att tvätta händerna typ 1-2 ggr/vecka..
Nu kör dom med kallstart men rekomenderat dom med garaget att installera en liten elberedare i serie med pannan o stänga den dom månader dom inte behöver värme
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av vatsug »

Jag trodde att det var sommartid, som tjärbildningen hade bildats . Jag har kört både m kallstart och 120min underhållsfyr, med samma resultat, dvs blanksot. Det var CTC själva som rek. el sommartid . Även om jag vet att det finns flera på forumet som kör m pellets på sommaren i sina Ecoflexer. Bildas det däremot blanksot den här årstiden , är något annat fel.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC Ecoflex tjärbildning i skorsten

Inlägg av Eldvin »

Är lite nyfiken på hur värdena ser ut.Tjäran beror på en för låg förbrännings temperatur,vilket beror på luft överskott eller luftunderskott. Om man kollar inställningen så finns det Min,Låg,Hög effekt.valbar tid på underhållsfyr. Vid tex Min effekt ligger det mest å pyr till ingen nytta så den kan man nolla,underhållsfyren begränsas så att brännaren släcker ner i stället för att pyra.Låg och hög effekt trimmas in så man erhåller en lagom Co2 utan att Co värdet blir högt.Vill man få så högt Co2 som möjligt så räcker det med små störningar för att det ska börja sota och då mister man den höga verkningsgraden man eftersträvar.
Skriv svar