Termostatproblem?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Termostatproblem?

Inlägg av Allan »

Hej!
Skriver hit ibland, när jag har bekymmer med min KMP20(-01)brännare. Om man bara byter tändelement några gånger om året och TIG-svetsar inerröret då och då, så går den bra.Tills nu:

Sedan en tid stannar min brännare för tidigt ibland. Den kan stanna innan den ens kommit upp i driftsläge. Ibland startar den inte när den ska, utan elpatronen går in när tempen sjunkit under 60 grader. Detta låter som att termostaten som sitter i dykröret i pannan inte funkar som den ska.

Är detta riktigt tänkt? Är i så fall Pelletsbilen.se stället att köpa en ny på? Handlade en del där, tills de blev helt oemottagliga för kommunikation för några år sedan. Hittade sedan billigare tändelement (350 kr) på annat håll.
Vad tror ni om felet?
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Termostatproblem?

Inlägg av bergatorparen »

Att byta termoavkännaren är ett billigt ställe att starta, men ännu billigare är det att lossa ledningarna till denna avkärnnare och koppla de till ett multiinstrument och se hur motståndet ändrar sig eftersom temperaturen sjunker. Kolla även att anslutningsterminalerna för denna avkännare är rena och fria från eventuell korrosion eftersom det kan ställa till det med milt sagt ojämn funktion.

Pelletsbilen tror jag, baserat på det jag läst på forumet här, att jag vill avråda från. Satsa hellre på någon som svarar i telefonen och svarar på mejl. http://www.eldkraft.nu har bra ord på sig.

Här är länk till termoavkännare: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Termostatproblem?

Inlägg av Allan »

Tack för uttömmande svar. Ett bra svar initierar ju lätt nya frågor, förstås. Vid något tillfälle har jag gjort som du sa och konstaterat att värdet man kan avläsa från temperaturavkännaren ändras med växlande temperatur, minns inga värden men variationerna var väldigt små, på andra decimalen tror jag. Just nu går brännaren som den ska. Misstänker snarare dålig kontakt i anslutningen. Vad gör man åt det? Det är ju pyttesmå stift i denna egendomliga kontakt! Provade att spruta 5-56 i kontakterna, de glider i alla fall lättare sedan. Umgicks ett tag med tanken att smörja med kopparpasta (stämmer bättre med min inriktning mot mekanik), men har inte hört något om det som medicin mot dålig kontakt, så jag avstod.

Tittade på länkarna och såg att temp.avkännaren saknade kontakt. Skall man ta den gamla och flytta över? Kan man det, är det inte pressade kontaktdon i den då? Såg att det fanns temp.avkännare kompl. med kontakt för 599 kr! Det fanns även lös kontakt för 199 kr!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostatproblem?

Inlägg av Icecap »

5-56 på elektriska kontakter är en väldig dum idé! Det korroderar ytorna och skadar. Kortsiktigt kan det fungera bättre men på lång sikt (1 månad+) är det mycket dumt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Termostatproblem?

Inlägg av bergatorparen »

För rengörning och underhåll av elektriska kontakter, kan du till exempel införskaffa den här: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 7-21&toc=0
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... ng_TDS.pdf

Den kostar kring 65 kronor + frakt, men den kan användas i primcip över allt där det finns elektriska kontakter.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Termostatproblem?

Inlägg av rod02 »

Som jag ser det är 5-56 och dyl ett rengöringsmedel. Lämnar en ren yta. När det är ett oxidskydd man vill åt. Så kullagerfett och även handkräm funkar, trots de inte leder ström. Dock inte lämpligt till bil brytarspetsar.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Termostatproblem?

Inlägg av Icecap »

rod02: jag jobbar med elektronik och de exempel jag har sett med 5-56 och liknande produkter (annan tillverkare bara) har varit en ren katastrof! Det lämnar inte en "ren yta" om man inte tvättar av efter sig med aceton eller liknande. Sprit är inte nog för att få bort skiten.

5-56 är olja, det finns en del syra i den olja och skiten är till för att penetrera fastrostade skruvar och liknande. Duger också till att väta när man ska torka bort kraftigt smuts men det är allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Termostatproblem?

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Den kostar kring 65 kronor + frakt, men den kan användas i primcip över allt där det finns elektriska kontakter.
När det gäller ELFA så tillkommer tyvärr också moms på priset...... Så det som ibland ser bra ut när man läser katalogen eller på internet blir oftast en dyrare lösning när man kommer på att priset var utan moms.. :( :( :(
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar