Ja jag kör med 6mm men varför?
vad finns det för argument för att använda 6 resp 8 mm?
6mm eller 8mm?
-
- Prima virke
- Kontakt:
6mm eller 8mm?
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
-
- Entusiast!
Re: 6mm eller 8mm?
Vad jag har hört så är 8 mm är det mest optimala för för pelletsbrännare.
6 mm fungerar, men passar kanske bättre för pelletskaminer?
6 mm fungerar, men passar kanske bättre för pelletskaminer?
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Med din brännare fungerar det nog fin fint med 6mm.
Jag upplever att 6 mm "rinner" bättre i skruven. Låter mindre och mindre pellets blir krossad i skruven.
Så jag ser ingen nackdel med 6 mm. Dock får man troligtvis ändra matningen om man byter från det ena till det andra.
Köp det som är bra pellets till bra pris
Sen om det är 6 eller 8 mm det kvittar 
Jag upplever att 6 mm "rinner" bättre i skruven. Låter mindre och mindre pellets blir krossad i skruven.
Så jag ser ingen nackdel med 6 mm. Dock får man troligtvis ändra matningen om man byter från det ena till det andra.
Köp det som är bra pellets till bra pris

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
6mm fungerar bra i många brännare, problemet är att det ofta går med luftöverskott vilket ger sämre verkningsgrad/ekonomi. Kan se bra ut som helst gällande låga/aska men mäter man med rökgasinstrument så ser man det, vissa brännare är omöjliga att få bra värden med 6mm.
Sen är det väl SCA/Bionorr som är störst med 6mm och kvaliteten är inte alltid den bästa därifrån.
/Vednisse
Sen är det väl SCA/Bionorr som är störst med 6mm och kvaliteten är inte alltid den bästa därifrån.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Om man köper 6 mm för att det e billigare å så går det mer pellets vad är då vitsen ?? Sen är då min erfarenhet att det funkar olika bra i olika brännare.Bäst i längden torde dock va rätt bränsle till rätt brännare.Så 6mm bör man ha till kaminer som har en betydligt mindre eldningsyta.