The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Skriv svar
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av Honda »

Vilken verkningsgrad pannan har i förhållande till effekten den eldas på finns det många åsikter om :-) För att uppmuntra diskussion (och för att jag har tråkigt) tänkte jag rita upp grafiskt hur jag tolkar de olika åsikter som framförs. Obs x-axeln är % av pannans stämplade pelleteffekt. Och för att vara övertydlig, brännaren är fiktiv och levererar gas med samma temperatur och sammansättning vid alla effekter.

1: "Lägre effekt ger högre verkningsgrad"
Bild

2: "Vid för låg effekt uppstår laminärt flöde"
Bild

3: "En modern panna ska eldas nära märkeffekt"
Bild

Finns det fler? Skicka upp era alternativ!

Tillägg enligt nedan, tack!
4: "Ctc265 suger i de flesta avseenden"
Bild

5: "Kondenserande drift vid mycket låg effekt"
Bild
Senast redigerad av Honda den fre 23 nov, 2012 13:12, redigerad totalt 1 gånger.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av karaff »

Vi som kör ctc265 kan enkelt konstatera att den suger i de flesta avseenden :)

Inget jag skulle värma huset med, men fungerar bra för nödvärme.

Tyvärr är det för varmt i södra Sverige för att jag skall kunna berättiga myseldningen ... bergvärmen är så hemskt mycket billigare :(
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av jteg68 »

4) Kondenserande drift ger verkningsgrad över 100%
Vid tillräckligt låg effekt alternativt tillräckligt mycket yta i konvektionsdelen så kondenserar ånga i rökgaserna så verkningsgraden blir över 100%.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av danei »

Nej, då har du definierat verkningsgraden fel.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av Honda »

Du menar att han har definierat energiinnehållet fel, och faktum är att han har definierat det precis enligt praxis. Praxis är att energiinnehållet definieras så att vattnet som bildas i förbränningen lämnar processen i ångform. Det kan naturligtvis definieras på annat sätt men det brukar man inte göra (4,8kWh/kg som det står på säckarna ÄR definierat på detta sätt), antagligen för att det är så svårt att åstadkomma kondenserande drift i praktiken. Så enligt vanlig definition på energiinnehåll i trämassa så kan absolut verkningsgraden bli högre än 100% om man tar vara på kondenseringsenergin. I teorin kan man ju titta på processen utifrån en sluttemperatur på -273 grader och kondensera alla gaser och få ännu högre energiinnehåll, så energiinnehållet är inget absolut tal utan beroende på yttre faktorer. Man kan ju hävda att praxis för definitionen av dessa yttre faktorer är fel, men då man kommunicerar så är det enklast att använda de definitioner som är vanliga för att bli förstådd.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: The one tråd about pannverkningsgrad to rule them all!!

Inlägg av danei »

Ingen process kan ha mer än 100% verkningsgrad. Men är den definierad så så förstår jag resonemanget.
Skriv svar