Brännaren brann upp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Brännaren brann upp

Inlägg av brittinger »

De senaste v har pannan gått bättre än på länge, tills nu vill säga . Kom in från kaninhuset, var ute ca1,5 Tim , och möttes av en rökfylld hall. Sot och rök i hela källartrappen och ingen sikt alls i pannrummet. Kollade så det inte brann innan jag vädrade ut värsta röken.
Hela brännaren är svart. Brunna kablar och kåpan har jag inte hittat. Slangen är dock hel, har inte sett så väldigt noga än men såg inget hål på den.

Hur kan hela brännaren brinna på det sättet? Huvudsäkringen hade gått som tur var, annars hade det nog blivit en värre brand. Känner mig aningen skakis just nu, och undrar om jag ska våga köpa ny brännare eller bara elda ved. Problemet med veden är ju att det inte håller värmen som pelletsen gör.

Några goda råd och tips. Ekonomin är ju också ett problem har inte råd med nytt värmesystem och el är inget alternativ.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Brännaren brann upp

Inlägg av Honda »

Det var den med plastkåpan tydligen... Eldade med en sån i 10 år och visst funderade jag också på hur man kan få för sig att sätta en plastkåpa på en pelletbrännare. Men i det här fallet så gissar jag att det är ett elfel som har satt eld på den, eftersom fallslangen är hel. Tv apparater, kylskåp, frysar och andra elapparater brinner ju ibland och då är följderna värre eftersom de inte är placerade i pannrum. Jag har själv släckt en tv-brand som startade med genomslag i en avstörningskondensator (som satt före brytaren så det hjälpte inte att den var helt avstängd) så det kan absolut hända.

Skönt att inget värre hände, kör vidare med pellet du bara och byt till en brännare som inte har ett hölje av brännbart material så har du eliminerat den här sällsynta brandrisken. Och en påminnelse till mig själv och andra, ha inte brännbart material på golvet i pannrummet!

Skulle vara intressant att se en bild, förresten.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
brittinger
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 07 jan, 2012 13:31

Re: Brännaren brann upp

Inlägg av brittinger »

Nu håller jag på torka sot i hallen, badrummet och köket. Ska fota när det blir dags gå ner i källaren. Tänkte röken o sotet kan få lägga sig innan jag går ner igen. Foton blir det absolut och ska se om det går lägga in här med
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Brännaren brann upp

Inlägg av rod02 »

Jag tror jag håller min pannrumsdörr stängd i forts....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brännaren brann upp

Inlägg av bergatorparen »

@brittinger: Om du har hemförsäkring värd namnet, så skulle du kunna få viss ersättning även om brännaren var några år gammal. Det här måste ju helt enkelt kunna klassas som en olycka och skador blev det som kräver insats att fixa i form av rök och sotskador. Kolla du med försärkingsbolaget och se vad du kan få ut i form av försäkringspengar. Inga nya pelletsbrännare har plastkåpa idag, så den saken är lugn. Skaffa fram minst 2 - 3 offerter, kolla firmorna som lämnar dem med 121.nu och välj den firma som har bäst ekonomi och bästa offerten. Var ytterst försiktig med det som bjuds fram på Blocket för dyra pengar. Det är otroligt mycket bråte där nuförtiden i jämförelse med tidigare beroende på vargavintern för 2 år sedan som skrämde många. Från att ha varit köpares marknad med riktiga klipp, blev det säljares marknad där även antika brännare som sett bättre dagar dyker upp för 8 - 9 000 kronor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brännaren brann upp

Inlägg av bergatorparen »

rod02 skrev:Jag tror jag håller min pannrumsdörr stängd i forts....
... vilket både brännarproducenterna, sotarna och räddningstjänsten varmt rekommenderar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar