Kom med förslag

Skriv svar
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Hej igen ,nu är jag trött på detta.
Snart dags att köpa ny brännare.
Jag har begränsat mig till 2 brännare ,hoppas ni som har brännare av andra fabrikat är lite opartiska o hjälper mig med detta!
Brännarna jag är sugen på är:Biobjörn och Ariterm Bequem!
Behöver era åsikter gällande för o nackdelar för dessa brännare.
Brännaren skall sitta i en Focus PE-20
Tackar på förhand!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Kom med förslag

Inlägg av velund »

Jag tror du gör ett bra val vilken du än väljer. Två olika funktionssätt men vardera bäst i sin klass.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej. Du kommer nog bli nöjd med vilken som. Bägge funkar fint i den pannan. Jag har en biobjörn i en focus pe-20 och det fungerar mycket bra.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Tack för svaren ,ja det är nog bra brännare bägge två.
Svenn Antenn ,man måste köra med lågriktaren på eller?
Hur länge har du haft brännaren? Hur "känns" kvaliteten?
Någon som vet något om kvaliteten på Bequem?
Men ser ju några ämnen om den här ,men mest om dom lite äldre varianterna av brännaren.
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej. Man kan ta bort lågriktaren om man vill. Sitter i 2 skruvar. Jag har min på. Jag har haft brännaren i ett par månader och jag tycker att den är av bra kvalite. Men det är grannens bequem med. Hur har du det med installatörer och support i din närhet? Eller installerar du själv?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Kom med förslag

Inlägg av Vednisse »

Kan bara skriva lite löst om BioBjörn att "byggkvaliten" är sämre än föregångaren från Bionordic.
I grunden är det ju samma hållbara brännare, men lite småsaker är sämre t ex både placering och infästning av fotocellen, magnetventilen till tryckluften är ett skämt jämfört med kvalitetsventilen (Camozzi) som satt i Bionordic. Det saknas även inpressning av hål för gängning i tunnplåt till t ex fläkten.

Man kan ju även tänka på att kretskortet inte är billigt jämfört med det till Bionordicen och ett displaykort har tillkommit. Nu kan vissa av dessa saker ha förbättrats då den BioBjörn jag fått tag på måste vara en av de första. På plussidan ligger det lägre fallröret och pelletsbromsen som fungerar relativt bra.

Styrningen är väl ok men har inget direkt extra att komma med och vissa funktioner rent av saknas om man vill ha kontroll över allt. Priset är rätt för en bra brännare som är driftsäker hållbar i metalldelarna.

Personligen hade jag valt Bequem till din panna då jag tycker den passar bättre av vad jag sett, lite fler delar och förslitningsdetaljer men ett gediget bygge om inget har hänt nyligen.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Svenn Antenn »

Hej vednisse. Hur mycket bättre är den andra magnetventilen? Jag brukar sota var 3-4 vecka och det är inte mycket i brännaren. Är det värt att byta ventil? Passar det utan att behöva modda nått?

Vad saknar du i styrningen?

Vad är det för fel på placeringen av fotocellen?
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Jag är lite sugen på en undermatad brännare ...så det pekar åt en Bequem just nu.
Har ingen installatör av något märke på nära håll ,förutom TB-mini..
O jag vill inte ha en sådan igen ,även fast det är en enkel o pålitlig brännare.
Installationen får jag lösa själv ,men lite hjälp av elektriker m.m
Vednisse får gärna berätta mer om vad som saknas i styrning m.m på Biobjörn
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Kom med förslag

Inlägg av Vednisse »

Vad som saknas i styrningen beror väl på de egna behoven, skrev att det inte finns något extra i den. Typ styrning av extra skruv, rökgasfläkt, externa pumpar, Ack styrning, givarutgång för rökgastemp, modulering, nattsänkning, bränslenivå mm. som erbjuds av Eurofire/Effecta/KMP mfl. i dagsläget.

Personligen saknade jag bara möjlighet att kunna ställa in när tryckluften ska blåsa och modulering, samt att det tog en halv förmiddag för brännaren att komma upp till 14kW från det att termostaten kallade på värme.

Blåser det rent med den magnetventilen som sitter där finns det ingen anledning att byta, skillnaden är att Camozzin dumpar rejält med en distinkt stöt och kostar 1200kr istället för 200kr. Den går att montera liggande bakom fläkten utan moddningar. Har hört ryktesvägen att det finns en lite bättre ventil nu än den jag hade....

Angående fotocellen så hade ju Bionordic den monterat i ett rör med en luftslang som skyddade den mot både ev. värme och damm/sot. Montering dinglande i en överbliven plåtbit och en 50öres diodhållare känns väl så där. Men placeringen har inte ställt till några problem ännu för mig, men jag har ingen bakvärme.....

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Kom med förslag

Inlägg av nyman »

Nu testar jag eldning med både Bionordic och Eurofire för att få lite inspiration till mitt nymobygge.
Tycker infästningen av fotocellen ser likadan ut på Bionordic och på BioBjörn men tydlien är det ändrat.
Om tryckluftsventilen är sån katastrof borde den ju inte fungera alls och askan samlas på hög i BioBjörn. Finns det någonstans man kan köpa den ventilen för den borde då vara billigare än bionordicventilen?

Vore såklart en fördel om BioBjörn kunde säljas också i en version med Millenium III styrning för 1000 mer i pris.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Styrning av rökgasfläkt hade ju varit bra ,då jag har en sådan....ett plus till bequem där!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Svenn Antenn »

Finns den styrningen i bequem? Då är det väl bara att klippa till. Hur är supporten från ariterm?
Anders75
Lärjunge!
Inlägg: 302
Blev medlem: tor 21 dec, 2006 23:14
Ort: Bäckefors

Re: Kom med förslag

Inlägg av Anders75 »

Ja den finns på bequem.
Har inte kollat deras support...
Där ska Biobjörn ha ett plus ,för den supporten jag fått där när jag ställt massa frågor är suverän!
Ariterm Bequem,Focus PE-20 ,ESBE CRB100 ,KW Sid 012
Svenn Antenn
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 08 dec, 2012 00:38

Re: Kom med förslag

Inlägg av Svenn Antenn »

Japp biobjörn har grym support. Det är inte alltid lätt att välja brännare. Hur styr du rökgasfläkten idag?
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Kom med förslag

Inlägg av Vednisse »

Det verkar vara lite problem med support till och från gällande Ariterm (om man nu behöver det).
Anledningen till att jag lutar mer åt en undermatad är att det är liggande ytor i konvektionsdelen i din panna.

Tryckluften kan möjligen vara lite negativt i det avseendet, dock brukar askan hamna precis framför koppen pga. konstruktionen på BioBjörn/Bionordic. Men vet att Focusen har lite tendenser att askan samlar sig lätt där uppe och du har även bra drag med rökgasfläkt.

Men Svenn Antenn borde ha ganska bra koll på om han kör den kombon?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar