Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu har ju kylan kommit på allvar, och tänkte höra med andra Ecoflexare vad kör ni med för effekt-lägen ??
Har ju fått brännaren nyjusterad på låg ( 10,9 kW ) o hög ( 15 kW ) . Har även sänkt panntempen till 75 grader. När det är riktigt kallt ( -15 ) sjunker panntempen ganska snabbt till 70 grader pannan kallar på värme,lågläget går på , tempen sjunker till 69 grader, står där ett tag tills tempen sakta börjar stiga till 75 varvid brännaren stoppar, tid ca 30 min. Efter 12-15 min, har tempen sjunkit till 70 och brännaren startar igen . Nu provar jag med samma värden på hög o låg , dvs brännaren går bara på hög , och då går ju pannan förstås snabbare upp i temp. Vet ju att vissa kör så här , men vad är mest ekonomiskt ?? Långa gångtider förespråkas ju ofta, men gäller dom jämt ??
Har för mej att jag körde på el 11 kW på gammla pannan och det var precis den kunde hålla värmen med den effekten när det var 15-18 minus.
Tänkte det kunde va kul att höra era erfarenheter o synpunkter.
Mvh Vatsug
Ps Är det kallare än ca - 15 sjunker tempen till 68 grader varvid högläget går på till 72 sen låg till avslag.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Inlägg av André »

5° är knappt 1 kW i din panna så det blir inte många min stopptid, Så med Ariterm/Ctc har inte underhållsglöden nån betydelse då det måste vara väldigt låg förbrukning innan den ens behöver pyttsa in pellets för att hålla glöden vid liv..

Ang vad som är bäst är nog att pröva sej fram, Kanske även ska köra med diff om du enbart ska köra på hög o höja börvärdet.. T.ex bör värde 80° diff 20 alt ändå mer men då höja börvärdet så gångtiden ökar men det blir inte så stor skillnad då 20° diff endast är 3 kW vilket huset förbrukar på 15-20 min
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Inlägg av vatsug »

Diff , såna finesser finns inte på min Ecoflex ialla fall.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Inlägg av André »

Hmm jag hade på att den hade de men saknade kallstartfunktionen :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Endast högeffekt, rätt eller fel ??

Inlägg av vatsug »

Tvärtom, ingen diff, men kallstartfunktion. :D
Mvh vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar