Säg den glädje som varar, nu sotar pannan !

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Säg den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av vatsug »

Jaha, nu var det dags igen! Pannan börjar sota , kunde köra ca 22 säckar , kylan kom och se då börjar pannan sota igen. Nyjusterad för ca 14-dar sen . Hur vet jag att den sotar ?? Jo rökgastermometrn blir svart och luddig + lyser man in genom dragluckan ser man rök. Jag har för mej att en gammal pellets-guru här på forumet skrev att vissa pannor måste man ställa in m kraftigt luftöverskott, hette han Kurre nånting ? Eller kan det va Programvaran , det är väl den som, skickar % - satserna på luft o matning. Tror Inte att det är något fel på pelletsen !! Kom gärna med tips!
Ni andra Ecoflexare , har ni fått era pannor injutserade m digitala instrumen o isåfall vilken CO2 ligger ni på i snitt?? För den pendlar ju ca 1 % upp o ner.
Mvh Vatsug :evil:
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av Eldvin »

Co2,n kan ju fladdra lite beroende på pellets, men även lite beroende på matning kontra luft.Man får ju även ha lite koll på Co,n. Men ligger du mellan 11,12 brukar de funka. Om man nu envist vill ligga på 13 så behövs inte mycket för att det ska slå över. Du har ju hög å lågfart .Men hur låg värdena på dom olika lägena?? Om tex lågfarten var bra,så kanske högfarten vart för mager?? Å nu då det vart lite kallare går brännaren mer i högfart. Kan även va så att det bygger på i koppen pga att nått läge är fel.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av Vednisse »

Jag brukar lägga Co2 på ca:11 numera om Co är ok, ett litet luföverskott.....ja. Men det rör sig om några kr/år att spara på verkningsgraden, det finns lite spelrum, luftöverskottet är inte så högt att det skadar brännaren, brännaren går "renare", mindre att sota.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av vatsug »

CO2 låg på mellan 11,5-12,4 % , vid sista injusteringen, på både låg o högeffekt , så båda lägena är justerade. Men, det var med alldeles nysotad panna , hade bara gått några timmar. Jag har ju stått o lyssnat , som ni förstår. och det var länge sen jag hörde "renblåsningen" . Den går ju på 2 ggr i tim, det är inget man kan ställa in. Nu kan ju bara haft otur o inte hört den , men.. . Är också inne på "stugsittarens" teorier att lägga sej på runt 11% i CO2 , framför allt när pannan är nysotad. Körde fläkten manuellt på service-menyn och och drog upp den till 100% i 30sek efter avslutad eldn-cykel, och tyckte att den lät som brännaren brann bättre under nästa eld-cykel. Jag har ju kunnat konstatera m min sottalspump, att sottalen skiljer sej en hel del mellan nysotat ( sottal 1-2 ) och efter ca 20 säckar , då ligger en del på sottal 5 .
Mvh Vatsug
Ps En tanke slog mej , jag har ju kört m endast högläget sista veckan, dvs samma siffror på hög o låg pga kyla. Kan det ha med sotningen att göra ??? :?:
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av Eldvin »

Det där med samma siffror fattar jag inte??? Men testa å slå om till både hög å låg.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av vatsug »

Man lägger in samma värden på fläkt o matn , på hög resp låg . Då går brännaren bara på hög , eller låg , beroende vilka värden man lägger in. Ex Hög matn 65% fläkt 35 % och låg matn 65 % fläkt 35 % .
Har haft kontakt m CTC idag , han ville att jag skulle kolla sintringen i koppen efter ca 20 säckar , om den kunde störa luftflödet på något vis , sen att renblåsningen funkar som den ska, kan ju va lite svårt att kolla om den bara går 2min / tim. Börjar det sota, skulle jag även kolla att göra brännaren strömlös , och se om det blir nån skillnad. Kan va programvaran isåfall.
Fortsättnig följer...
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Sej den glädje som varar, nu sotar pannan !

Inlägg av Eldvin »

Ahha!?? Du menar så! Blir lite fundersam då jag hade för mig att man på beeceemen kunde låsa lägena med nån knapptryckning, för ctc brännaren är ju en grön målad ariterm med lite annan betäckning.Sen va det ju det där med minnet. :?
Skriv svar