Driftstopp i slutet av cykeln...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Speedy
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 18:40

Driftstopp i slutet av cykeln...

Inlägg av Speedy »

Jag får ibland (minst ett per dygn) driftstopp i slutet av driftfasen då fläkten går innan brännaren går i viloläge...
Det jag har märkt vid ett tillfälle när jag "live" såg driftstoppet att det fortfarande fanns en låga. Ska "elden" vara släckt för att brännaren ska gå i vilofas?
Jag har märkt att drifstoppen eskalerar ju kallare det blir....
Skorstenshöjden är 15-16m och jag har ingen dragbegränsare.

Kan det ha med att draget blir för högt på vintern eller flamvakten?

Tack.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Driftstopp i slutet av cykeln...

Inlägg av ronald »

Börja med en dragbegränsare ett måste :wink: ... http://www.transtemper.se/newlook/

Ruben (olle45)här på forumet vet vad du skall (länken)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Driftstopp i slutet av cykeln...

Inlägg av Icecap »

Med en så "allvarlig" skorsten är dragbegränsare inte längre en "mycket bra att ha"-grej, det är en nödvändighet!

Montera en sådan först - och se för allt i världen till att den är rätt dimensionerat, inget ynka Tigex 25-skit där inte!

När det moment är avklarat är det plötsligt möjligt att justera på ett stabilt sätt - om något behöver justeras!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar