Koksning/sotar igen fort

annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Hej

Jag har eldat med pellets sedan vi köpte huset förra året och är därmed lite nybörjare på detta och när jag hade lärt mig och sota ur "alla" kanalerna funkade det bra ifjol.

Jag har en Ariterm Bionet.

Jag tycker dock det blivet en förändring med eldningen i år. Det blir mer koksning. Jag får hacka bort ett lager på ca 5mm i stora delar av koppen. Det blir på ca en vecka. Det känns bökigt att behöva hacka ur brännkoppen så ofta. Är det normalt?

- Jag tycker det sotar igen snabbare i år. Jag får sota ur hela pannan, alla kanaler, en gång i veckan. Har för mig att det var 2-3v mellan varven ifjol.

- När jag drar ut brännaren ligger det en del pellets bitar som iof är svarta, men fortfarande hela (som lecca kulor). Ska det inte bara vara aska?

Jag har kört med samma pellets leverantör (Snuddebo) (samma som förra ägaren). Det jag hade kvar från fjolårets sänding som eldades upp i höst samt den skeppning ger samma resultat, dvs enligt ovan.

Pellets leverantör menar att inställningar måste ändras. Dvs han säger att jag måste sänka matningen? Kan det vara en väg fram?

Pann tekniker säger att det beror på pelletsen. Han kör med argumentet men dessa inställningar har ju funkat innan.

Vad göra?

Inställningar på panna

effekt hög skruv 60%
effekt hög fläkt 40%
effekt låg skruv 40%
effekt låg fläkt 20%
effekt min skruv 0%
effekt min fläkt 0%
Rengörning fläkt 2/h
Glödhållning tid 60 min
Skruv extern tid 30 s

Hls
Andreas
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av bergatorparen »

Sotar det snabbare igen, beror det på att pelletsen brinner längre - det vill säga att den är mer hårdpackad vilket innebär att varje "tugga" som skruven matar fram innehåller mer bränsle. Så pelletsguben har rätt: Minska matningen. Ta 1 % reduktion i taget tills att du åter får ren förbränning. Enklaste vore om du fick någon med instrument att göra det för då skulle det kunna göras på mindre än en timme. Men en sak är säker: Koksning i BeQuem brännare är ett tecken på att den går för fett. En annan säker sak: Rör inte fläkten - enbart matningen. Det sägs att det är fläkten som ger effekten, men fläkten är konstanten i ekvationen, medan matningen är variablen.

Det finns ett knep du kan använda: Jag utgår från att din Bionet panna är utrustat med ett vinkelrökrör med en sotningslucka framtill. Öppna denna och se in. Går brännaren för fett, kommer du se synlig rök. Då kan du justera ner en och en procent i taget med ca 5 minuters intervall tills röken nätt och jämt försvinner. Detta är väldigt ad hoc och redneck, men det fungerar. Men som sagt: Bästa inställningen får man med instrument, så det är min primära rekommendation.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Är det effekt skruv hög och/eller låg jag ska justera ner då?
Vinkel rör?? Hmm jag har ett rör med "titt-glas" som sotar igen väldigt fort.

Koksning, bequem = Gå fett säger du. När ni som kan säger går fett är det samma sak matning är för hög och jag ska sänka.

Kanske ska ringa pann teknikern men han verkar allvarligt talat inte vara så haj på detta
Vad är det för instrument man har för mäta upp korrekt matning?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Brynäs »

Effekt hög är det som du ska minska!
Ja går den fet så är matningen för hög gentemot fläkt genom att minska matning så minskar du risken för koksbildning
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

så "effekt låg skruv" ändrar jag ej?
Ska jag justera ner med 1% enhet i taget eller mer??
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Brynäs »

Effekt låg rör du ej varken matning eller fläkt där utan bara hög och börja med att sänka med 2% om den är på 40 så sänk till 38 och avvakta lite o se ifall synglaset sotar igen.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av bergatorparen »

Pelletsbrännare, oavsett typ, reagerar långsamt på justering, därför rekommenderar jag alltid att justera i små steg med ca 5 minuters intervall. Som sagt: Matning hög, reduceras tills du får ren förbränning.

Det instrument som alla kunniga tekniker använder är en såkallad rökgasanalysator som är ett flerfunktionsinstrument som mäter CO, CO2, O2, Rökgastemperatur och drag. Dessa räknar även ut verkningsgrad. Instrument som dessa finns att köpa från ca 8 000 kronor och uppåt - men för en vanlig husägare är det nog knappast en prioriterat investering :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Effekt skruv hög är 60%. Lägger den på 58% och kollar synglaset
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

ska "synglaset" aldrig sota igen?
Nu gör det direkt hos mig
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av bergatorparen »

Synglaset skall inte sota igen direkt. Det kommer, på grund utav sin placering, att sotas igen efter ett tag även vid rätt inställning - men aldrig direkt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Vad är det jag gör rent praktiskt när jag sänker EFFEKT SKRUV HÖG. Är det att skruven går kortare tid? eller med längre mellanrum?
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Brynäs »

Har du något spjäll på pannan som möjligtvis är stängt efter att du har sotat pannan som du av misstag tryckt in annars skall inte synglaset sota igen men i detta fallet är problemet att det bildas koks i brännarkoppen vilket oftast är att matningen är för hög eller så har du en pelletssort som har mycket skräp i sig, resten har bergatorpan förklarat tydligt.
Kör pannan om den funkar och orkar gå upp i temp osv en dag med minskad matning kolla sen brännkoppen ifall du får koksbildning fortfarande.
Du matar in mindre pellets när du minskar effekt skruv hög.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
annord
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 13 dec, 2012 21:34

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av annord »

Nu sänkte jag 1% från 60 till 59%
Kan 1 procent påverka så mycket??
Andreas - Ariterm Bionet + 12 / Bequem 20D / Acc tank strömsnäspannan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Brynäs »

Kanske inte i detta fallet vad som är viktigt för DIG är att hitta rätt matning gentemot fläkt så att brännaren funkar så bra som möjligt o då blir det förhoppningsvis ingen koksbildning.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Koksning/sotar igen fort

Inlägg av Eldvin »

Varför ska man inte röra fläkten?? Å sänka matningen blir inte fläkten renare av,,,,,,Kolla först så den e ren inna du pillar i nått som funkat innan.
Skriv svar