CTC 265B [frågor & tips]

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av JothaR »

Hej,

jag har nyligen köpt en kåk med en äldre panna, nämligen en CTC 265B! Tänkte att det kunde vara trevligt att skapa en tråd där vi som har, eller ännu bättre ni som har erfarenhet av denna panna kan dela med er av tips och trix?!

Jag har några inledande frågor;

1:
  • På min panna från 1970 så sitter det en "tryckande" shunt (alltså inte 90gr vridbar) och nu är jag intresserad av att installera en automatshunt för att slippa allt springande! Jag har varit i kontakt med två rörfirmor som båda varit lite fundersamma kring huruvida det finns grejer till att automatshunta en sådan anordning?! Är det någon där ute som vet om det går att lösa?
2:
  • Elpatron, är det någon som vet om det går att installera eller för den delen få tag på? Känns lite halvjobbigt att vara helt utlämnad till fungerande pelletsdrift, särskilt under sommaren!
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av micke_932 »

Jag tittade också på automatshunt som passade till 265:an men hittade aldrig något som verkade vettigt, det flesta automatshuntar verkar vara väldigt förtjusta i 90 graders, men om du har termostater på elementen så är det ju så jäkla viktigt med automatshunt, jag har fortfarande manuell shunt och saknar termostater på alla element utom ett ;o) och det funkar bra också om man är hemma hyfsat mycket, inte så roligt om man måste resa bort givetvis.

Du har ju fortfarande vred som man vrider på och det finns ju automatshuntar man fäster på vredet med "universalfäste", så det bör ju gå att lösa, att det är mer än 90 grader tror jag inte har så stor betydelse, man använder ju en väldigt liten del av shunten i alla fall, frågan är hur livslängden blir på det hela, känns inte som vredet är direkt konstruerat för att hålla på att vridas på hela tiden.

Det finns elpatroner att köpa som passar till 265:an, kostar inte många hundralappar, MEN studera pannan noga först, 265:ans svaga punkt är just det två små trekantiga luckorna där man ska sätta elpatronerna, packningarna i dess blir stenhårda med tiden och kan börja läcka, och det är ett elände att få det tätt om det väl börjat bråka, plocka bort luckan längst ner på mitten och lyft på isoleringen och se hur det ser ut där, om det inte läckt något så går det oftast bra att sätta dit elpatroner, MEN ofta knäckar man de gängade pinnarna som muttrarna sitter på när man ska ta bort luckorna, så svets bör finnas tillgänlig om man ska ge sig på att plocka bort luckorna, räkna med att det kommer att jäklas en del.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av JothaR »

Att tillägga o frågan är ju att mitt vred har gått sönder :(
Jag kan numera "bara" trycka!
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av Eldvin »

Dom där elpatronerna ska du låta bli som tidigare nämnts , sätt i stället en på sidan av pannan.finns på VB med termostat å hela kittet.Schunten går nog att lura, Man gängar en bussning ,När motorn vrider åt ett håll så trycker den,åt andra hållet så drar den.
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av JothaR »

Jaha, verkar ju att det verkar sådär med elpatron då ja... Men, sätta en patron på sidan av pannan? Hur menar du där "Eldvin"? Förstår inte riktigt...

När det kommer till shunt så har jag tittat runt lite och hittat några olika ställdon som, i min värld, ser ut att kunna anslutas på shunten. http://www.esbe.se/se/produkter/?prodid=3552, vad tror ni om detta? Går detta don att ansluta? Någon vettig reglerteknik som kan funka till detta tro?
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av bergatorparen »

Har du tryckande shunt, borde det kunna gå att anpassa något sådant, men skriv/mejla/ring till ESBE och fråga om detta ställdon går att kombinera med deras shuntstyrning.

Jag tror vad Eldvin menade var att ha en elkassett som man ställer bredvid pannan och ansluter till pannan med egen cirkulationspump (jag har haft likadan panna med elkassett som inte hade cirk. pump. Det fungerade sådär) Men helt ärligt: Här skall du alltså kosta på elkassett - ca 12 - 15 000 kronor, shuntstyrning till i runda slängar 3 500 - 5 000 kronor. Tänk dig för. Många här inne vill ha de gamla 265:orna att hålla tills Domedagsottan upprinner - av någon anledning som är totalt främmande för mig. Är det värd att kosta på i runda slängar 20 000 kronor på sådana saker OM du skulle kunna byta upp dig till en nyare panna som har dessa sakerna färdigt inbyggd och det för ungefär samma pengarna - och ja: Då talar jag nyare begagnat typ 2005 och framåt. Ta denna vintern till hjälp och fundera igenom vad du vill göra. Det går fint att stoppa dit en elpatron i en hållare och koppla det hela till pannan, men kostnaden är avskräckande:
  • K 060 hållare för elpatron 2100 kronor
    El patron 6 kW RSK 621 07 51 3506 kronor
    cirkulationspump 2000 kronor
    Totalt 7606 kronor
Sedan tillkommer rördelar, installationsmateriell och elektrikerkostnad räkna glatt med minst 12 000 kronor. Allt är möjligt till man sätter sig ner och räknar på vad det kommer kosta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av JothaR »

Nä, elpatron har jag helt släppt... Däremot är jag lite mer fundersam kring det där med automatshuntning måste jag säga!

Men jag får nog som sagt kolla runt lite med ESBE för att se vilka möjligheter det finns...
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av xdigger »

Du kan göra så här att du pluggar din shunt och kopplar in en ny shunt på annan värmebärare alternativt så kopplar du in en shunt på shunten och öppnar din shunt fullt och låter den stå där.. Lite rördragning och så, men det löser man smidigt själv om man kan löda kopparrör eller gänga rör, verktyg kan man låna eller hyra om man inte känner någon som har..
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av msh16 »

Börja inte kosta på en gammal skrothög pengar bara.
En elkassett eller elpanna som backup är dyra även som begagnade.
Har du värmeledningarna dragna inne i huset och termostatventiler på elementen har du ingen särskild nytta av en automatshunt.
För 2000-4000 får du en effektiv oljepanna begagnad som har både shunt och elpatroner och det är mindre än man begär för begagnade elpannor.
Elbackup är onekligen bra om man åker bort men kan du klara den här vintern så blir det både pelletspannor och oljepannor till salu till våren.
Varmvatten på sommaren ordnar du med en elberedare. Blir mycket dyrt att värma ctc 265 för varmvatten på sommaren
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av Icecap »

msh16: "Blir mycket dyrt att värma ctc 265 för varmvatten på sommaren"
Nåja... 104kg/månad ser jag inte som så himla blodigt... Vid 2000;-/pall blir det alltså ~250:-/månad enl. min statistik från 2010-07. 30 starter på 31 dygn.

Jag tycker att 250:-/månad är helt OK för VV under sommaren, jag har svårt att se hur jag ska tjäna in speciellt mycket på det vid att montera en el-driven VV-beredare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av msh16 »

Menade naturligtvis värma ctc265 med elkassett hela sommaren för varmvattnet. :)
Varmvattenberedare på sommaren eller pellets i pannan för varmvatten tror jag går på ett ut, ungefär samma kostnad. Skönt slippa tänka på pellets på sommaren men samtidigt kan den kokheta ctc265pannan ge bra värme i källaren och hålla fukten och möglet borta.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av Icecap »

Ah... OK, då kan jag nog hålla med lite.

Jag har i övrigt testat att blockera draget genom pannan mellan eldningarna under sommaren, just för att "alla" påstår att det försvinner enorma mängder energi den väg. Jag gjorde det vid att täppa igen fläkten på brännaren med en bit papp, stänga rökgasspjället och tvångsöppna dragbegränsaren.

Sedan loggade jag tiden mellan stop och start och jämförde mellan blockerat och icke-blockerat. I snitt vilade brännaren 15:00 timmar utan blockeringen och blockerade jag rörde det sig om 15:20. Alltså är det en mycket liten mängd energi som går den väg.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
chol
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 26 jan, 2007 15:44
Ort: Alingsås

Re: CTC 265B [frågor & tips]

Inlägg av chol »

Har kört med en Automix 20 i några år på min 265B från -69.
Funkar finfint. Nån gång på sommaren kan det strula lite när den går till stängt läge och börjar då istället släppa ut värme till radiatorerna. Men i övrigt är jag väldigt nöjd.

Elpatron har jag funderat på men förkastat. Satsar nog istället på en ny/bättre begagnad panna vad det lider.

Värmer alltså varmvatten med pellets under sommaren och det är en närmast försumbar åtgång. Hela sommaren motsvarar väl en vecka i februari.
CTC 265B -69, KMP PX21, Automix 20, MAFA veckoförråd
Skriv svar