Ulma askskrapa

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Diezel
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec, 2012 17:40
Ort: Braås

Ulma askskrapa

Inlägg av Diezel »

Hej!

Min första post här. Har läst massor sedan vi flyttade in i vårt pelletseldade hus för ca 2 månader sedan. Finns massor med samlad kunskap här verkar det som. :D

Nu till min fråga:

Vi hade strömavbrott medans pannan brann. När strömmen gick på igen så startade inte pannan eftersom tempen var tillräckligt hög. Jag tänkte då använda askskrapan för att skjuta ned obrännda pellets i pannan. Spaken gick då av i min hand. Eftersom spaken även fungerar som stop för pellets så var ju detta inte så bra.

Beställde en ny från Ulma som för övrigt levererades på en dag. Väldigt bra!

När jag bytar spak så ser den ut som på bifogad bild. Är inte detta väldigt dåligt på en två år gammal brännande? Ska det verkligen se ut så här eller går min brännande på tok för varmt?

https://www.dropbox.com/s/vhsbpc57cfcgf ... .34.05.jpg

Tacksam för svar!

God jul på er också! :D
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Eldvin »

Vilken effekt e brännarn på då??Sitter det nån panna i huset??
Diezel
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec, 2012 17:40
Ort: Braås

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Diezel »

Brännaren har en effekt på 20kw men körs på låg, så tror den ger ca 12-14 kW ut.

Pannan är en gammal kombipanna från värmebaronen. El- oljepanna konverterad till pellets. Pannan är i sin tur kopplad till två ack tankar á 500 liter.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Stegatorparn »

Skulle misstänka att brännaren får för mycket luft.
Blir svetslåga som tär på stålet.
Minska fläkten tills rök kan skönjas genom dragbegränsaren eller skorstenen.
Öka då fläkten lite tills röken precis försvinner.
Då har du ställt in så bra det går utan instrument.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Diezel
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec, 2012 17:40
Ort: Braås

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Diezel »

Tack för ditt svar. Mina två följdfrågor blir:

Var hittar jag dragbegränsaren och hur justerar jag fläkten?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Stegatorparn »

En dragbegränsare kan se ut så här Bild

och sitter antingen på rökröret eller i skorstenen.
Har du ingen bör du snarast skaffa en för att brännaren ska få stabila förhållanden att jobba under.
Kolla med Olle45 här på forumet så får du hjälp med rätt prylar.

Brännarens manual är väldigt torftig när det gäller inställningar.
Börja först att mäta upp hur lång tid skruven behöver för att mata ut 125 gram pellets. Gör flera mätningar för att få ett medelvärde. Detta värde skall ställas in i meny 2/ Startdos/ Skruv på.
Standardvärde är 50 s men kan behöva justeras beroende på pelletssort.
Detta värde styr sedan brännarens hela effektregister.

Om eller hur man justerar fläkten vet jag inte, kanske någon annan på forumet.
Men börja med att kolla matningen först.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Eldvin »

Fläkten går inte att justera! Däremot matning och paus. På dom senare Ulma brännarna så väger man in startdosen,precis som Viking mfl. I manualen står hur stor startdos du ska ha i gram.Väg och kontrollera att det stämmer.När det e klart så matar du in tiden det tog tex 50 sek,Då vet brännare hur mycket pellets skruven ger. När sen brännaren går så matar den tex 5 sek vilar 10,då vet brännare vilken effekt den ger tex 11kw.Det står i displayen. Det man gör sen e å ställa en lagom matning å en lagom paus,så att pelletsen hinner brinna ur lagom mycket tills nästa dos kommer.Om nu dosen är för liten eller pausen för lång så kommer det bli brist på bränsle och du får ett luftöverskott,Lika om du vänder på det hela för stor dos,för kort paus,så blir halva röret en stor glödhög.Det finns två lägen Hög och låg,men koncentrera dig på låg.Sen så studera röken och dess temperatur. Effekten kan va lika fast dragtiderna är helt olika,så stirra dig inte dig blind på de.Det kan mao brinna illa på 11 kw med en drag tid och bra på 11 kw med en annan dragtid vilket beror på pelletsens hårdhet längd å innehåll. Jaha,,, bara å sätta i gång då! :D
Diezel
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 20 dec, 2012 17:40
Ort: Braås

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Diezel »

På min skorsten, jämte pannrummet, sitter denna. Den öppnar och stänger sig, men jag har aldrig fattat vad den gör. Jag antar att det är dragbegränsaren? https://www.dropbox.com/s/2use4e8aj3l9y ... 9%2049.jpg

Behöver jag fundera på vad den ska stå på? Ser ut som att den står på max nu. Kan den orsaka att brännaren får för mycket luft?

Anläggningen är justerad vid installation för Telge pellets för två år sedan. Sen har tidigare ägaren mixat Telge med neova. Jag kör Neova nu. Jag kanske bör göra en inställning ändå?

Super tack för alla svar!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av danei »

Den ser som sagt ut att stå på max, och det borde den nog inte göra. Men att veta vad den bör stå på utan manual eller mätinstrument är inte lätt. Men du bör nog sänka den lite.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Eldvin »

Den som sitter på väggen ska du kasta! Dom är till för att vädra ut kondens vid olje eldning. Köp en riktig som går att ställa in riktigt annars är det ingen vits.Köp en av han som säljer sånna på forumet.Så du får rätt storlek.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har en likadan motdragslucka.
Går luckan lätt så ställ den på inställning 1 = min.
Det blir 10 Pa i undertryck och funkar utmärkt till pelletseldning.
Inte högsta kvalitet som Eldvin säger, men varför byta om det funkar.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av Eldvin »

Klart den funkar! Men jag tycker det är bättre att ha en riktig som är exaktare. Känns liksom lite fel när man ska ha det senaste ena stunden,och sen envist ha kvar nå gammalt skit.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av bergatorparen »

På tal om askskrapa och ULMA: Det att axeln till askskrapan brinner av är ett vanligt problem, varför man hos ULMA på senare år gått över till tryckluftsuraskning. Pelletseld är frätande. När jag sotade och askade ur pannan och brännaren idag, föll pelletsbromsen ner på golvet - det ena gångjärnet hade frätts bort. Det finns tyvärr ingen inställning som till 100 % mitigerar detta problem - och det finns inte hellre något känt material som motstår frätning i det oändliga. Allt som är i kontakt med eld, slits snabbare än det som inte är i kontakt med eld. Det är dock inte samma sak som att allt skall behöva bytas vart och vartannat år - jag bara konstaterar att vissa komponenter fräts även om inställningarna skulle vara korrekta. Jag har för mig att det skall finnas en konverteringssats för ULMA från manuell till tryckluftsuraskning - men som det står i sången: "Men för all del: Jag kan ha fel"
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
simon.s
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: sön 28 dec, 2008 18:56

Re: Ulma askskrapa

Inlägg av simon.s »

Har kört utan askskrapa i 1 1/2 år utan problem. Kan köra en en vecka utan att det bildas något i brännaren. När jag sotar pannan så rengör jag brännarröret med askskrapan som brunnit av (för andra gången) och en stålborste. Funkar kanon och hittar inga oföbrända pelletsar heller i pannan. Blev dock mycket slag när jag provade 20 säckar Neova igen efter Stora Enso men troligtvis är dom hårdare och brinner långsammare. Har ställt in min panna själv med rökgastermometer och använda ögonen för att kolla på röken.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Skriv svar