Flamvakt går sönder! Varför?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Freakspoon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 sep, 2011 18:51

Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Freakspoon »

Jag har en KMP (Pellx) PX20 som har fungerat utan större problem tidigare.
Fick för mig att byta innerrör då det har börjat gå sönder. Bytte till en version 2 och bytte även stoppbleck och flamvakt.
Nu började problemen, först var det flamvakten som gick sönder. Glasstaven hade smält så den blev en krok.

Tänkte att det blev för varmt så jag började mäta upp startdos, effekt och rökgastemperatur och såg att temperaturen låg på över 300 grader och effekten låg på ca 21kW. Ställde ner effekten till ca. 14-15kW och bytte flamvakt igen. Såg även över hur luften gick igenom pannan (var en plåt som satt fel). Efter allt detta så ligger rökgaserna på ca 180 grader. Nu gick brännaren i ca en vecka innan den stannade. Tänkte att den bara behövde sotas men den startade inte efter det. Mätte flamvakt och fick ingen signal från den. Tog lös den och då var krympslangen sönderbränd och lödningarna hade släppt mellan kablarna och det lilla kortet givaren sitter på. (Givaren är av den nya typen med en röd och en svart kabel). Satt dit ett 10kOhms motstånd så länge för att kunna köra pannan tills jag får någon klarhet i vad som orsakar att flamvakterna går sönder? Blir helt enkelt för varmt men varför är min fråga?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Taxen »

En kanske dum fråga,men du har inte satt sensorn i gaveln på brännarröret?Där är det ju jättevarmt.
Kanske inte passar där :roll: Skall ju sitta i den bakre gaveln på lådan.
Jag har original från -00 i min brännare.Vad har du för fart på fläkten?Har du dragbegränsare?
Sotat alla rökvägar?Kan du se att tändspiralen slår av när brännaren tänts?Kan ju bli varm där om inte den slår av.Vad har du för panna och årsmodell på brännaren?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Freakspoon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 sep, 2011 18:51

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Freakspoon »

Verkar som tändspiralen inte fungerar nu. Ska se över brännaren om spiralen har gått också :(

Flamvakten sitter bredvid inloppet för pelletsen. Jag har sotat alla rökvägar. Fläkthastigheten tror jag är ställd på max, ska dubbelkolla.

Dragbegränsare? är det samma som dragspjäll/draglucka? Jag har en som sitter mellan panna och murstocken.

Som sagt, återkommer med mer info när jag sett över spiralen.
Freakspoon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 sep, 2011 18:51

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Freakspoon »

Det var inget fel på tändspiralen, fick inte tillräckligt med pellets efter att skruven hade varit tom.
Nu brinner den för fullt igen, dock utan flamvakt men med ett 10kOhms motstånd istället. Fläktens trimpot står på max. Jag kör utan lågfart.

Ska nämna också att flamvakten jag hade innan jag bytte innerrör var av den gamla typen med vita kablar.

En bild som visar hur glasstaven såg ut efter första haveriet.
https://www.dropbox.com/s/2tibxdl3dzb7j ... 9%2033.jpg
4nders
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2012 16:56
Ort: Segeltorp

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av 4nders »

Jag kör fläkten på ca 155v och matar ca 1/3-1/4 varv med skruven per gång, ca 13kW om jag inte minns fel. Min fläkt pot står nog runt klockan 9 skulle jag tro. Kör jag för mycket fläkt så blir fallröret väldigt varmt så jag skulle prova att minska fläkten.
Ecotec A4, tidigare KMP PX21 (v7.0) i en NIBE pellux(manuella varianten).
KW sid 012 dragbegränsare.
MAFA Midi förråd med KMP skruv och motor.
Freakspoon
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 sep, 2011 18:51

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Freakspoon »

OK, ska testa det. Återkommer med rapport..
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Flamvakt går sönder! Varför?

Inlägg av Anders Samuelsson »

Hur gick det med brännaren?

Jag kan inte direkt något om elektronik, men skulle det funka med ett 10K OHMs motstånd? Jag har samma problem som du har tror jag.

Var köper jag ett sådant? Jag antar att problemet med motståndet är först och främst att brännaren kommer fortsätta att försöka starta även om exempelvis tändelementet har lagt av då den inte fattar att det inte brinner eller?
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
Skriv svar