Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av xdigger »

Mariestad 7.2 Old ox är mycket smaskig! :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

ENplus standarden är ju seriös och tar ett totalgrepp om hela kedjan med utbildningar och certifieringar. Det krävs ett kvalitetssystem hos aktörerna. Detta sorterar bort de oseriösa. Om jag fattat det rätt så är kravet min 97,7 W% i mekanisk nötningsbeständighet, vilket skulle innebära att man tillätt ca 70 kg fraktionstillskott på en normalleverans. Låter mycket. Tycker vi har kommit lite ifrån ämnet. Även om jag fått en hel del smul med vissa leveranser, så har det gått att få allt att fungera. Jag har haft rasvinklar på 80 grader i förrådet och nästan inga pellets har synts till i rasytan utan bara smul och träpulver, så det har blivit ett dagligt arbete att få pelletsen att hamna i skruven.
Det som vållar problemen är ju den "orena" pelletsen som bygger askkaka och täpper till lufthålen. Hela brännarinställningen försvinner ju om 50 % av lufthålen täpps till ganska omgående. Att få en förståelse av detta vore intressant.
Någon sa att inget händer med pelletskvaliteten i Sverige, och det är väl inte så konstigt, då vi accepterar nästan vilken kvalitet som helst och den stora variationen utan att slå larm till leverantören. Han sitter kanske ovetande om de problem som finns. Tänk om bakmjölet till bagerierna skulle variera som pellets, då skulle det bli ett himla liv på dessa. Deras råvara varierar ju minst lika mycket som träspånen gör. Nej fram för processtyrning och provtagningar så levererad pellets håller standarden, vilken jag betalar dyrt för i Sverige.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror det största problemet i Sverige är att när folk får nog, så byter de hellre system än bråkar med leverantörerna - jag menar: Det är otrevligt att bråka, men samtidigt så är det nödvändigt därför att slentrian annars tar över för noggrannhet och yrkesstolthet. Jag kollade gamla trådar på forumet här om kvällen och snälla någon så många som försvunnit sedan forumet startade. Det att Sverige är ett land där myndigheterna sitter bredvid industrin och aldrig ser om konsumenternas intressen, gör väl även det sitt till att de flesta resignerar och låter bli att bråka. Det är lättare att bråka om man kan visa till lagtext eller regelverk. Skall man däremot utgå från en norm, så måste man i många stycken kunna bevisa sitt påstående och ofta kostar det mer än att låta bli och strula sig genom vintern med pellets som inte egentligen är innanför normen. Jag tror inte det är för inte att Sverige är världens största VP marknad: Med pajaser som kör bulkbilarna som vräker in pelletsen så förråden nära nog rämnar, med fabriker som vägrar sålla pelletsen och med fabrikörer som har fast plats vid bordet bredvid myndigheterna, så är detta så som det måste bli. Jag tittade på lite statistik och det verkar som om pelletsproduktionen i Sverige är på väg neråt, och jag tycker det verkar som det pågått under några år nu.

http://bioenergitidningen.se/Pelletskartan

50 % reduktion är mer än vad som kan återföras till fjolårets ovanligt milda vinter - i dessa siffror ligger nog rätt många konverteringa till VP och FV :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jteg68 »

<citat>
Efter två långa och kalla vintrar blev slutet av 2011 ovanligt varmt, vilket minskade pelletsleveranserna med nästan 50 procent under november och december i vissa delar av landet.

...
pelletsproduktionen i Sverige 2011 var 1 687 500 ton, jämfört med cirka 1,8 miljoner ton 2010, det är en minskning med drygt 100 000 ton eller cirka 6 procent
</citat>

Alltså, 50% minskning under två månader och i vissa delar av landet. Den samlade prodktionen minskade med 6% från 2010 till 2011.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja viktigt att inte ge upp utan ta striden för att förändra och förbättra. Jag har själv reklamerat många gånger, då själ har funnits och fått upprättelse. Pelletskonsumenterna borde agera med påtryckningar och upplysningar så att ett regelverk, utbildning och certifieringar kom igång även i Sverige. Som det är nu så är den enskilde pelletsbrännaren utan maktmedel och får grisen i säcken varje gång han beställer. Handen på hjärtat hur många gånger känns det inte obehagligt inför en beställning och frågan dyker upp i huvudet...vad får jag denna gång? Det går ju bevisligen att få bra pellets då det händer då och då. Borde vara som då man beställde olja att man fick ett bränsle som fungerade i anläggningen.
Jag pratar inte om hög kvalitet som ev skulle kosta extra att ta fram jag pratar om rätt kvaliet som fungerar dvs enligt en standard som brännartillverkarna konstruerar sin brännare efter och en pellets som inte varierar så enormt. Använd endast "ren råvara" och pressa en pellets som är aningen hårdare än de flesta är idag, så försvinner många problem och kan man sedan utbilda distributionsnätet att blåsa in pelletsen med det tryck som behövs och inte övertryck för att det skall gå snabbt så hade pelletseldning varit klart enklare och lockat fler användare. Vad jag menar är en pellets som Derome aldrig varit några problem med denna för den är aningen hårdare. Jag har prövat allt som går att få tag i runt där jag bor och inte bara fokuserat på priset utan på en enkel och stabil användning. Några hundra kronor lägre inköpspris som sedan ger dagligt strul är inte värt förtjänsten.
Någon som har pelletsprisbilden klar för sig i Tyskland, så man kan se vad deras styrning ev kostar extra!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Efter mer än 10 års bulktankning har jag sett en hel del. Från en tippbil(liggande ståltub) med minsta möjliga luftmängd, till pelletsdammfontän ur skorstenen..... Vissa lev kan nog inte det här med pumpning av känslig pellets.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jallajalla »

Ni är många underbara skribenter här, som står på oss användares sida.
Själv gick jag ifrån olja och till pellets.
Ungefär de fyra första lyckade åren , med kvalitetspellets övergick sedemera till leverantörsbyten varje år.
De sista fyra åren har varit en pina. Ej vetat om man kom hem till ett kallt hus.
Borde inte utvecklingen på pelletsen gått åt andra hållet ?

I sommar åker skiten ut.

http://img849.imageshack.us/img849/5020/dsc0020ut.jpg


Tack till Ulf, Bergatorparen mfl.

Icecap mfl kan fortsätta försvara en tynande pellets
mvh
Elsa
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Ja, du jallajalla: Jag förstår dig. Finns det fjärrvärme där du bor, så kostar det inte så himla mycket mer - och då slipper man böket med uraskning, sotning och variabla pelletsleveranser från leverantörer som inte förstår vilka problem de skapar för sina kunder genom att antingen inte själv bereda pelletsen så att den håller måttet, eller genom att använda åkerier som slarvar och misshandlar pelletsen så att det som levereras till mottagaren egentligen är bråte som borde gått till värmeverket på tippen. Fjärrvärme ger dessutom stora mängder härligt tappvarmvatten, och teknologin för det hela är billig, enkel och tillförlitlig. Det är nog inte för inte att fjärrvärme blir mer och mer utbredd. Det har sina avigsidor såsom att man är bunden till en monopolist, men på pelletssidan så är det oligopol: Varje område är delat mellan ett fåtal leverantörer - det är inte som med andra varor där det finns rikstäckande utbud av alla märken. Vad värre är: Du kan köpa till exempel Agrol inom ett område och få finfin pellets, och köper du Agrol inom ett annat område får du skräp. Vi borde skapa en motpart till de organisationer som finns på företagssidan och som har skaffat sig fast plats vid maktens bord. Frågan är hur? Jag tror en lobbyorganisation kunde vara lösningen. Att försöka tvinga med konsumentmakt har vi sett resultatet av: COOP, OKQ8, Lantmännen och Granngården m/Agrol är alla konsumentägda, och INGEN utav dem är upptagna av sitt ursprungsuppdrag: Skaffa goda varor till skäliga priser. Så den vägen är utprövat och har visat sig inte fungera. Kvar blir lobbyverksamhet, som det är bevisat att fungerar. Här tror jag vi måste skapa en ny organisation som motvikt mot Villaägarna som bara är upptagna med att leka reklambyrå åt de dyraste företagen på marknaden. Problemet är bara att jag kan inte se hur det skulle kunna genomföras på ett sätt där vi skulle kunna smörja politiker att göra vår sak till sin hjärtesak.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av danei »

jallajalla: Det är fullständigt ormalt att det ser ut så om man försöker ta ut pellets på ett ställe. Det är konstruktionsfel, jag har samma fenomen, men skyller inte på leverantören utan på konstruktören, det vill säga jag.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jallajalla »

Danei

Om det är ormalt , som du säger, det tror jag inte. Det har fungerat perfekt tidigare, och inget är förändrat.
Konstuktionsfrågor får du ställa till MAFA-förrådstillverkare
Gissningsvis, Då jag inte kan sikta, men genom att plocka bort pellets och väga smul och pellets var för sej, är det uppemot 5% smul. Se bilder de talar för sig själv..
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av danei »

De 5%, vilken pellets mäter du det på? Mäter du på det som är kvar i förrådet så blir det helt fel.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jallajalla »

danei Igen
Antingen spelar du dum, eller är du det.
Klart jag väger på pellets som är kvar i förråd,
dumt och försöka mäta på det som är uppeldat.
I förrådet är det ca 4 ton kvar av 5 ton, så jag tar av det som är kvar i förrådet, savvi ? :bom:
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av danei »

Eftersom pelletsen rullar ner medan spånet ligger kvar i rasbranten så kan det bli väldigt fel om man mäter så. Men det beror ju på hur man tar provet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Bilden jag såg nyligen här på forumen tyder på 95% smul. På sämsta stället i förrådet. Men då har nog en stor mängd pellets passerat. Tester bör göras långt från skruvar, eller direkt i säck. Spontant känner jag att det är ett ganska litet % tal, för att kunna reklamera. Vart går gränsen?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Bara genon att titta på brottytan och pelletsens yta så syns det lång väg att det är en mjuk pellets som borde vara pressad hårdare för att tåla hantering. Vilken tillverkare är det?
Av fotot ser man problemet och hur ofta blir det inte såhär och värre. Allt vad normala rasvinklar och transporter försvinner ju och då hjälper det inte vilket bulkförråd man har. Jag har ett Janfire Pellistore och det fungerar bra med spån, men rasvinklarna blir 80 grader som värst så man får hjälpa pelletsen att rasa. Sedan kommer pelletsen till brännaren, där spånet bara flammar upp och sotar och blåses ut med askan ingen normal förgasning och förbränning. Jag köper helst pellets som är lite hårdare fungerar bättre och är mer ekonomisk. Ena gången får man stenhård lite bränd pellets (bra!) och nästa gång lös och detta från samma leverantör. Hur kan en bransch köra med sådan dålig processtyrning? Otroligt! Pelletspriset har ju fördubblats sedan man började och kvaliten blir bara mer och mer tveksam. Så synd att ett bra miljöneutralt (vid rätt förbränning) alternativ kommer att överges av allt fler pga dålig kvalitetssäkring i branschen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar