Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Såg följande på en tillverkares sida, och de verkar ju agera i rätt riktning. Nu skulle vi ha vårt samarbetsorgan, så vi kunde handla stora kvantiteter mot avrop och på så sätt få ner priset samtidigt som vi får en rätt och jämn kvalitet. Ett samarbete med leverantörerna skulle ju också driva kvalitetsarbetet positivt, då vi var en grupp med makt och kunde ge en saklig feedback till de som är aktörer i pelletskedjan.

Pellets av toppkvalité
Investerar i pelletsfabriken för ännu bättre bulkpellets

Driftsäkerhet och kvalité är viktigt när man ska välja bränsle, det tycker svenska pelletseldare. Detta tar träindustrin Derome fasta på och investerar 2 miljoner för ännu bättre pellets.

En pellets med jämn och god kvalité ger en högre driftsäkerhet. Och när svensken väljer bränsle till pannan så är just kvalitén på pelletsen viktig, det visar en undersökning bland privatpersoner och företag som gjorts på uppdrag av Pelletsförbundet tidigare i år.

Derome har producerat pellets i egen fabrik sedan 2007 och har kontinuerligt jobbat med att utveckla pelletstillverkningen på olika sätt. Det har rört sig om nya tester, maskiner och torkar för att kunna få fram tillräckligt med kvalitetspellets för att möta marknadens behov. Pelletkvalitén testas regelbundet av SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) och är klassificerad som klass 1, hösta klassen enligt Svensk Standard. Men trots detta finns det mer att göra menar Ola Blohm, fabrikschef på Deromes Pelletsfabrik i Kinnared:

- Vi har köpt in en ny sikt som ska monteras in under hösten. Den ska sila bort damm och pellets som inte hållit formen då den mellanlagrats i vår silo.

Utöver investeringen i den nya sikten så har Derome arbetat fram ett utbildningsmaterial till de chaufförer som kör ut bulkpellets till industrin och privatpersoner i Västra Sverige. Ola fortsätter:

- Hur pelletsen transporteras och lossas på plats hos kunden har visat sig vara viktigt för att bibehålla kvalitén på bränslet. Vi har genomfört ett program med olika tester för att kunna ta fram bra instruktioner till åkerierna. Nu kan vi garantera en jämn och god kvalité även på bulkpelletsen, avslutar Deromes fabrikschef.

Den nya sikten ska vara på plats i november. Ombyggnationen kommer att innebära en något minskad kapacitet i utlastningen under några veckor men eftersom en stor andel av Deromes pellets paketeras och levereras i säck till kunden så kommer fabriken att köra för fullt. Den säckade pelletsen mellanlagras inte i silon.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Vednisse »

Det är ingen större hemlighet i branschen att Derome redan idag bland den bästa (jämnaste kvaliteten) på sin produkt. Detta genom stor del för att de har full kontroll på all råvara. Men frågan är om det verkligen är så stor skillnad mot konkurenterna?
Ofta är det som påpekats både i denna tråd och andra att det hänger på användarens utrustning (konstruktion, justering), och till stor del på transport/inblåsning om det bli problem.

Högre kvalitetssäkring kostar pengar och det kommer att innebära en snabbare död på småskalig pelletseldning pga. att priset kommer att stiga snabbare än blixten om inte importen av "baltpellets" ökar....och då kommer ännu fler förråd/brännarkonstruktioner att få problem med denna pellets.

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den sön 27 jan, 2013 17:35, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Roli »

rod02 skrev:Spontant känner jag att det är ett ganska litet % tal, för att kunna reklamera. Vart går gränsen?
4 viktsprocent har gränsen iallafall varit tidigare. 5 viktsprocent finmaterial är MYCKET det, prova själv någon gång när du tycker att du har mycket finmaterial.

Jag har en gång fått pellets som innehåll en massa finmaterial, över "gränsvärdet". Jag tog prov på det som kom ut ur skruven och det innehöll mellan 5-7 viktprocent finmaterial. Den reklammationen var det inga problem att få igenom. Chauffören som kom och hämtade pelletsen med sugbil (inte samma som levererade) hade inte sett så DÅLIG pellets någon gång och då hade han ändå jobbat med pellet i många år. Kommer inte ihåg vad hans åkeriföretag hette men han har iallafall varit hos mig tidigare och levererat pellets med bra kvalitet.

Företaget som sålde pelletsen ville inte göra en ny leverans med motiveringen "Tänk om det händer igen, vi förlorar pengar på detta.......". Pelletsen som leverarades var Derome tillverkad pellets, men det var nog inte tillverkarens fel utan leverantören som inte kunde blåsa rätt (kan även ha varit omblås pellets). Tyvärr var jag inte hemma den dagen som jag fick min dåliga leverans, men jag hörde från grannen att det hade gått fort att leverera 5 ton pellets......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Roli »

En viktig fråga när man skall köpa pellets som verkar viktigare än var den tillverkats är:

Vem leverar pelletsen? Där har vi nog den viktigaste parametern. En chaufför som vet hur man blåser in pellets i ett förråd och som tar ansvar och leverar en bra inblås produkt.

Min bästa pellets fick jag nog vid min första fyllning av mitt förråd (hemma bygge). Den levererades av en "vanlig" lastbil med presseningstak där baklemmen var ersatt av en speciallem med fläkt/kompressor för blåsning. Det tog mer än en halvtimme, kanske nästan 40 minuter för att leverera 3 ton men vilken pellets. Inte ett spån i förrådet och inget damm i filtret till mitt vakuumsystem. Den fyllning är den som gett mig minst arbete med att rengöra filter och städa bulkförråd. Min snabbaste fyllning som jag själv har varit med om är nog 5 ton på 15 minuter. Men den gången fick jag en del damm och finmaterial men inget som man kunde/behövde klaga på.

När får vi certifierade pelletsblåsningschaufförer??? Den som kan uppvisa en sådan certifiering skall jag köpa, av även om priset blir lite högre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag håller helt med. Den som transporterar och lastar och lossar har en enorm påverkan på hur pelletsen ser ut i förrådet efteråt. Jag hade en gång en leverans som var full av cement så mitt förråd blev nersmittat med cement och cement sätter ner förmågan att glida enormt. Orsaken var att bilen hade kört cement gången innan och var inte rengjord. Distribution med bil och släp innebär att man blåser om pelletsen från släpet till bilen och varje gång man hanterar en pellets så ger det 8% mer smul enligt en undersökning jag läste för några år sedan. Jag har haft de som lossar mellan 0,3 till 1,5 bar. Vilket är rätt? Båda fungerade och det låga trycket gav en fin och jämn fyllning. Man ser ju också en stor skillnad i filterpåsen beroende på pellets och inblåsning, så bara via att känna på den så vet man vad man fått på ett ungefär. Men det är ändå så om pelletsen inte har en bra nötningbeständighet och hårdhet, så blir det smul vid hanteringen. Det är en klen tröst att man får standarens krav 4% smul, då man har bulkförråd. Vibrationerna från skruven gör att smul och spån koncentreas i botten av bulkförrådet, så om det vill sig illa, så har man nästan bara spån i botten av förrådet. Detta gör att det är viktigt att det man blåser in hanteras varsamt och är mycket rent från början. Eldar man från säck så har man generellt ett mycket renare material som har smulet fördelat per säck och hanteringen av säcken ger nästan inget nytt tillskott av smul. Veckoförrådet töms och smulet förbrukas efterhand så inget koncenteras.
Så vill man ha bra eldningsvillkor, så skall man ha en pellets med bra hårdhet, glatt yta och lite smul.
Senast redigerad av Ulf Rasmusson den sön 27 jan, 2013 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vill inte verka stödig men kvalitetssäkring kostar inte pengar utan gör att processen blir billigare och alla bristkostnader blir mindre. Så en god processäkring gör pelletsen billigare för alla inblandade. Alla tillverkare har samma argument innan de börjar och därför händer inget. Vi kunder sätter inte hårt mot hårt, så cirkusen får fortgå. Not: jag har jobbat med process- och kvalitetssäkring sedan 1982, så därför är jag frälst och vet att det fungerar.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Jakob »

Det är inte sant att pellets från släpet måste blåsas om. Ofta så lossar man direkt från släpet hos de kunder där det går att komma till med bil + släp. Sen kör man de kunder som det är trångt hos med bilen.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja det beror ju på hur man bor. Jag bor i ett trångt villakvarter och låg ofta sent i leveranskedjan och pelletsen kom från norra småland, så då var det omblåsning som gällde. SE har nederlag i Landskrona, så nu är jag först i kedjan och jag klagar heller inte på smul, utan tvärt om se tidigare inlägg. Nu parkeras släpet och bara bilen kommer. Problemet är variationen i kvalitet och den sk kakan, vilket är värre än smul i måttliga mängder. Kakan tar ju bort brännarinställningen då lufthålen täpps till och går inte att sila bort som smulet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av danei »

Den som levererade till mig senast kunde inte blåsa från släpet. De körde dock med lastväxlare, så någon omblåsning behövs inte.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Skillnaden mellan Tyskland och Sverige är att tyskarna är ett stolt folk som håller huvudet högt och inte tar av sig mössan för någon. Det att man ger och tar respekt gör att det faller naturligt i det landet att ha certifierade chaufförer som är stolta av sitt yrke och kan det de håller på med. I Sverige är mentaliteten att om vi inte bugar oss för feodalherrarna (industrin) som muslimer inför Allah, så kommer det bara sluta med svindyr pellets som ingen kommer ha råd med. Den tankegången faller på sin egen orimlighet: De som säljer pellets och de som producerar den har investerat stora summor i sina respektiva anläggningar som de behöver att förränta, och om de blev sittande med idel professionella kunder - typ värmeverk och industrikunder - kunde de slå igen dörrarna vilken dag som helst därför att villamarknaden betalar mer för pelletsen än de professionella köparna är villiga att göra -dessutom vill nöjda villakunder rekommendera sin leverantör till arbetsgivaren. Det är inte svart eller vitt men alla nyanser däremellan. Krav på certifiering av pelletschaufförer måste komma från pelletsindustrin då det är de som köper in transporttjänsterna och det är pelletsindustrin som står ansvarig för att rätt vara i rätt kvantitet till avtalat kvalitet levereras till kunden - och om de vet att det blir besvär om de hyr in oseriösa pajaser att köra pellets, så kanske de tänker om och tänker rätt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Jakob »

Skillnaden är att tyskarna kör riktiga anläggningar som rensar rostret och därför inte märker nåt. :mrgreen:

:bom:

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev: -dessutom vill nöjda villakunder rekommendera sin leverantör till arbetsgivaren.
Vad menar du med detta???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Med det menar jag att om man jobbar i ett industriföretag, och har goda erfarenheter med en leverantör, så vill man rekommendera denna leverantör till sin arbetsgivare. Ingen dubbelbotten i denna utsaga :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Någon som vet prisnivån i Tyskland för bulk?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Genomsnittspriset i Tyskland om man beställer mellan 3 till 12 ton är 2380 kronor inkl skatt omräknat.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar