Två mynningar på inblåsning?

Skriv svar
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av M.Lindskog »

Jag har ett sänkt Pellistore 3T. Förra säsongen fick chaufförerna in 3 ton precis på håret. I år har det dock varit lite sämre, det har stannat vid 2,6-2,7 ton. Naturligtvis beroende på hur pass tömt det var innan påfyllning. Hur som helst vill jag se om det går att öka fyllnadsgraden något.

Inblåsningen sitter upptill på ena kortsidan. Direkt innanför sitter en 45° spiroböj, sedan en rak stump, sist ytterligare en 45° för att centrera mynningen parallellt med förrådets mittlinje. Ingen ränna. Dämpduk i gummi mot bortre kortsidan. Mynningen sitter en knapp meter in i förrådet från inblåsningssidan.

Det brukar fylla hela vägen upp till tak i bortre änden, men i inblåsningssidan är det förstås sämre ställt. Ofta är ytan bara halvvägs upp från golv där.

Nu har jag börjat klura på om det skulle vara idé att sätta ett T-rör på den raka delen. Rikta den mynningen snett nedåt mot centrum inblåsningssidan. Jag tänker att detta borde kunna ge några extra kg som trillar ner där.

Jag funderar dock på om detta kan ställa till problem på något sätt? Jag inser att det kommer att innebära en sänkning av trycket efter T-röret, med trolig följd att hastigheten på pelletsen sjunker.

Jag tänker dock att merparten av pelletsen ändå kommer att följa röret framåt & landa där de brukar. När det blir fullt upp till mynningen borde luftflödet istället tvinga dem ner i T-röret. Skulle det istället först bli fullt upp till t-röret så lär det väl därefter fylla på framåt som om om T-röret inte fanns.

Tänker jag galet? I så fall hur?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av Taxen »

Hur mycket bygger dina böjar och rör in i förrådet?
Enligt montering på sid 23 så är det ett rakt rör på 30-35cm.Då är det ganska nära inblåsningsröret och borde fylla förrådet bra mot den gaveln.
http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... istore.pdf

Räknar man 5.9m3 x rymdvikt 0,650 är det 3,8 ton,så det borde gå in 3 ton lätt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av M.Lindskog »

M.Lindskog skrev: Inblåsningen sitter upptill på ena kortsidan. Direkt innanför sitter en 45° spiroböj, sedan en rak stump, sist ytterligare en 45° för att centrera mynningen parallellt med förrådets mittlinje. Ingen ränna. Dämpduk i gummi mot bortre kortsidan. Mynningen sitter en knapp meter in i förrådet från inblåsningssidan.
Tror inte jag kan korta ner det med annat än att gå över till 90° böjar. Tror dock att det skulle bli för mycket pelletskross då.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av Roli »

Även ett T-rör kommer att ge pelletskross.

Går det inte att få till krökarna på förrådets utsida?

Eller kanske två olika inblåsningsrör? En med krök och det andra utan??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av M.Lindskog »

Nej, på utsidan går tyvärr inte. Har bara en öppning genom källarväggen där anslutningen kan sitta. Mellan källarväggen o förråd bara någon dm. Har heller inte plats för mer än en anslutning.

Tänker du att det blir kross för de som slår emot kanten på avsticket? Låter rimligt.
Senast redigerad av M.Lindskog den tor 03 jan, 2013 23:43, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av M.Lindskog »

Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Två mynningar på inblåsning?

Inlägg av Roli »

Ser bra ut men kommer nog att kunna ge lite "kross" vid drift. Alla rör, vinklar, krökar mm bör vara så släta som möjligt invändigt.

Ett T-rör eller ett Y-rör kommer varken man vill det eller inte att ge en kant där röret delar på sig. Och pellets som kommer med fart och träffar kanten kommer nog tyvärr att till vissa delar gå sönder. Det kommer iallafall att bli mer trasig pellets än om man inte har haft någon kant.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar