var får jag tag på 6mm?

Skriv svar
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

var får jag tag på 6mm?

Inlägg av peletskorven »

Hej,

Vi brukar köpa bionorr 6mm från vår lokala granngården.
brukar handla med ca 1,5månads mellanrum och köper då en pall åt gången.
Det har fungerat smidigt, dels för att vi slipper ha ett eget "lager" som står och tar upp plats i garaget och dels för att vi byggt ett förråd i pannrummet som rymmer ca 2,5-3kbm som vi fyller direkt genom källarfönstret.
När vi installerade våran ariterm biomatic+ så ställde leverantören in pannan efter 6mm pellets vilket har fungerat väldigt smidigt.
anledningen att pannan ställdes in efter 6mm var enkelt för att det var vad installatören rekommenderade och vi lyssnade.
är fullt medveten om att bionorr inte är något billigt alternativ av pellets, däremot har jag fortsatt elda dessa av ett antal anledningar, pannan går kanonfint på dom, ytterst lite spån och löjligt lite aska, granngården ligger 3 minuter här ifrån, samt att jag helt enkelt inte hittar någon som erbjuder 6mm i närheten av norrtälje-området.

någon som vet vart man kan få tag på 6mm pellets i mitt område?
granngården har just höjt från 45:- till 47,10:- för småsäck.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: var får jag tag på 6mm?

Inlägg av Taxen »

Eftersom denna firma har norrlandspellets,så har de kanske 6mm.
Har du ärende till Uppsala, så kan du hämta i Knivsta på vägen hem.
Du kan ju ringa och höra efter.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: var får jag tag på 6mm?

Inlägg av msh16 »

Släng inte bort pengar i onödan då Byggmax i Norrtälje har 8 mm för 37:40
Alla pelletsbrännare är tillverkade i första hand med tanke på 8 mm pellets men 6 mm kan fungera också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
peletskorven
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 01 okt, 2012 20:39

Re: var får jag tag på 6mm?

Inlägg av peletskorven »

tack för era snabba svar.
msh16: såg det här om dagen att det skilde nästan 10kr/säck från det jag köper på granngården och de som säljs på byggmax. undrar dock, är det ett stort projekt att ställa om pannan för 8mm istället för 6mm?
eftersom jag i den här kommunen har hittat 1 ställe som överhuvudtaget säljer 6mm men 8mm finns lite varstans kanske det vore enklare bara att ställa om till 8mm istället.

en följdfråga...
om jag ringer hit någon som ställer om pannan till 8mm, spelar det då någon roll vilken leverantör av pellets jag sedan använder, eller är det bara att börja fylla förrådet med vilka 8mm pelletsar jag än hittar?

alltså, är det kvalitén på pellets som avgör inställningarna i pannan, eller är det endast storleken på pellets som avgör?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: var får jag tag på 6mm?

Inlägg av msh16 »

Ringa efter någon som ska ställa om brännaren kan bli bra eller dåligt.
Titta på vad Andre skrivit i andra trådar om justering av biomaticpannan så får du ledtrådar om hur du klarar av det själv.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar