MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"-lar

Skriv svar
PeJo76
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 21:04

MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"-lar

Inlägg av PeJo76 »

Hejsan,

har precis dragit igång mitt 5,7kbm MAFA Villa och undrar om det är någon som har micklat med var man placerar en givare för att varna att det börjar ta slut. Kollar man deras manual eller pratar med dom får man inget bra svar. Manualen vill dessutom man ska sätta den i konen vilket är åt-h-vete för sent. La ut för hand ungefär som rasvinkeln och det blir inte mer än c:a 14 säckar i en kon (om man sätter givaren så långt upp som man kan) vilket vid kall väderlek kan vara 1,5-2 dagar, så jag förmodar man får sätta den på sidan av förrådet på något smart ställe med tanke på tankens totals "ras" av pellets....

Kan ju fylla det en gång och hålla koll.. Pannan håller även den koll på förbrukningen, men hellre sätta en givare innen vi skruvar ihop den helt då manluckan är satt med ett stag innanför = cirkusartist för att ta sig in.

Kan tillägga att jag har ett hus på 450 kvm, en ny Ariterm +40, så när det är kallt ute kan det gå en del.

Tacksam för svar

///Peter
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"

Inlägg av bergatorparen »

Jag är ingen expert på sådana förråd, men rent intuitivt skulle jag vilja säga: Räkna ut nivån där det kvarstår ca 1 kubik meter + innehållet i konerna, så har du tid att beställa nytt lass innan det blir kritiskt lågt läge i förrådet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"

Inlägg av Icecap »

Jag är också fundersam på vad som är gränsen men runt 20-30% borde vara gränsen kan jag tänka mig. Sedan är det bara att räkna...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PeJo76
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 13 jan, 2013 21:04

Re: MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"

Inlägg av PeJo76 »

Så långt e jag med... dock så blir det inte helt lätt då för kommer det tommas från innersta konen och när den e tom och inte mer trillar ner i den kommer främsta konen betas av...
Skiss
Skiss
pellets.jpg (41.54 KiB) Visad 2334 gånger
Någonstans i det utrymmet där det på bilden är pellets (troligtvis) är den magiska punkten... eller e de jag som gör det för komplicerat
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: MAFA Villa - placering av givare för "dags att beställa"

Inlägg av Doc »

Der stämmer, det blir ungefähr som på bilden. Men det är ganska lagomt att blir påmind när den ena konen blir tom. Uppskattar att det är 1 ton kvar när detta händer. Hur tidig man vill blir varnad är ju en smaksak.

Det bästa är väl bara å testa. Låt brännaren larma vid önskad restvolym och titta efter. 8)

Manluckan är större än man tror, om man är normalbyggd är det inte så svårt att ta sig in i förrådet. Kom ihåg bara att ventilera ordentlig innan!
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar