10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av AndersA »

Hej
Jag har lärt mig här att jag bör elda med inte mer än ca 10kw effekt i min panna JÄmÄ Nova.
Igår satte jag i alla bafflar och la hela kvällen på att trimma brännaren. har tagit bort bygeln och försöker att trimma ner högfartseffekten till 10 kw ca.
Jag får den att gå uppemot en timma med 130 - 150C rökgastemp (bra värde) samt ljummen fallrörstemp matningen är ca 1/3 varv på skruven och som jag bedömmer det ganska jämn matning av pellets. Men icke efter ca 45min - 1 timma så stoppar den, antar att pga att flamvakten inte detekterar låga. Som jag bedömmer det finns låga , man kan höra att det brinner efter att den stoppat.
Nu till frågan:
-Är det hopplöst att försöka lösa detta problem.
-Går det överhuvudtaget att få en PX 21 att brinna med 10kw?
-Processorn har version 5,3. Vinner man nått med att uppdatera den?
-Om jag byter flamvakten, vinner jag nått med det?
- Vad ska jag göra? tacksam för ideer /förslag.
Jag vill tillägga att med en baffel ur av två i pannan och med 14kw effekt och rökgastemp på 170 - 190C så brinner brännaren stabilt åtminstone de ca 5 dagar jag haft den idrift.
Mvh ////AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av psau »

Jag körde min PX21 med godtagbara värden ner till 8 kW men det var inte med std skruven med den kommer du nog inte lägre än 12-13kW.
Problemet med fallrörsbrännare och vanlig skruvmatning är att det blir ojämna doser kör du i normala spannet funkar det hyfsat men när du börjar krypa ner i effekt blir det för stora störningar.

Nästa sak att tänka på är luftjusteringen, vid så låga effekter måste du se till att täta brännaren noga. Småglipor gör inte lika mycket när du kör 20kW men de märks ordentligt vid 8kW.

Egentligen är 8 kW för låg effekt för den brännaren och hålmönstret i röret men det funkar om man vill...

Jag tror nog att det blir billigare att byta till en brännare som mår bättre i dessa effekter än att hålla på att köpa doserskruvar etc.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av ronald »

Hur stor årsförbr har du Anders?

Med ca 20 C diff skillnad på r-gaserna..Skulle jag köra på den effekt som funkar klocka :wink: (Har du kollat temp i toppen"den viktigaste :wink:

inbesp på sin höjd Blir ju bara nån dosa snus :) (beroende på förbruk)...och Kalldusch när det skall till :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av Eldvin »

Det jag har märkt att det beror på vilken pellets du kör med.Har kört brännare på 11 kw vilket gått bra. Sen så är dom nyare flam vakterna känsligare ,dom nyare prosessorerna bättre.Tänder lungnare å stabilare.Så ställ brännaren å den går bra .. Sen finns det ju även en prosessor med större hysteres om det är intressant.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av rod02 »

Om jag tar av fallslangen, kan jag se om det brinner. Blir ett ljussken i röret. Lite svårtolkat, men en liten fingervisning. Ha inte ögonbryn för nära.....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av AndersA »

Med ca 20 C diff skillnad på r-gaserna..Skulle jag köra på den effekt som funkar klocka (Har du kollat temp i toppen"den viktigaste
Vad menar du Ronald vilken temp i toppen?

Försökte igår att komma ner i effekt genom att koppla ur flamvakten och köra med manuell bevakning av lågan. Vid riktigt låg effekt säg 7-8kw blev resultatet totalt kass förbränning, i och för sig havererade min fläkt när jag stog och såg på så jag är inte helt säker på vad som är vad.
Så nu får det bli ny fläkt ur med den ena turbulatorn och acceptera en sämmre verkningsgrad.
Har du några siffror på rökgastemp förlust mot verkningsgrad, jag nenar att det inte är försumbart det där med en snusdosa tror jag inte på.

Skall överväga ett brännarbyte.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av bergatorparen »

Han menade temperatur i toppen av skorstenen. Det skall idealiskt sett vara 60 -80 grader ½ - 1 meter ner från toppen precis innan brännaren slår ifrån för uppnådd panntemperatur.

All förbränning av kolväten alstrar vatten, så om avgaserna blir för svala kondenseras vattnet i de INNAN röken lämnar skorstenen och det leder till frätskador på murbruket och på sikt leder det till att man måste renovera skorstenen för dyra pengar. Sot+vatten=syra Aska+vatten=lut. Det är det vi gör när vi eldar: Vi splittar neutrala ämnen och får två olika polariteter och nyttoprodukten är det som håller de i hop: Energi. Syran går ut med röken och alkalierna stannar i askan. I gamla dagar gjorde man tvättlut genom att fylla aska i en silduk och knyta ihop till en påse som man stoppade i kokande vatten. Den var mycket effektiv. Idag köper vi hellre Kaustiksoda som är ännu effektivare, medan askan får göra nytta som jordförbättrare. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av rod02 »

Rätt aska skall gå bra i tvättmaskinen till kläder.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av sänkan »

Om det går är en lite lurig fråga.
Ska man bara elda en halv säsong och sedan gå över till värmepump kan man kanske trixa sig genom den perioden.
Ska man elda pellets i flera år, slippa springa upp på natten och tända brännaren och kunna åka bort 4-5 dagar utan brännarstop är det bättre att ordna det bra på en gång för både tid och pelletsförbrukning kostar pengar.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: 10 kw brännareffekt KMP PX21 Går det?

Inlägg av AndersA »

Nu har jag räknat på diff verkningsgrad vid olika rökgastemperaturer antagit 9% CO2.

180 C = 86%
140C = 90%

Slutsats 40C i diff rökgastemp motsvarar 4% skillnad i verkningsgrad eller att jag förbrukar ca 2 säckar mer för en den eneergimängd som finns i en pall (52 säckar).
Jag kommer inte att lägga ner mer krut på att optimera nu eftersom jag kommer att använda lite pellets /år då jag endast "toppar" upp det bergvärmen inte orkar.
Det får bli 150 - 170 C i rökgastemp samt ca 13 - 14 kw effekt vid nysotad panna. Skaffar mig lite mer erfarenhet i vinter så kanske något förbättringsprojekt till nästa år.
PS Ska även mäta tempen i skorstenstoppen.

Tack alla för input.
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
Skriv svar