Vad skulle hända om ...

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Vad skulle hända om ...

Inlägg av bergatorparen »

... producenterna blandade ihop pellets som hade olika egenskaper såsom hårdhet, längd och ålder i en silo blandade väl och packeterade i säckar? Om vi kan utesluta föroreningar från nermalda pallar, olika träkvaliteter och liknande, låt oss ponera: Om en riktig blandning av pellets hamnar i brännaren, några stenhårda, några lite porösare och några "normala": Hur skulle det påverka förbränningsprocessen?

Anledningen till att jag frågar är att jag just kommer från pannrummet efter att ha sotat och askat ur anläggningen - och det jag såg fick mig att undra: Eftereldytan sade: Fin förbränning. Turbulatoreran sade: Lite för mycket syre - lite varmt. Brännaren sade: För fett, titta jag har glöd kvar i röret och du askade ur röret en extra gång så sent som igår. Askan hade normal antracitfärg men med vit aska i ett strok ut från brännaren. Det jag har sett i förrådet är inte det jag brukar se: Det är pellar av många olika längder och andelen som ligger på gränsen 4 gånger diameter i längd, är det betydligt fler av och sedan har jag hittat riktigt långa pellar som varit 5 cm långa. Allt detta måste då väl tyda på att det inte är samma produktionskörning som ligger bakom pelletsen, men att man blandat friskt av det man haft i lager och det man kunnat få tag på - eller är jag på cykeltur i Alperna på halka med blanka däck och noll bromsar?

BildBildBildBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vad skulle hända om ...

Inlägg av Icecap »

Om blandningen är rimligt homogen ska det inte betyda något alls.

Den mjuka pellets eldas snabbt medan de hårda tar lite tid på sig att lösas upp, resultatet blir det samma ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vad skulle hända om ...

Inlägg av OPEC »

Hej,

Precis som dina bilder såg det ut vid min senaste omgång av Agrol, vissa pelletsar av cigarettstorlek, och samma tendens i pannan, ser fett ut på vissa ställen men magert vid turbolatorerna. Jag har sedan eldat upp två leveranser av smålandspellets där resultatet har ett mera entydigt och homogent utseende.
Efter att senaste leveransen av Små.pellets tog slut så hade jag ca 20 säckar kvar av gamla Agrol i botten.
När dessa eldades upp så återkom precis samma resultat som du beskriver igen. Det är alltså två år som passerat mellan gångerna men resultatet upprepade sig, av tillsynes ingen annan anledning än pelletssorten.
Det skall dock tilläggas att jag inte upplevt några problem av det, men jag blev lite fundersam.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar