Ny på forumet!

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vad jag ville säga är att en brännarteknik som är robust och enkel är att prioritera framför en mycket avancerad teknik med många givare som lätt störs av en askproducerande förbränning. En bilmotors förbränning är ju extremt ren och likforming. Att läsa processen och styra på dessa signaler ger en bra inställning som bygger på medelvärdet av förbränningen. Att ställa förbränningen med instrument kräver en sampling över en ganska lång cykel, för att få ett representativt bra värde. Ett bra sätt är att ta ut rökgasprover över en längre tid och bestämma sottalet. Detta är ju ett värde på oförbrända partiklar, kol, i rökgaserna. Om man lägger detta värde lågt, 0-1, så har man en bra förbränning som tar vara på energin i pelletsen och minimerar flygaskan till skorstenen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Precis askat ur och då undrar man vad all diskussion om avancerad styrning kommer in i bilden. Nästan samtliga lufthål i botten av rosten var täckta av en 2-3 cm kaka av "koks" som beror på föroreningar, mineraler, dålig råvara mm i pelletsen. Brännaren är perfekt inställd, då hålen är öppna, men sen är ju all brännarinställning borta och förbränningen blir fettare och fettare. När det gäller pelletsbränning, så är det pelletsen som man måste börja med att förbättra annars tar branschen livet av sig själva. Vi borde alla prioritera den bästa leverantören och pelletsen för att markera och få upp ögonen på de som kör med dålig pellets. Vi vet ju vad vi pratar om så det går inte att skylla på att man inte visste. Priset är ju ganska lika hos de olika leverantörerna men hur är kvaliteten? Att spara 100 kr/ton och få en pellets med kaka, massor av spån, dålig förbränning med mycket aska och slagg är ju ingen besparing. Men vilket effektivt energivärde får vi för våra pengar och hur problemfri är vår eldning?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny på forumet!

Inlägg av danei »

bergatorparen skrev:Ja lite spån klarar de flesta skruvar, och det är väl inte det frågan gäller, men det är när det blir mycket spån som problemen uppstår
Jag har en kasse (papperskasse från ICA) Fylld till minst 75%. med pellets smul. Det finns inte en hel pellet i kassen. Menar du att jag kommer att få problem med min skruv om jag häller det i förådet när det är nästan tomt? Det kommer att resultera att skruven kör enbart smul/spån. Jag är övertygad om att det funkar. Jag vill bara kolla om du accepterar testuppställningen så att vi kan pricka av ett påstående som sannt eller falskt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Roli »

Du får väldigt gärna testa att köra "nästan bara" spån i din skruv. Fyll sedan på ett antal "vanliga" säckar pellets ovan på det hela så får du nog fram en blandning som många tydligen har problem med.

Skriver du sedan ut vad du har för utrustning i din profil så blir testet komplett.
Lycka till med testet, och vi ser fram emot ditt inlägg som kommer att redovisa hur det gick. Jag tror på en 50/50 chans på att det fungerar, trots att jag inte vet vad du har för typ av skruv....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

Jag med ser fram till det inlägget - och helst då med bildserie som visar det hela från början tills det sorgliga slutet :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny på forumet!

Inlägg av danei »

Jag försökte posta ett inlägg med bild tidigare. Men jag måste tydligen konvertera bilderna först.

Faktum är att jag hällde i spånet redan i förrgår kväll. Då var det nästan slut på pellets i förrådet. I går morse tittade jag till anläggningen för att den inte skulle stanna under dagen. Då brann det fint, det hördes att det var rent spån som matades. Rasvinkeln blir ju hög med spån, så det var ett tydligt hål över utloppet. Men det blev ingen valv. Men nu var det skruven vi skulle testa, den funkade ut märkt undernatten. Jag knuffade ner spån i hålet och fyllde på pellets så att det skulle räcka över dagen. Kort sagt det funkar bra att köra spån i min skruv.

Jag har en kärnlös skruv som går i en 50mm slang. Det är just inget spel mellan skruv och slang. Skruven går ganska flackt, men en lite avtagande lutning.

Jag har ett par bilder, jag ska se om kan få upp dem på forumet också.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Roli »

Använd någon av dessa http://www.forumbilder.se eller http://www.photobucket.com och länka sedan in bilden, framgår på sidorna hur du skall göra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar