Ny på forumet!

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

Min pelletsgube i Arvika kan intyga att det vi ser här, är mer normen än undantagen i "världsledande" Sverige. Han berättade att han hadde kompisar som blev så less på drivor med smul och finfraktion att de slängde ut pelletsvärmen och skaffade värmepump, och de som blev kvar med pellets, rev bulkförrådet och återvände till småsäck och veckoförråd.

Kärnlösa skruvar klarar inte av att mata fram sågspån i någon större mån, så skall man elda pellets som har mycket spån, bör man ha kärnskruv och helst en brännare av hybrid typ som kan köra både flis, spannmål och pellets. Dessa brännare har ett roster format som en trappa där bränslet ges flera nya möjligheter att förbränna.
http://www.swebo.com/industri/produkter ... tijet.html

Vore det inte för att sådana brännare är hiskeligt dyra, så vore det den ultimata spydighet gentemot pelletsleverantörerna att skaffa en sådan :lol:

Man kan justera in de flesta brännare att klara av "mjölig" pellets, det är inte brännaren i sig som är det svagaste ledet - det är skruven. Skruvarna vi använder i villaanläggningar är beräknade att forsla fram villapellets enligt svensk norm eller enligt EN Plus A1 eller A2 - inte industripellets av B-kvalitet eller rent skräp som jallajalla hade oturen att få.

Jag hade en konstig upplevelse: Jag hade kört 2½ pall av de 4 jag köpte i höstas. Jag hade justerat in förbränningen ved våg. Hela tiden var det oförbränt material framför rostret trots att sotet och askan i övrigt visade på korrekta inställningar. Plötsligt ändrade sig färgen på askan och sotet, och när jag dammsög ut askan så kunde man se en skarp linje som markerade förändringen precis som man ser i program om geologi. När jag sedan tog fram vågen och kollade, så visade det sig att de inställningar som framtills då gett lite drygt 417 gram per 6 minuter, nu inte gav mer än 389 gram, så jag blev tvungen att öka matningen ytterligare för att brännaren skulle få nog att jobba med - och det skedde alltså mittvägs genom en pall! Jag har aldrig sett liknande. Säckarna är märkta med samma produktionsdatum, så det har skedd en förändring under produktionskörningens gång på fabriken. Jag har 1 pall kvar. Det skall bli spännande att se om den har samma egenskaper eller om jag måste justera om - igen. Konspiration, Icecap och danei indeed!
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny på forumet!

Inlägg av danei »

Jag har inget problem med spån i min kärnlösa skruv. Jag kan tänka mig att problemen beror på hur skruven är dragen, en kärnskruv går ju inte att böja så den för inte de problemen. Om man inte ökar lutningen på en kärnlös skruv bör det inte bli problem, även om det finns lite spån med.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

Ja lite spån klarar de flesta skruvar, och det är väl inte det frågan gäller, men det är när det blir mycket spån som problemen uppstår - och det är ett utav skälen till att vakuumsystem är mer populärt än skruvsystem. Men: Pellets skall vara pellets. Sågspån finns att köpa på den lokala sågen, så skulle man vilja elda med spån, så finns det brännare för det med - både med och utan askurmatningssystem´- och som sagt var: Spån behöver man inte släpa flera mil, för det finns så många små lokala sågar så de klarar fint av att leverera spån till sina grannar :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny på forumet!

Inlägg av rod02 »

I pelletspressar delen kom det fram att pellets finns till för transportens skull. Annars skulle vi alla elda flis...
Min reklamerade pellets funkade fint i skruven. Men efter som vi har fläktar åker spån rakt igenom, och det blir så magert i röret så det slocknar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Icecap »

bergatorparen: är du lite konstig eller?
Men kom med fakta: Vad vägde pelletsen "före" och "efter"? Eller är det bara fel på din brännares matning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, jag är lite konstig - i dina danska ögon! Skruven var nyrengjord vid årsskiftet bara därför att jag var nyfiken på hur det såg ut - och det var rent. Och rent har det varit sedan - men när samma 6 minuters period före "strecket" gav 417 - 420 gram, och efter 389 gram - och då talar vi inte om enstaka vägningar, jag kontrollväger flera gånger innan jag drar konklusioner. Över en natt ändrades förbränningen - och inga som helst inställningar hade rörts. Skruven går 2 sekunder för varje matning, och vilade i 5,5 sekunder. Den går 8 varv i minuten med den växellådan som hör med, själva motorn gör 1200 vrav i minuten. Jag har rentav kollat så att kondensatorn är okej genom att låta en ny fräsch kondensator ta över - och resultatet var identiskt. Jag kontrollerade när jag ställde in brännaren, och jag kontrollerade efter att jag konstaterade att förbränningen hade ändrats. Maskineriet visade inga tecken på ändring. Allt gick precis som förr - med skillnaden att jag fick samma volym pellets, som dock vägde mindre. Och att det var mindre energi kunde jag se på turbulatorerna som blev vita 3/4 upp mot ca 1/2 upp vid normal förbränning samt att sotet i röklådan på toppen av pannan böt färg: Från brunt till ljus grått. Då tyckte jag det var överflödigt att väga pelletsen för skrymdensitet. Jag kortade vilotiden till 5,3 sekunder, och hej presto: Återigen kom jag upp i knappt 415 gram, men det är inte så enkelt som det låter för man måste kolla flera gånger så att värdena håller i sig. Jag kunde kanske kämpat fram de extra två grammen, men efter nära 2 timmar i ett 5 gradigt pannrum, var jag trött, frusen och full i Fan. Det är ungefär den tid det tar om man skall vara noggrann och använda vågen. Den gamla metoden med röken var enklare och snabbare, men hade en svaghet: Man visste att man hade okej förbränning - men inte hur många kW som alstrades. Jag svär: När jag blir klar med att renovera stöga, kommer pelletsen att få spela tredje fiol om ens det. Då blir det sannolikt luft/vattenpump eftersom 85 boyta och 15 biyta inte kan rättfärdiga bergvärme. Blir skönt att slippa "Pelluminati" som hela tiden tvärrhåller på att pelletsen är som den alltid varit och att det är konspirationsteori om man säger annat. Jag var måttligt road när jag tvingades byta till pellets, och min redan i utgångspunkten bristfälliga entusiasm börjar tryta. Men en sak är att konstatera ett problem, en annan sak är att man måste skynda sig långsamt så man inte gör allvarliga och kostsamma fel. Jag räknar 4 - 5 år innan jag byter, och under den tiden måste pelletsen fungera som den skall. Jag har upptäckt en småskalig värmländsk leverantör av pellets och till hösten kanske jag köper pellets där.

BildBildBildMinst två år utan rengörning - och detta vara allt spån som fanns. I skruven var det nära nog inget spån alls. Bilden är tagen strax över nyår. Det samma gäller de två övre bilderna som är tagna efter rengörning.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Icecap »

Så att skruven "plötsligt" matar fram mindre vikt är alltså ett tecken på att det är något fel med pelletsen?
Tyvärr köper jag inte det! Men du får ha din föreställning som du vill... :roll:

Fakta är fakta: kan du inte påvisa en mätbar skillnad i pelletsen före och efter är det ganska likgiltigt att din dosering har ändrat sig! Det enda du kan säga som är korrekt är att doseringen hade ändrat sig. Anledningen kan vara ett antal olika saker, det kan vara:
* Nätspänningen som har ändrats pga. transformatorbyte, justering, ny abonnent eller annat.
* Knas med pelletsen.
* Trögare växellåda till skruven, t.ex. pga. dålig smörjning.
Och det kan nog finnas fler orsaker eller kombinationer.

Om du analyserar vad dina fakta medger av slutsatser lär du nog inse att det är så.

Jag påstår inte att pellets är en perfekt produkt, jag påstår däremot att många av de problem som rapporteras och som skyllas på pelletsen i själva verket är justerings- eller designfel.

Jag har aldrig tömt spån ur mitt förråd (startade brännaren 2005-12-22), däremot har jag eldat upp 4 veckoförråd bestående av 30% pellets och 70% vindsspån. OK, rökgasvärden var nog "mindre bra", det var bitar av papper, papp, tjärpapp, tagel och annat i den spån så miljömässigt borde jag nog ha fått allvarligt med stryk - men ändå fungerade det! Pannan blev varm.

Olika brännarkonstruktioner (brännkopp/rörbrännare/stoker/undermatad) har olika för- och nackdelar, dessa innebär t.ex. att de har olika kvalitetstålighet på bränslet. Det går såklart att köpa bränsle med mycket smala toleranser - men det kostar därefter, helt enkelt för att det blir dyrare att recirkulera lågkvalitet bränsle i systemet.

Men jag skulle gilla att det var ett sådan system, då skulle jag köpa klass 2 och få det billigt!

Jag gillar dock ditt sätt att ta det lugnt och faktisk lära nog till att veta vad som är rätt inför nästa stora investering. Detta bör man göra allmänt och det ses av en del inlägg att vissa säljare av pelletsanlägg borde ha mer kunnande om vad kunden ska veta och hur det EGENTLIGEN är med skiten de säljer. Men det är väl lögn i helvetet att få en säljare att säga: "Pannan och brännaren fungerar dåligt ihop och våra installatör suger hundpung." Tyvärr...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ny på forumet!

Inlägg av rod02 »

Ved eldarna skrattar fortfarande.... Jag vet hur bra jag har det, trots att det strular ibland.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

Att vedeldarna skrattar kan jag faktiskt förstå därför att pelletsteknologin är inte vare sig ny, modern eller revolutionerande - i alla fall inte den bråten som produceras och säljs i Sverige. Om du titta på EcoTec till exempel, och nu kommer Roli att gå i taket, bygger på gamla amerikanska coal stokers. Tyvärr är det inte mycket bättre med rörbrännarna, som även de bygger på kolbrännare. "Världsledande på biobränsle", jo jag tackar jag. Man tar helt enkelt engelsk och amerikansk teknologi från riktigt gamla dagar, och skalar ner det till lagom storlek för villa, sedan gör man mindre anpassningar för träpellets, förser det hela med en enkel datorstyrning - och hej presto: Sverige är världsledande på biobränsle *urk!*

Så antingen du väljer rörbrännare eller undermatad brännare, så bygger de på teknologi från kol eran - riktigt Fred Flinta, med andra ord.

https://www.youtube.com/watch?v=NAQaAaOIs7Q
https://www.youtube.com/watch?v=WPA1wASwung

Ju mer jag lär mig om hur saker hänger ihop, ju mer övertygad blir jag att det behövs nytänk inom biobränsle sektorn. Basera sig på teknik som inte ens var modern när jag föddes för över 53 år sedan? Nähä! Man kan inte annat än skaka på huvudet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny på forumet!

Inlägg av nyman »

Du brukar ju själv rekommendera den urgamla amerikanska tekniken som Effecta och Swebo använder sig av i sina brännare till alla och envar som vill ha en ny brännare. Konstruktörer utan egen förmåga att tänka kommer det alltid att finnas
Stokertekniken, att mata in kol horisontellt med en spiralskruv i en panna har säkert varit känd i 150 år. Att amerikanerna just tycker om att visa upp gammal skit på youtube gör det inte till någon amerikansk uppfinning.

När Lennart på Nymo konstruerade först flisbrännare och sedan iwabobrännaren tänkte han själv och kopierade inte någon gammal apparat och resultatet blev ju lyckat. Tekniken finns i förbättrad form både hos nymobrännaren och bionordicbrännaren. Den uppvikbara lågriktaren som underlättar rengöring av brännaren var en bionordicförbättring.

Jag skrattar också när jag ser folk dra på sina vedkärror. När man kan ha det bekvämt för en obetydlig extrakostnad. :)
Många vedeldare kommer att ledsna och stoppa in en brännare i sina pannor de närmaste åren.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Ny på forumet!

Inlägg av jallajalla »

Efter att haft en perfekt fungerande anläggning som inte har förändrats,
står man helt plötsligt med en anläggning som gör en besviken.
Anläggningsinstallatör/leverantör säger -dålig pellets -
Pellets leverantör säger, Vi -Uppfyller svensk standard, Du har anläggningsfel.

Tveksam om läget försöker man skaffa kunskap på ett pelletsforum OCH
träffar exakt samma motiv igen. Folk med pelletstillverkningsanknytning säger
-anläggningsfel. Andra hälften av skribenterna tillhör jag.

Tyvärr försöker man ibland skylla ifrån sig på transportörerna, synd,
det är en del av pelletsförsäljningen, jag köper inte den tjänsten externt, ingår i priset på bulkpellets.

Vilket fall som helst, Ni som har eget intresse, som du Alexander, se upp.
Besvikna kunder återkommer inte, och det är era kunder ni lever av.
Synd att ett uppvärmningssätt för villa, inte har utvecklats ett skit på 10 år.
Att gå ifrån olja till pellets är en besvikelse,
Tror pellets nog endast är för de vedeldare som vill få det lite bättre..
End of story / Elsa
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ny på forumet!

Inlägg av bergatorparen »

nyman skrev:Du brukar ju själv rekommendera den urgamla amerikanska tekniken som Effecta och Swebo använder sig av i sina brännare till alla och envar som vill ha en ny brännare. Konstruktörer utan egen förmåga att tänka kommer det alltid att finnas
Stokertekniken, att mata in kol horisontellt med en spiralskruv i en panna har säkert varit känd i 150 år. Att amerikanerna just tycker om att visa upp gammal skit på youtube gör det inte till någon amerikansk uppfinning.

När Lennart på Nymo konstruerade först flisbrännare och sedan iwabobrännaren tänkte han själv och kopierade inte någon gammal apparat och resultatet blev ju lyckat. Tekniken finns i förbättrad form både hos nymobrännaren och bionordicbrännaren. Den uppvikbara lågriktaren som underlättar rengöring av brännaren var en bionordicförbättring.

Jag skrattar också när jag ser folk dra på sina vedkärror. När man kan ha det bekvämt för en obetydlig extrakostnad. :)
Många vedeldare kommer att ledsna och stoppa in en brännare i sina pannor de närmaste åren.
Du skulle bara veta du nyman hur mycket skitkäft man får om man ens vågar yttra ett positivt ord om IWABO - och de som går i taket med största smällen är IWABO ägare, konstigt nog.

Jag brukar rekommendera rörbrännare när det är det alternativ som går bäst att använda i ett givet sammanhang, men på senare tid har jag mer och mer gått över att rekommendera Janfire NH och EnergiBiten BioBjörn samt IWABO Villa S2 - därför att jag korrigerar kursen efter hand som jag själv lär mig mer och mer. Men jag får skitkäft för det med av de som menar jag borde konsekvent rekommendera samma maskin till alla pannor oberoende av om pannan står i Ystad eller Happaranda, om det är en ny panna eller en "hjärnsläpp - special" från 60 eller 70 talen - och det vet alla att det går inte. Man måste anpassa rekommendationerna efter den aktuella anläggningen och den aktuella personen. För min egen del gillar jag potentiometer brännare eftersom det är teknik jag är van vid från yngre år, medan andra föredrar heldigitalt därför att det underlättar handhavandet genom att man inte behöver förstå precis lika mycket av den tekniska biten som man måste med ett potentiometer monster. Det som är bra med till exempel SWEBO PB20 och PB50 är styrsystemet - och det är den biten som SWEBO har utvecklat. Det som är bra med PellX är dess enkelhet. Den är som en gammal moppe: Får du det rätt går den som en dröm, får du det inte rätt blir drömmen till en mardröm.

Vad är tekniskt möjligt idag? Det är faktiskt idag tekniskt möjligt att bygga en brännare som är intelligent genom att den kan analysera spektrumet på lågan, och sina egna avgaser och fortlöpande justera parametrarna så att optimal förbränning sker hela tiden med verkningsgrad upp mot 98 %. Tyvärr är det inte ekonomiskt eller marknadsmässigt möjligt med en sådan brännare eftersom marknaden för lösa brännare i stort sett domineras av konvertering av befintliga anläggningar med mycket tight budget och då är inte en brännare som skulle komma att kosta 60 - 90 000 kronor attråvärd - inte. Kompletta pannor har en betingad success - men denna success kanske inte kommer hålla i sig om tiderna blir så kärva som Svenskt Näringsliv befarar. Det som kommer att sälja under dessa kärva tider är kvalitet: Brännare som går år efter år utan att man måste kosta på flera tusen varje år därför att man använt opassande material i packningar och eldnära brännardelar. Min brännare kommer att ha satt sprätt på över 12 000 kronor totalt sedan installationen efter årets storrenovering. Vore det inte för det generösa paket med reservdelar jag fick av VB 2009, då skulle brännaren åkt ut det året. Sådant kommer inte folk tolerera längre i de nya tiderna. Nu kommer kvalitet åter på modet och då i betydelsen: Varaktig kvalitet.

Så nyman: Du kanske skrattar åt vedeldarna, men jag tror faktiskt de har en bra grej eftersom ved är en grövre och mindre känslig uppvärmningsform. Ved ger motion, det ger styrka i armar och ben, och som sagt: Det är en enklare uppvärmningsform.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Min åsikt är att det skall inte vara mycket jobbigare att elda pellets jämnfört med olja om bara pelletsen hade hållit måttet och att utvecklingen hade gått framåt, men inget händer ju till det bättre. Tänk om vi då vi tankade bilen skulle få ett bränsle som hade varierat, så att vi var tvungna att dyka ner under huven och ställa om datorn för bilen skulle fungera. Och vid oljeleveranser ja då var det inga problem. Mitt mål var att bygga en anläggning, som skulle vara enkel och robust att köra, och det har jag också fått. Bristen ligger i den jäkla pelletsen som kan vara vad som helst och där jag inte har några garantier för vad jag får. Med rätt pellets så tar det en kvart i veckan att aska ur och det anser jag vara helt ok på en anläggning som betalade sig på ett år.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Ny på forumet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Även om jag är en supertekniker, så tror jag inte på att låta för avancerad teknik krypa in i pelletseldningen. Tekniken blir för känslig och användarfientlig och blir lätt störd och kräver ett stort underhåll som drar med sig onödiga kostnader. Vi får ju inte glömma bort att pelletseldning är ju inget annat än en primitiv lägereld som vi stoppat in i en brännare. Det fanns en tid då jag var ny pelletseldare och höll på med en ren forskning, för att få optimal förbränning. Men en pelletsbrasa är ju aldrig konstant eller homogen, så att reglera detta förlopp kan inte spara speciellt mycket. Att styra på rökgaserna är ju att styra på en historisk händelse, då nästa sats som ramlar ner inte är den andra lik. En pellets med bra kvalitet och en lufttillförsel som är ok, så har man den optimala brännaren. Fingerkänsla krävs och förmåga att läsa av processen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ny på forumet!

Inlägg av danei »

Skillnaden är att bilen har lambdasond, så den kan justera själv. Pellets är enligt mitt tycke homogen.
Men om man vill att tekniken ska vara lika enkel som en lägereld men har krav på att det ska gå perfekt, då är det svårt att få ihop.
Skriv svar