Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Skriv svar
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av singelstring »

Jag kör med StoraEnsopellets med Janfire NH-brännare och det har funkat klockrent. Men i början av december kom det en köldknäpp och det blev mellan -10 och -18. Då började brännaren att sintra och stoppade p g a fyllt i brännarkoppen och överhettning. Larm om dåligt drag kom hela tiden. Sen blev det lite mildare och allt gick bra tills i helgen då var det kallt igen. Samma visa med sintring och överhettning.

Jag börjar att tro att det är problem med StoraEnso-pelletsen då jag hörde med min brännarservicekille och tydligen har flera drabbats av detta. Är det fler som har samma problem?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Taxen »

Har du dragbegränsare?
När det blir kallare så blir det högre drag i skorstenen och då stämmer kanske inte inställningarna på brännaren,utan du får luftöverskott och det sintrar.

Hittade denna tråd också.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=14355
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av singelstring »

Jo jag har dragbegränsare men det är svårt att komma åt den. Ska man skruva ut muttern eller inåt?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Singelstring läs den andra tråden som är på 10 sidor och handlar att dålig pellets ger ökat underhåll som tar upp just detta problem och just SE´s pellets. Det blir sintring och askkaka i brännaren som förstör brännarinställningen. Jag tror att dina problem kom därför brännaren fick bränna mer pellets pga att det var så kallt och detta gjorde problemet med pelletsen tydlig. Automaturaskningen klarade inte att fixa problemet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Icecap »

singelstring: Vilken effekt kör du på? Hur lång gångtid har du per eldning? Hur många kg pellets mellan utaskning?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av singelstring »

Ulf: Jag har läst hela tråden och tagit till mig av information.

Icecap:
Vilken effekt kör du på? 9 kWh
Hur många kg pellets mellan utaskning? 10
Hur lång gångtid har du per eldning? Hur och var ser jag det?

Jag hade 20 mellan utaskning men ändrade när brännaren började krångla 3 deceber och vid -15.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Icecap »

Gångtiden ser du inte, den kollar du med klockan.

En fråga som kommer upp: är din dragbegränsare en Dragex 25?
Om det är så kan det vara ett problem då den mycket ofta är underdimensionerat.

Men jag tror att hela problemet är en kombination!
* Brännaren går en aning fet, ställ alltså upp densiteten lite.
* Kylan ger lång gångtid.

Denna kombination ger en uppbyggnad av pellets som till slut fyller brännkoppen.

Sedan finns frågan kvar: du skriver "att sintra" - är du säker på vad det betyder?
Sintring är glasaktiga beläggningar som måste tas loss med hammare och mejsel, inte bara lite aska.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av singelstring »

Hur mäter jag gångtiden? mellan vilka punkter mäter jag?

Jag vet inte om det är sintring men det blir en askkaka som är hård som går att ha sönder.

Jag har höjt densiteten och kör med 710 på Volmviktinställning fast pelletsen väger 635 om det kan bli bättre för askan är svart.

Jag vet inte vad det är för dragbegränsare för jag kommer inte åt att se den men jag ska kolla. Jag ska även kolla shuntstyrningen för den går inte hundra men det ska jag ta hjälp av min servicefirma.

Tack Icecap på råd och tips.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Icecap »

Ganska nyligen var det en tråd om problem av samma typ. Där visade det sig att luften till pannrummet var strypt vilket gav problemen.

Har du en pellets som i verkligheten vägar 635g/l och ställer brännaren till 710g/l och det fortfarande bildas en del sot är detta en mycket tänkbar orsak.

Jag räknar gångtid som tiden mellan en brännings start och stopp. I mitt fall kör jag på 7kW vilket ger gångtider på 2:30 eller mer, såklart beroende på inne- och utetemperatur.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av singelstring »

Jag ändrade till 710g/l efter krånglet och ska kolla brännare och aska senare. Det där med luften kan vara en orskak. Ska kolla luften in i pannrummet, dörren står alltid lite öppen men den har ibland dragits in så nu ligger det en kloss vid tröskeln så att det alltid kommer in luft.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av Ulf Rasmusson »

När man jobbar med vikten av en liter pellets. Hur mäter man upp en liter pellets med precision? Är det skakat, packat eller löst mått? Pellets som är 5 mm lång eller pellets som är 50 mm lång eller en mix av detta. Är det med spån eller utan. Och hur kan man avgöra breddmåttet att man fått en liter? Ofta i trådar här kan man läsa att en liter vägde 787 gram tex. Den digitala tekniken lurar ens uppfattning av noggrannhet och felet kan vara stort men behandlas som en sanning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av danei »

litervärdet är inte av intresse, det som är av intresse är hur mycket din skruv matar per tidsenhet med den aktuella pelletsen. Brännaren reglerar drifttid på skruven, inte matad volym eller massa. Hur man mäter upp massa per tid finns beskrivet på många ställen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Problem med StoraEnsopellets vid kyla

Inlägg av bergatorparen »

Ulf Rasmusson skrev:När man jobbar med vikten av en liter pellets. Hur mäter man upp en liter pellets med precision? Är det skakat, packat eller löst mått? Pellets som är 5 mm lång eller pellets som är 50 mm lång eller en mix av detta. Är det med spån eller utan. Och hur kan man avgöra breddmåttet att man fått en liter? Ofta i trådar här kan man läsa att en liter vägde 787 gram tex. Den digitala tekniken lurar ens uppfattning av noggrannhet och felet kan vara stort men behandlas som en sanning.
1 liter pellets är 1 liter löst mått eftersom det är den naturliga formen du hittar pellets i - antingen det är bulk, storsäck eller små säck. 1 kubikmeter pellets är 1000 liter och standardvikt/ skrymdensitet skall enligt norm ligga mellan 650 - 700 kg. Brukligt ligger de flesta pellar kring 680 kg/kubikmeter. Du tar provet av pellets i sin "råa" form: Osorterad och osållad

"Pelluminati" verkar tycka att det ovidkommande, men det är det inte därför att litermåttet ger viss inblick i vad man har för pellets. Pellets som gåller 650 kg/kubikmeter behöver man mata fram en större volym av för att få samma antal kW/h som den som väger 680 kg/kubikmeter. Jag har ett veckoförråd om 300 liter, och pellets som är hårdpackad går det i 12 säckar av, är den lösare går det endast 10 - 11 säckar. Så visst är litermåttet av betydelse :)
Senast redigerad av bergatorparen den tor 31 jan, 2013 13:38, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar