Erfarenheter från tryckluftssotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vincenzose
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 00:53

Erfarenheter från tryckluftssotning

Inlägg av vincenzose »

Hej!

Jag är lite sugen på att komplettera min PX 22 med tryckluftssotning men med tanke på den ganska höga kostnaden vill jag gärna få lite tips och råd om hur pass effektiv den är.

Hur länge kan man köra innan sotning/uraskning, jag inser att den begränsande faktorn förmodligen är askutrymmets storlek men klarar brännaren att köras t.ex en månad och 1000 kg pellets och fortfarande vara någotsånär ren?

Är det så att det endast är brännarröret som blir renblåst eller blir även hålen för sekundärluft renblåsta?

Hur är det med driftsäkerheten hos kompressorenheten?

Hoppas att några av er har några tankar och råd kring detta, tack på förhand.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Erfarenheter från tryckluftssotning

Inlägg av ragge2 »

Hög kostnad ja. Brännaren blir ju så den kostat mer än en Janfire NH !
På pelletsteknik.se köper du en förstklassig trycluftsventil för 230V för 1195
Hela kitet med tryckluftsanslutning och två munstycken för 2595.
Som kompressor duger vilken billig hemmakompressor som helst som man kan använda också till annat.
Vad den blåser rent beror helt på var du placerar munstyckena.
Med lite hemmajobb behöver man inte betala det fantastiska pris som Ariterm begär.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Erfarenheter från tryckluftssotning

Inlägg av Jakob »

Hej!

Hur KMPs verison är vet jag inte exakt. Jag har effectas variant.

Effectas version är effektiv. Du kan förvänta dig att köra 2-3 ton utan åtgärder. Rekommenderat sotningsintervall är 3 ton.

Sist jag hade kört 3 ton hade bara 2st rosterhål satt igen.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Jarina
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 04 nov, 2006 09:48
Ort: Eslöv

Re: Erfarenheter från tryckluftssotning

Inlägg av Jarina »

Jag har KMP-UNO dvs en panna med px21 med tryckluftssotning sedan -06
det enda som ställt till det är när jag fick kass pellet som sintrade, då orkade inte tryckluften blåsa rent.
Totalt använder jag 5 pallar pellets /år jag tömmer asklådan 2 gånger /år . Jag har bytt tändellement ca 3 ggr och då har jag rengjort brännaren. De två gångerna jag tömmer asklådan gör jag även en helstädning av pannan, samt sotar skorstenen. Jag är nöjd...

När brännaren gått klart startar kompressorn, och när trycket är fullt blåser en luftström igenom brännaren som då blir ren (om det inte är för mycket sinter).
en annan luftström aktiverar en pneumatisk kolv som lyfter turbolatorerna så askan skakas ner i asklådan.
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
Skriv svar