Rangordning av pelletskvaliten!

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hur ser er rangordning av pelletskvaliten ut i Sverige mellan de olika tillverkarna, då ni inte tar hänsyn till prisnivån? Bedöm pelletsen totalt sätt. Vore intressant att se vad ni tycker. Vi är ju en expertgrupp på detta, så det borde ha ett bra värde. Gör detta sakligt och blanda inte in att era anläggningar kan bränna "skit", för det är ju inte det vi betalar dyrt för.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Icecap »

Vilka kvalitetskrav söker du?

Jag har testat så många olika jag har kunnat få tag på och ingen har fungera ens dåligt.

Jag fick några säckar av torv/trä-pellets och de var "intressanta", tyvärr på ett negativt sätt då de sintrade extremt. Fast de brann bra.

Men allt annat har fungera väldigt bra utan några problem - så exakt vilka mått använder du i den gradering?

Och varför har du inte tänkt på att ha en parameter med om vilket åkeri som blåste bulkpelletsen? Det borde ju vara av mycket större vikt för pelletskvaliteten eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Roli »

Utifrån de olika pelletstillverkare som jag har köpt pellets ifrån (under de 15 år som jag har eldat pellets) så kan jag inte rangordna vilken som är bäst eftersom både kvaliteten som har tillverkats och hur pelletsen har hanterats fram tills den ligger i mitt bulkförråd varierar från gång till gång.

Ena gången kan det bero på hur den har tillverkats, ingående råvara mm men den kan precis lika gärna ha blivit misshandlad av transportören vid omblåsning och inblåsning i mitt bulkförråd.

För tillfället kör jag med säckad pellets eftersom jag inte har fått tummen ur att reparera min bottenskruv i bulkförrådet. Och denna säsong har jag haft 5 eller om det är 6 olika leverantörer av säckad pellets (Byggmax har ofta bytt leverantör) och kan faktiskt inte säga att den ena är sämre och/eller bättre än den andra. Det har skiljt (stavning?) lite mellan de olika tillverkarna, några har varit lite mjukare andra hårdare, det har varit väldigt korta mot normal långa, några blanka på ytan andra matta men alla har fungerat bra och inte har det varit någon större skillnad på askmängden heller.

Edit: När jag tänker efter så har jag en pellets som jag tycker att man skall undvika och det är barkpellets. Fick chansen att prova några säckar för ett antal år sedan och kan bara konstatera att det fungerade inget vidare. Nu var det iofs med A3:an som jag provade och den saknar möjligheter att justera det mesta. Men det stora problemet var inte att det brann dåligt utan att det blev så mycket aska att i stort sätt kvävde brännaren. Det blev ett asklager i koppen som kvävde den. Men jag eldade ändå upp det jag hade, men då utblandat i vanlig träpellets.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Icecap »

Barkpellets har lite högre brännvärde men runt 3% aska mot träpellets 0,3%.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Min absolut bästa pellets var den pellets som jag köpte från första början för åtta år sedan. Jag köpte den via Lantmännen, men den tillverkades nere i hamnen I Sölvesborg. Kommer inte ihåg vad de hette, men jag tyckte det var en dröm att gå från olja till detta nästan inget merarbete. Enligt uppgift gick de över till att bara tillverka säckat och exportera, så de försvann för mig. Jag var uppe på studiebesök och tittade på processen och chefen där var enormt seriös vad gällde tillverkning och distribution. Redan då hade de tankar man hör idag. Deromepellets har gjort ett starkt intryck på mig så de blir tvåa.
Under åren som gått har det varit en otrolig soppa av dålig, varierande kvalitet. Med merarbete så har min anläggning tuggat i sig vått pellets (16%) och pellets där man får söka efter hela pellets. Min öppna förbränning gör att smulet och mjölet bara blåser ur brännaren och lägger sig i pannan där det förkolnar men inte ger speciellt mycket energi. Prisnivån har dubblats men var har hänt med kvalitetssäkringen. Den har dött och försvunnit!
För ett par leveranser sedan gick jag äver till Stora Enso på rekommendationer här ifrån och den första leveransen var enormt bra hård, smulfri pellets med en perfekt förbränning helt tom rosterplåt och ingen sintring. Dvs optimal på alla sätt. Och så kommer den senaste leveransen man skulle kunna tro de hämtat den i en annan värld! Österut? Bygger ju marängkaka som stänger alla lufthålen. Skall bli skönt då den tar slut och sedan blir det inte mer från det hållet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av dalldall »

kör med byggmax, funkar finfint!
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Roli »

Dalldall:

Det säger ingenting då Byggmax har olika leverantörer till olika butiker. Själv har jag köpt 5 eller 6 (minns inte exakt) olika pelletssorter från två olika Byggmax butiker det senaste halvåret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Icecap »

I trådens anda vill jag då fråga: hur många av bulkpelletsanvändarna vet vilket transportbolag som har givit leverans och hur var kvaliteten på dessa leveranser?

Med den information i handen kan man återkoppla till pelletssäljaren och se till att leveranskvaliteten kan säkras mycket bättre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Jakob »

Ice:

Det vet alla bulkpelletanvändare. Det står nämligen på följesedeln man får i brevlådan.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag har kanske haft enorm tur men nästan alla som har levererat till mig har varit väldigt medvetna om vad som gäller vid lossningen. Brukar att stå och prata med dem under hela tiden, vilket ger mycket information om både tillverkarna och deras transporter. Väldiga runder de kör för att bli av med sina 40 ton. Fanns några längre tillbaka som körde med omblåsning och högt tryck och då blev det inte så bra. Det värsta exemplet var han som blandade cement och pellets. Så strävt det blev, men jag brände upp leveransen, då det är bättre än att suga ur ett Pellistore. Jag har själv lagt stor energi på att ansluta och bygga om anslutningen till Pellistoret, så pelletsen skall flyta fint utan slitage. Bilen behöver bara en kort slang för att ansluta och ofta tar de stålslangen som sliter mindre än gummislangen. Ofta är det bilar som bara kör pellets och som har en stor tippbar tank och inte alla dessa kulor med en massa sammanbindande rör som sliter. Så på det hela tagit så blir det inte mycket spån vid lossningen. Jag kollar och tar prover så det vet jag säkert. Är pelletsen hård och glatt, så är inte smulet några problem idag. Men då pelletsen har mineraler och salter i sig och dåliga råvaror som slår ut brännarhålen på Flex-an ja då är allt inställningsarbete förgäves. Tog några foto igår, då jag askade ur som jag skulle kunna visa hur kakan blir och vad den gör, men ser inte hur jag på ett enkelt och lätt sätt kan bifoga bilderna. En annan tanke jag hade är att med automatisk uraskning och brännare med undermatning, så borde inte problemen med kakan märkas på samma sätt. Hur klarar de automatiska uraskarna av den stenhårda sintring som ibland uppstår?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kan tillägga att jag kollar kontinuerligt nedfallsslangen som är transparent, så man ser pellets och smul bra. Mina två Janfireskruvar med kärna producerar inte någon smul att tala om. Kan ligga några matskedar i slangens vindlingar men inget som på något vis stör. Gjorde rent samlingspåsen/lådan på Pellistoret efter sju års drift och nästan inget smul hade samlat sig där. Säg några deciliter, så det smul som blir går vidare till brännaren. Jag har många gånger tänkt att bygga om denna primitiva konstruktion men besinnat mig då den fungerar bra rent tekniskt. På åtta år har jag inte haft några tekniska problem på förråd och skruvar och aldrig gjort rent skruvarna. Förrådet suger jag då och då vid behov.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av bergatorparen »

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

http://www.forumbilder.se/CDAUJ/1p1310011
http://www.forumbilder.se/CDAUJ/1p1310008

Två bilder som visar rengjord rosterplåt och rosterplåt efter 200 kg SE-pellets som ger den sk kakan (räcker med 30 kg för att det skall se ut såhär), då har jag ändå sugit bort det som inte satt så hårt. Det ger ju att ungefär 75% av hålen är igensatta, och då förstår man vad det gör för brännarinställningen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för hjälpen med länkarna!
Valde att lägga in länkarna men såg sedan att det går att lägga in hela bilden. Får bli så nästa gång.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av bergatorparen »

Det där är just det som en del haft problem med, men som enligt "Pelluminati" inte existerar. Nu finns bevis på bild. Får höra vad de tycker om detta :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar