Rangordning av pelletskvaliten!

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Den pellets som går till värmeverken kostar en bråkdel av vad vi som konsumenter betalar för pelletsen och då vill vi ha en pellets som motsvarar den standard som finns. Prismarginalen finns där att göra en konsumentvänlig pellets som passar i ett modernt värmesystem för enskilda fastigheter. Inser inte branschen detta, så är pelletseldningen bara en parantes i svensk småskalig uppvärmning och bekvämare system kommer att ta över.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Helt inne på samma tankar. Ha oilka standarder för olika kundsegment, men vågar tyvärr inte föreslå det då jag inte litar på branschen att kunna hantera det.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av danei »

Ulf Rasmusson skrev:Den pellets som går till värmeverken kostar en bråkdel av vad vi som konsumenter betalar för pelletsen
Har du exempel på det?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Icecap »

Att värmeverken kan köpa pellets till ett lägre pris är nog ganska säkert. De köper:
* Hela lastbilslass, sannolikt fler åt gången.
* De ska bara faktureras för ett kontrakt.
* Tillverkaren kan planera då leveranserna är förbeställda datum & mängd.
* Kvaliteten behöver inte vara speciellt hög så reklamationer är få.

Privatkunder är kostnadskrävande:
* Många och små beställningar.
* Slumpmässiga tidpunkter för beställningen.
* Inte sällan "beställ nu och ville ha igår".
* Besvärlig och tidkrävande transport. För säckat pellets måste det vara säckning, emballering, pall, lastbil med kran, för bulk måste det vara lastbil med blås.
* Reklamationer finns definitivt, inte sällan pga. dåliga brännare/matning.
* Kundkontakter kostar tid = pengar.

Om en lastbil kostar 1000:- per leverans är den kostnad per ton mycket lägre om man kan ta en tipplastbil direkt än att skulle ha 4 pall säckat pellets åt gången.

Så det måste vara dyrare att vara privatkund för säckat pellets om det ska finnas något resonemang i det hela. Skaffa istället ett tipplager som en lastbil kan tömma ett helt flak ner i, då ska ni se att priset per ton sjunker kännbart...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av bergatorparen »

Du har rätt i många av resonemangen, men det finns ett ställe där det haltar: Du kan köpa NEOVA eller BIONORR via Telge Energi på avtalsbas. Du tecknar ett avtal och avropar när du vill ha leveransen. Trots detta är priset per pall alternativt per ton högre än vad jag får ge hos min pelletsgube i Arvika. Många har ju funderat på att skapa liknande system, men slagit det ifrån sig eftersom man inte får ner priset till konkurrenskraftig nivå trots att man beställer flera långtradarlass.

Jag tror i och för sig att enda sättet att få ner pelletspriserna är om flera utländska företag började kränga sin pellets här till priser under 2000 kronor per ton. När det gäller att påverka konsumentbeteende så är det enkelt: Erbjud avtal där man accepterar leverans på fastställda tider, så blir det rabatt som heter duga, avvik och det blir vite. Inget är hugget i sten, det är bara att använda kreativiteten - och hälla i sig en kopp mjukgörare innan man går på jobbet så man blir mindre stel och fyrkantig :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av msh16 »

Jag har kört SE pellets, Bionorr 8mm och olika sorter från Byggmax. Svårt att rangordna då alla sorter fungerat bra utan sintring. Möjligen var Bionorr den bästa och spånfriaste.

Skulle jag få stora problem så bytte jag till en brännare med urasknig. Att producera två sorters pellets bara för att en del vill ha sina gamla klenoder till brännare kvar skulle bara bli dyrare för alla. Vill de med gamla brännare betala mer för finare pellets så är det som danei säger. Marknaden sköter detta själv.
Är väl som vanligt. Vill man ha bättre service än normalt får man betala för det.

Laxå Diamant är en dyrare hårdare och bättre pellets än vanlig Laxå. Hur många av de som klagar på pellets har Laxå Diamant i sina förråd. Skulle jag våga mig på en gissning så är försäljningen av denna dyrare pellets rätt liten.

Visst är det så att hemmaeldare ska betala mer än värmeverken. Transporter av småskvättar kostar pengar och privatkunder är krävande.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det enda jag begär är en pellets som har liten variation och är enligt standarden, så jag vet vad jag köper från gång till annan. Precis som jag köper mjölk. Vill jag inte ha kärnmjölk eller grädde i förpackningen, utan en standardiserad produkt som jag vet över tiden håller vad den lovar och som passar mina syften. Jag väljer den pellets som passar mig och min brännare och betraktar priset som en underordnad faktor. 100 kr mer eller mindre per ton har ingen betydelse om allt fungerar utan störningar. Väljer pellets utifrån kvaliteten och utifrån leverantören. Derome har en utstrålning och inställning som passar mig, och då vinner de mig som kund, och de som inte har levt upp till mina förväntningar blir av med mig. Så tänker många, så branschen självsanerar sig själv. Pratade med chauffören senast och han berättade att privatkunderna försvinner i rask takt till förmån för andra mer lättsköta värmesystem. Jag var den ende i ett relativt stort samhälle. Han var tvungen att köra 40 mil för att bli av med sin last, och detta håller inte i längden. Tror ändå att pelletseldarna är ett utdöende släkte, då det är förknippat med för mycket osäkerhet och arbete för att det skall passa en modern person som befinner sig mitt i stressen. Detta är synd då man kan få system som nästan sköter sig själv om pelletskvaliteten håller måttet och man vågar satsa på ett säkert bulkförråd. Tycker själv jag kommit långt på vägen med ett automatiskt fungerande system, och en kvart i veckan under eldningsäsongen och en kvart i månaden under sommaren är helt OK. Pellets och tekniken gör att användarna flyr branschen och då försvinner också lockelsen att få hit andra aktörer från utlandet. Skogslandet Sverige borde vara som klippt och skuret för biobränslen men något fungerar inte!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av danei »

Har du fått någon leverans som inte håller sig inom standardens ramar?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja tyvärr! tex 16% fukt! Bottensats från transportbil, omblåst, med nästan bara smul! Klart över standardvärdet. Sintrande pellets som inte standarden täcker, men klart värre än smul som går att sålla bort och som brännaren klarar en hel del av även om verkningsgraden blir därefter. Vidrigt starkt luktande pellets som gjorde att hela huset stank och ögonen rann......Finns parametrar som inte standarden täcker men som är nog så viktiga......och som faller under begreppet kundtillfredsställelse.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av bergatorparen »

msh16 skrev: Att producera två sorters pellets bara för att en del vill ha sina gamla klenoder till brännare kvar skulle bara bli dyrare för alla. Vill de med gamla brännare betala mer för finare pellets så är det som danei säger. Marknaden sköter detta själv.
Är väl som vanligt. Vill man ha bättre service än normalt får man betala för det.

Laxå Diamant är en dyrare hårdare och bättre pellets än vanlig Laxå. Hur många av de som klagar på pellets har Laxå Diamant i sina förråd. Skulle jag våga mig på en gissning så är försäljningen av denna dyrare pellets rätt liten.
Det finns ett skäl till att det finns två sorters pellets: A1 är den vanligaste formen för pellets och motsvarar på ett ungefär den svenska normen - dock med gränsvärden för mineraler och metaller. A2 är en lite sämre, billigare pellets avsedd för i första hand fastighetspannor av lite storlek >100 kW, och där man får ha lite mera "bridgeblandning". Skulle man ha bara 1 enda standard, kom det att bli rejält mycket dyrare eftersom alla då skulle tvingas köra med den högre standarden, och stora mängder råvara skulle komma att gå till spillo eftersom de inte var enligt norm. Genom att ha två olika normer för småkskalig pellets, så slipper hyresgäster billigare undan eftersom hyresvärden kan elda en sämre pellets, men ändå få bra verkningsgrad genom att han då har brännare som är gjorda för mer "tungsmält" pellets. Den tredje normen gäller storskalig pellets - alltså industripellets. Det som skiljer industripellets från A2 är i första hand malningsgraden som är grövre, samt att råvaror man inte får använda i A2 får användas i industripelletsen. Brännare för industripellets är brännare med trappstegsroster eller stora keramiska brännare typ Arimax HakeJet. Den stora eldhärden och det rikliga luftflödet samt att man tillför förbränningsluft i flera steg än i vanliga villabrännare, gör att man får fullständig förbränning av en pellets som villabrännarna inte rår på. Det är inte tekniskt möjligt att skapa en villabrännare som kan göra samma sak med samma sorts pellets och samtidigt klara miljökraven. Det behövs storlek - helt enkelt.

LAXÅ Diamant skapades för att konkurrera med Vestmarka, men efter att Vestmarka försvann, blev den ersättare för denna. Många tidigare Vestmarka eldare eldar idag LAXÅ Diamant - och 200 kronor mer för pallen - lite drygt 300 kronor mer per ton är väl inget att gnälla över om man slipper de problem som annars följer med lösare packad pellets? JAG skulle gladligen betala de kronorna extra för att slippa få en massa smul och finfraktion om jag hade bulkförråd - vilket jag inte har därför att jag i alla år hört hur det är att ha bulkförråd, och då kånkar jag hellre säckar.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Jakob »

Vår närmaste fjärrvärmecentral här hos mig får pellets via samma åkeri och bil som lämnar hemma hos mig. Jag frågade chaffisen - för jag kände igen hans bil. I detta fall via hel stålcylinder som tippas och sen blåses det ut i "baken" på den med 0.4 bar. Antingen köper värmevärket finpellets eller så får jag fulpellets....ELLER så är det samma?

Man ska inte glömma bort att det är dyrt att ha olika tillverkningsprocesser och ofta kör man bara en kvalitet. Detta gäller ju nästan alla processindustri. Det är ju som VAG - du får samma blinkerspak i en Skoda som i en Audi - men vissa är beredda att betala mer.

I detta fall är det villaägarna som betalar mer - trovligtvis för samma produkt. Men jag låter mig gärna motbevisas här.

Precis som föregående är jag övertygad att det som behövs är att någon tar tag imoport av pellets.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av rod02 »

Kommer dagens brännare vara för omoderna för framtidens pellets? Borde inte pelletsen också utvecklas till det bättre?

"Tippbilen" har jag haft här. Den lugnaste tankning jag haft.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av bergatorparen »

Dagens brännare = gårdagens brännare + nytt styrsystem. Kommer de vara omoderna för framtidens pellets? Ja, om vi inte kräver att man skall följa normen som är uppsatt, så kommer vi behöva brännare som klarar av "fulpellets".

På tal om tippbil: Dessa kan troligtvis ta två olika produkter. Om hela tanken var ett enda utrymme skulle bilen få "intressanta" köregenskaper efter ett par leveranser. Lägg märke til att den har två luckor - det innebär som regel att det finns två avdelningar i tanken - ergo kan den lasta två sorters pellets och leverera efter önskan:

Bild

http://www.powderhandling.com.au/articl ... ion-system
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Danei....jag glömde den cementblandade pelletsen. Den var intressant att hantera och bränna upp, så sträv! Detta var ju en klockren transportskada. Det gick att bränna! Vill inte gärna att någon suger ur mitt Pellistore med en järnlans. Rädd om duken och dragkedjan i manluckan. Ett mycket bra och tillförlitligt förråd, som fungerar bra och är snällt mot pelletsen. Janfires skruvar fungerar bra och genererar ingen spån att tala om. Och brännaren skall vi inte tala om ett föredömme i robust konstruktion sådant tilltalar mitt tekniska sinne. Så allt är frid och fröjd bara jag får standardpellets som är gjord på ren råvara utan tillsatser. Inga stora krav att ställa, då man köper för tjugotusen om året.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Dave »

bergatorparen skrev:Det där är just det som en del haft problem med, men som enligt "Pelluminati" inte existerar. Nu finns bevis på bild. Får höra vad de tycker om detta :wink:
Pelluminati... he,he klockrent!

Mvh//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar