Stora Enso

Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Stora Enso

Inlägg av Jakob »

Förbränningsluften tillförs ju även runt om och i botten osv i en rörbrännare. Skillnaden är väl möjligen att gaserna evakueras horisontellt och kankse får lite högre fart än i brännare med kopp?

Rod02: Du behöver bara tryckluft sen kan du köra ett bulklass mellan sotningarna. Glöm skrapa, ulmas variant brann väl bara upp - och sen bytte dom till tryckluft.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Stora Enso

Inlägg av Martin_L »

Nu har jag haft besök av SE:s säljare. Han menade att pelletsen säkert håller svensk standard men tyckte att det var lite väl mycket småbitar i påsarna. Den storleken brukar i normala fall gå till värmeverk. Han trodde att denna säckning gjorts mellan två produktioner och därför innehöll så många småbitar.

Eftersom denna kvalitet inte fungerar i min skruv så tar SE tillbaka de två obrutna pallarna och sätter in pengar på mitt konto. Bra aggerat av SE.

För övrigt har jag den senaste veckan kört 50/50 SE/Vida-pellets vilket har fungerat problemfritt.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Stora Enso

Inlägg av stereotypen »

Om det fungerar att blanda ut den, så hade jag försökt få behålla de 2 pallarna till ordentligt reducerat pris.
Detta är väl billigare för SE än att komma o hämta skräpet.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Stora Enso

Inlägg av Martin_L »

Det är en bra tanke men jag har bara lagringskapacitet för tre pall. Har iofs bra hämtpris (2 100 kr) på VIDA på den lokala bygghandeln, men det blir ett väldigt körande och lastande om jag ska ha två pall SE lagrat.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Skriv svar