Hjälp med CTC ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av felibeli »

Hej!
Vi äger sedan december en villa på ca 90kvm och källare från 1940.
Den senaste elräkningen gick på nästan 1000Kwh för januari. Fast vi eldade med pellets och det verkar fungerar, har sotat en gång och det gick bra. Enligt säljaren hade de en servicetekniker där strax innan försäljningen.
När jag gick in i huvudmenyn hittade jag följande värden:

panna pellets 65
elpanna 66

Fabriksvärden ska ju vara 80 och 50 så jag fattar inte varför det ska vara så?
Tänkte kollar med er proffs innan jag ändrar.

Undrar en sak till: Det står i manualen att termostaten ska vara helt öppna tor jag, gäller det verkligen för alla element? (blir det verkligen t ex bara 20 grader i huset som man har ställt pannan in på? Vi har en givare inne i hallen och en ute vad jag vet) Då tänker jag mest på tvättstugan i källaren som en väldig gammal termostat med nästan inga mellanlägen, samma med ett annat källarförråd och badrummet i källaren).

Tacksam för alla svar!
M
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av nissetib »

Jag kör, när jag har elpatroner inkopplade, på pellets 80 grader och elpatroner på 65 grader.
Bra och ha som backup om brännaren av någon anledning stannar när man inte är hemma. Då blir det ju åtminstone inte kallt i huset.

Man kan ju också välja bort elpatronerna helt och hållet om man vill.

Men ha haft det som Du har så är det ju inte konstigt om elförbrukningen är såpass hög som den är.
Förstår inte vitsen med att ha dom inställningarna.

Lycka till!!!
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror jag förstår: Det var inte meningen att de skulle vara kvar efter inflyttningen. Det är inställningar för enbart underhållsvärme. För normal drift 80 pellets 55 eller 60 el.

När det gäller elementen så är det enbart i det rum där inomhusgivaren sitter man behöver ha fullt öppet. På övriga element ställer man in den temperatur man vill ha i just det rummet. En bra investering är faktiskt att byta alla gamle radiatortermostater eftersom man då får ett mycket skönare inomhusklimat. Man spar kanske inte pellets på det, men det man får är en mer jämn temperatur som gör att man faktiskt kan ha till exempel 20 grader och ha upplevelsen av att det är 22. Det är så mycket som själva den subjektiva upplevelsen gör. Det stod i en tidning för några år sedan: "Om temperaturen varierar mellan 18 och 23 grader, så känns det som 18 medan du betalar som för 23 grader". Tyckte jag var väl formulerat :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har 70 på pellets (80 när det riktigt kallt) och 50 på el. Då märker jag direkt redan vid kranen när elen gått in.
Det blir åxå mindre förluster då det oftast räcker med 70 i pannan.

Att ha lägre på pellets jmf m el gör att elen tar allt och pellets blir stödvärme. Om det inte finns någon som fyller på pellets i huset skulle det kunna förklara den konstiga inställningen du hade.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av felibeli »

Hej och tack för era svar.

Det som nämns om underhållsvärme som mål med inställningar låter väldigt rimligt ju längre jag funderar på detta. Vi har nämligen inget bulkförråd här i huset utan bara en "korg" som rymmer typ 7 säckar och när huset överlämnades i december gick säljaren kanske på den säkra sidan och ändrade inställningen ifall pelletsen skulle ta slut. Sedan glömde han att meddela oss detta tydligen.

De sista av våra gamla radiatortermostater ska jag kolla på, de borde ju vara lätta att byta ut.

En sak till som jag/vi har märkt, det låter nåt konstigt när brännaren matas, som om ett barn/katt skriker i källaren, ett kvidande ljud.
Jag har inte letat här i forumet än men ni kanske har tipps på vad det kan vara eller om ni bara kan tala om för mig vad smörjer ni när ni sotar?

Ha en trevlig
söndag!
M
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av felibeli »

Tillägg:

Satte elpannan på 55 och pelletspanna på 75, funkade bra i ca 10 timmar tills jag fick meddelande:
Pellets avstängd :(

överhettningsskyddet hade lösts ut?

Tryckte tillbaka det och fick igång brännaren igen men varför löste det ut? (löses ut vid "felfall"...)

Nu sänkte jag pelletspannan till 70.

Kanske någon som har haft liknande?

Tacksam för svar.
M
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av vatsug »

Jag har min på, pellets 75 grader o el 60 grader. Då startar den när panntempen är 70 grader och slår av vid 75 grader , kan gå upp till 76 denna årstid på eftervärmen , men ej högre så det verkar konstigt om överhettningsskyddet löst ut . Ang gnället/ gnisslet så har jag haft samma oljud. Det uppkommer när det bildas sintring i koppen under brännarskruven, som gör att den inte går riktigt rakt genom hålet i rörkröken.
Prova att gör ren koppen från sinter , särskilt under skruven. Min kan gnälla lite precis i startfasen men när den blivit varm brukar den tystna. Det har hänt att jag har hört min skruv gnälla , men att den nästa dag har varit tyst igen, antagligen på att skruven slipat bort lite sinter så att den går rakt igen. Jag fick en ny kopp som är lite djupare än den gamla , och tycker att det blivit mycket bättre.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
felibeli
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 feb, 2013 19:08

Re: Hjälp med CTC ecoflex

Inlägg av felibeli »

Hej!
Just nu verkar pannan fungerar som den ska.
Tack för tippset om sintring i koppen under brännarskruven.
Ska kolla detta noga nästa gång jag måste rengöra.
Ha en bra vecka,
M!
Skriv svar