Missljud i fläktens lager på px21:a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av goranax »

Lagerna i fläkten har gett upp och låter som en stenkross. Någon som lyckats byta lager i en sådan fläkt? Jag begriper inte hur man skall göra för att få av fläkthjulet :? . Resten torde vara ganska enkelt om det är vanliga lager.

Antagligen är det inte meningen att man skall kunna byta lager, men det retar mig att man skall behöva slänga fläkten för två sketna lagers skull.

//Göran
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet inte säkert, det måste understrykas, men från vad jag kan se av bilden hos Eldkraft, så är turbinhjulet bara tryckt på plats och verkar hållas på plats av en sorts fjärderlås inuti. Ergo borde du kunna använda en lageravdragare och dra loss det - och resten borde vara easy-piecy. Fläkten är inte den dyraste jag sett, men nära 1200 pengar för en sådan enkel manick räcker - tycker jag, då. :wink:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av dalldall »

klart det går o byta lager! har du inte tummen mitt i handen ser du hur det skall göras när du tar av fläkten o kollar lite nogrannare.
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
goranax
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 13 sep, 2012 18:46
Ort: Vejbystrand

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av goranax »

Hej

Det blev en ny fläkt...
Inte precis någon högkvalitetsprodukt. Plockade bort bakre lagret och konstaterade att det var ett glidlager. Inte någon standardprodukt som går att få tag i :evil:

Klart bra för den som säljer, billigt i inköp, stor chans att den går sönder, och svårt att laga.

MVH

Göran
JensH
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 10:49

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av JensH »

Såg den här tråden för sent men har en likadan och fick samma fina överaskning när jag också skulle "byta lager" i min fläkt för 1 månad sedan. Fanns ju inga lager att byta...
Så det blev tryckluft och olja och det gjorde faktiskt stor skillnad. Nu är den tyst som en mus. Får se om den håller fram tills bergvärmegubbarna kommer i början av Maj.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av Martin Sköld »

Innebär detta att så länge fläkten snurrar så går det att renovera? Alltså rengöra/smörja lagrena?

Min har börjat låta riktigt illa o tänkte byta.

Förresten pelletsteknik sålde för 650:- utan luftspjäll, vilket menar de med luftspjäll?
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av msh16 »

Tror inte det går att göra gamla lager till nya med lite olja annat än tillfälligt.
Luftspjäll behöver du inte. En plåtbit som man vrider för inloppet till fläkten. KMP har någon sorts hastighetsreglering med potentiometer.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av Martin Sköld »

Ok, då får jag nog beställa strax. Tack för din åsikt!
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Missljud i fläktens lager på px21:a

Inlägg av rod02 »

Jag har sprayat mina lager ett antal ggr, för det var tvunget. Men gick det lätt att byta skulle det varit gjort för länge sedan. Jag har en variant med pressad plåt som hållare. Så det får bli annan torinfläkt med aluminium lager hållare. Och sedan bävar jag för att lossa fläkttrumman från axeln. Det är även väldigt svårt att komma åt och smörja det inre lagret. Även om jag demonterar fläkten, sånär som att lossa fläkttrumman.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar