Hjälp installation KMP PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
M1CK3
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 00:10

Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av M1CK3 »

Hejsan.
Har hållit på i helgen å installera ett px21 aggregat från -04 på min CTC1100 ekonomi panna men får den ej att funka som den ska. Nytt tändelement och flamvakt har jag installera. Har fått den nu att tända upp å gå några gånger till 80 grader å sen har den starta upp igen vid ca 69 grader. Efter nån timme vart de driftstopp å röd lampa lyste. Startade om utan problem, gick sen ner igen för å kolla till den å då hade den stannat som den skulle vid uppnådd temp men pannan stod då på ca 95 grader. Har även byglat för å få den å gå på lågfart men då den slog över på lågfart så stannade den efter en liten stund bara med driftstopp röd lampa.
Finns de nån som vet hur de ska monteras på en sån här panna? Om jag har satt tempgivaren på rätt ställe osv. Inställningarna på aggregatet rätt å så. Har insattsrör i skorsten om de kan va till nån hjälp å veta.
Mvh.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av bergatorparen »

Jag har kollat lite, och det du beskriver är att brännaren stannar för bränslebrist. Kolla så skruven har mellan 40 och 45 graders lutning. Om detta inte hjälper, så kolla hur mycket den matar fram under en 6 minuters period genom att "kallköra" brännaren - det innebär att du låter den tro att den har låga genom att du tar loss och belyser optovakten med en ficklampa (se bild). Du behöver: Ficklampa, stoppklocka, en ren torr hink, plastpåse och en pålitlig våg - köks- eller brevvåg. Låt brännaren komma upp i driftsfas - ca 10 - 12 minuter. Fäst påsen på pelletsslangen och starta stoppklockan. När 6 minuter är gått tar du loss påsen och väger innehållet. 20 kW = 417 gram/ 6 minuter 15 kW= 313 gram/ 6 minuter baserat på 4,8 kWh/kg pellets.

Bild

När du är säker på att du har rätt mängd pellets i förhållande till önskad effekt, ställer du in fläkten genom att långsamt och i små steg vrida ner fläkten tills synlig rök nätt och jämt uppträder när du blickar in genom dragbegränsaren (Använd ficklampa). Sedan justerar du fläkten upp tills den synliga röken precis upphör. Då har du inställning motsvarande sottal 2 - 3. Upprepa proceduren för lågeffekten.
Men för all del: Kolla så skruven ger så jämnt med pellets som möjligt, för är det en sak jag vet så är det att skruven kan ställa till det riktigt om den får en ½ chans. Lutningsvinkeln är A och O när det gäller dessa kärnlösa skruvar. Hoppas detta var till hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av Stegatorparn »

Det är många som har problem med lågfart på den brännaren, så det kan du glömma.
Sätt den på högfart enbart och justera in effekten till 13 - 15 kW.
Där är nog den lägsta effekt du kan få den att gå stabilt och brännarröret skonas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
M1CK3
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 00:10

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av M1CK3 »

Tack för snabbt svar.
Har en kompis som köpte ett likadant som han har monterat nu i sin Albin panna och han bara
Stoppade in brännaren å körde igång den. Har inte blivit ett driftstopp på den
Sen första start. Va dit å kollade hans inställningar å mina va exat likadana, men de skiljer väl från
Panna till panna men brännaren han köpte hade suttit i en sån här ctc1100 panna och han
Kör på dom inställningarna. Nu har jag försökt å skruva ner panntempen på pannan ända till botten
Men ändå går den upp i 95 grader. Den verkar ju leva sitt eget vis.
M1CK3
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 00:10

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av M1CK3 »

Menar att jag skruvat ner tempen på aggregatet i botten.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av Stegatorparn »

PX21 kör på egen temp-givare. Var har du placerat den?
Visar panntermometern rätt?
Vid 95° borde överhettningsskyddet lösa ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
M1CK3
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 11 feb, 2013 00:10

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av M1CK3 »

Har satt den där jag får ut panntempen. Har isolera givaren bättre nu å verkar som de börjar å funka som de ska nu. Vill bara få till de på lågfart nu å. Men ska låta den gå nå dagar nu så jag vet att den funka som de ska innan jag ger mig in på de. :-)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Hjälp installation KMP PX21

Inlägg av ronald »

M1ck3:
Bra du fick till brännar-givaren ...Men som StegaT nämner skippa denna lågfart blir bara problem och ingen inbesparing blir det heller :wink: ...Som sagt ta bort byglingen och kör endast högfart men lägg dig så du får bra duschkonfort etc...Skulle tippa på 14-15 kW... :)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar