Pellets katastrof!!!

Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

GoForIt Pellets skrev:Ring direkt till tillverkaren, redovisa dina problem och hänvisa till att ByggMax inte vill hantera din reklamation...
Jag gjorde detta men dom var inte sugna alls att följa upp detta...hänvisade till andra personer som inte var på plats och att jag skulle ringa tillbaka vid senare tillfälle.

Tyckte att jag gjorde dom en tjänst som ringde så att dom kunde undersöka om det blivit fel i produktionen och därför behöll jag även säckarna för identifiering av produktionsdag.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Martin_L skrev:
Janne_gbg skrev: Omdelbart så började skruven köra fast men jag startade om massor med gånger för att se om det släppte. Men icke!
Jag har exakt samma problem men med SE pellets. Samma dag som jag fyllde på med nya leveransen så fastnade skruven, och sedan har det fortsatt. Har aldrig tidigare haft problem med varken SE eller skruven. Har kört igenom nio påsar VIDA utan problem, och sen nya problem med SE.

Tråkigt merarbete. Det är bara att fortsätta gynna dom tillverkarna som lägger ner arbete med att leverera så bra pellets till oss konsumenter som möjligt...det är ju det vi betalar för.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Men betala då för det! Ska ni ha billiga pellets eller dyra?

Jag har hällt spån från vinden i mitt veckoförråd, blandat med ung. 30% pellets, det var rena pulvret men åkte igenom utan att ställa till det i skruven. Brann gjorde det också så det fungerade.

Jag har hällt 5 vattenskadade säckar i samma förråd vid ett annat tillfälle, enbart för att se om det sket sig. Det åkte igenom utan problem, brännaren gnällde dock över det vid starten då det var så blött.

Så att skylla på pelletsen för att skruven är skit är inte speciellt rättvist!

Men vill ni betala är det bara att köpa pellets med en viss minste hårdhet, t.ex. Laxå Diamant. Och sedan får ni betala vad det kostar...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Martin_L »

Icecap skrev:Så att skylla på pelletsen för att skruven är skit är inte speciellt rättvist!
Men faktum kvarstår ju att det fungerat fram till den nya leveransen.

Hur som helst. Vad är en bra skruv? Du verkar ha koll. Min är den skruv och motor som "följer med" PellX-brännaren (1,7m) Satt där när jag köpte huset så valfriheten var då begränsad.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av rod02 »

Det kan vara farligt att elda finspån. Jag fick en rejäl bakflamma vid en liten mängd, när jag handmatade.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Det är ganska sant. Jag handmatade inte och hade matningsvägen sluten som vanligt. Att jag hade ung. 30% pellets i var för att elden annars ville slockna illa kvickt mellan doseringarna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av nyman »

Har man dålig förrådskonstruktion som samlar på sig spån så mycket att skruven inte orkar mata ska man väl inte leta efter den billigaste pelletsen för 37:40 påsen utan hålla sig till knallhård pellets som Vida eller Laxå diamant.
Eller då ordna till förrådsproblemet så att all pellets fungerar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av bergatorparen »

Nu tycker jag att ni svartmurare från Pelluminati börjar bli lite väl kaxiga här: Ni skyller på skruvar, förrådskonstruktioner och känner jag er rätt är det väl inte länge innan ni hänvisar alla missnöjda att kontakta Langley Virginia eftersom det ju ¨sannolikt måste vara en konspiration. Jag har hört att det är Mossad som ligger bakom :lol:

Fakta: Spån arbetar sig neråt i en behållning av pellets - så oavsett vilken fasong man än har på förrådet, kommer spånen att ligga i botten. Detta sker trots att spånen är lättare än pellarna därför att pellarna lämnar utrymme för att det skall kunna ske. Skall man undvika detta problem måste man göra botten av förrådet av perforerat plåt som släpper spånen ner i en uppsamlingslåda i botten - och sedan får man skicka lådans innehåll till Icecap eller danei när det är tömningsdags så att de kan bevisa för alla oss andra medelmåttor och illuminater hur UUUUUTMärkt denna skiten är att elda med om man bara har rätta sortens brännare och förråd. Häpp! för att inte säga något mer inflamerat.Jajamän. Man lär nog skaffa en Agroline brännere nästa gågen - befarar jag om man inte måste skaffa en sopförbränningspanna för att klara av skiten. Pellets var en god idé tills att svenska feodalismen gjorde det till en mycket dålig idé där man spelar lotto varje gång man beställer. Husmannsandan lever kvar - usch! När jag köper pellets, så är det pellets jag vill ha. Flis kan jag få tag på hos det lokala sågverket. Ville jag elda flis, skulle jag skaffat flispanna - och det tror jag är fallet med de flesta andra normala människor med. Man skaffar inte pelletsanläggning för att elda flis. Vad JAG sitter och funderar på är NÄR denna struntiga debatten skall ta slut? När konsumenter börjar stå tillsammans och vara överens om att vissa regler måste gälla för det som skall saluföras. VI HAR en svensk standard för pellets och vi har en europeisk standard, och jag tycker det är ett rimligt krav att dessa standarder efterlevs så att man vet vad fasiken det är man får. Om man kan slänga med i princip vad som helst i pelletsen, kan det bli många intressanta försäkringsfall i åren som kommer - och det kommer ALLA med husförsäkring få vara med om att betala antingen de vill eller inte.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Funderat på att komma med lite kontruktivkritik i stället?

Att pellets och spån ska separeras i ett föråd är ingen naturlag, även om de flesta föråd inte försöker motverka det. Men en omvänd bottenkon som gör att pellets tas från en ring runt kanten i stället för en punkt i mitten gör att balndnignen blir jämnare. Mitt föråd är absolut inte bra i den synpunkten, och kräver en del passning. Jag har planer på att göra något som likar volvoslavs lösning. Men det ska göras också.

Jag och Icecap har helt olika brännartyper, som upenbarligen klarar spån bra båda två. Även skruvarna tror jag är av helt olika typ. Så frågan är vad det är som gör att lite spån orsakar problem hos vissa, medan andra klarar mycket. Är det inte bättre att försöka hitta orsaken till att vissa anläggningar blir extremt känsliga?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Bergatorparen: Många ord, lite innehåll. Imponerande? Nej!

Fakta: pellets från säck blev påfylld. Ganska tydligt upptäcktes ingen större mängd spån vid påfyllningen, annars hade reklamation gjorts med en del icke-öppnade säckar.

Fakta: efter att pelletsen mosades igenom skruven var det problem för att skruven och pelletsen inte är kompatibla.

Slutsatsen som TS drar: fel på pellets.

Verklighet: transportlösningen klarar ganska tydligt inte pellets med en viss parameter utanför vissa gränser. Om det beror på att den först köpta pellets var mjukare än ett visst värde framgår inte.

Sedan kan bergatorparen klaga på att vi är vissa som har gått i extremer rörande pelletskvaliteten och brist på samma, fakta(!) är att med vettiga grejer fungerar det!

Det är inte utan anledning att kärnlösa skruvar inte används i industrier när det gäller transport av t.ex. spannmål eller liknande.

Ett tag var det en väldig debatt om varför transporten inte fungerade och det kom till ytan att kärnlösa skruvar kunde vara långa och vinkla - och på samma gång användes som doseringsskruv. Då visade det sig att vissa tillverkare erbjöd doseringsförråd, just för att undvika dessa problem.

Så testa med fakta istället för konspirationsteorier, då blir det en vettig diskussion. För bergatorparen verkar allt som motsäger BT's åsikter ju vara konspirationsteorier - fakta verkar det sämre med...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Roli »

Det behöver inte vara fel på pelletsen från tillverkaren, den utsätts för diverse saker under transporten till försäljaren samt lagringen hos försäljaren.

Jag har vid ett flertal tillfällen funderat på hur pelletsen mår av att bli lagrad utomhus, speciellt hos Byggmax som var på "tapeten" senast i denna tråd. Den pellets som finns till försäljning brukar ligga under tak, dock ett tak som är placerat högt över det som det är meningen att det skall skydda.

En fundering från min sida är om det kan vara så att den pallen som gav det senaste bekymret kan ha blivit stående ute väldigt länge innan den kom in under tak och blev till försäljning. Nu vet jag inte hur just Byggmax i Bäckebol förvarar sin pellets. Men jag har erfarenhet från Byggmax i Sisjön, Kållered och Kungsbacka och på samtliga av dessa ställen förvaras merparten av den pellets som har levererats utomhus i original embalaget utan övrigt skydd. Nu skall väl en originalpall klara detta, frågan är bara hur länge. Kan det vara så att Janne_gbg har fått pellets från en pall som blivit stående ute lite förlänge och med skadad skyddsplast. Om det är så, så borde Byggmax kompensera för den dåliga pelletsen och inte tillverkaren, som om jag inte läst fel var Derome och som har fått bra vitsord på annan plats här på forumet.

Sedan har jag själv inte den bästa erfarenheten av Deromepellets men det vill jag påstå inte var tillverkarens fel utan leverantörens men det är en annan historia som inte passar här.

Edit: Skrivit in rätt person, Janne_gbg stod tidigare Martin_L
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Nu är det ju i allmänhet svårt att reklamera pellets som är tömd ur säck. Det som är kvar i säck borde ju kunna retureras.

När det gäller skruvlösningar är min erfarenhet att kärnlösa skruva funkar. Men flexibiliteten gör att de kan instaleras på sätt som för att de fungerar dåligt. En kärnlös skruv kan förses med en lös flexibel, eller stel kärna om man vill. Mi skruv har en kort ganska tunn kärna vid inoppet, det medför antagligen att man inte överfyller den. Men det går att få kärnlösa skruvar att funka bra.
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Janne_gbg »

Kan bara hålla med bergatorparen...hade jag önskat elda med flis/spån så hade jag skaffat utrustningen för detta. Tillverkaren Fågelfors är en betydligt mindre tillverkare med en omsättning på drygt 92 miljoner jämfört med Derome som omsätter miljarder. Man kan tycka att dom skall kunna ha råd/möjlighet och ambitioner att införskaffa likvärdig eller bättre maskinpark som ger lika lite eller mindre spån i säckarna som exempelvis från Fågelfors.

För övrigt så kan det nämnas att jag alltid dammsuger mitt pelletsförråd innan jag fyller på med nya säckar.

På Byggmax hemsida står det bl.a. följande:
"Om pellets
Byggmax pellets håller den högsta kvalitetsklassningen enligt svensk standard. De har ett jämt och högt energiinnehåll som är cirka 36 % högre än ved. Dessutom ger pellets låga utsläpp och håller ett lägre pris än olja. Att elda med pellets är ofta den mest kostnadseffektiva lösningen. "


Då man läser detta på deras hemsida så utgår jag ifrån att dom är duktiga på att köpa kanonkvalite i stora mängder och sälja till bra pris till oss konsumenter. Dessutom så är dom dyrare (inkl. spån ) än Bauhaus per säck med 41.95:- :)

Har en granne som är +75 som inte har orken, kunskap eller ekonomi för att hålla sig uppdaterad vilken pellets som är bäst för honom och hans anläggning. Han har en standardutrustning som följde med i sin Janfire och även han har haft liknande problem och med fuktskadad pellets från samma återförsäljare. Eftersom hans pension är begränsad så tittar han såklart efter billigast möjliga som skall ge värme och varmvatten i hans hus. Hans sätt att hålla sig uppdaterad vad som är bra eller dåligt är att läsa reklamblad och prata med personalen.
Han och det stora flertalet konsumenter pellets har ingen koll på hårdhet. Tror nog att flertalet tillverkare har större intresse av "vanliga" konsumenter än de pelletsentusiaster som experimenterar med fuktskadat spån mm och har järnkoll på just deras egen pelletsanläggning. Uppenbarligen så finns det sådana tillverkare som vi kan läsa om här som ex.vis VIDA och Fågelfors och flera med dom....dom som inte håller denna kvalite skall få veta detta och ges möjligheten att förbättra sig.

Att utgå från att dyrast är bäst om man inte inte har mer än ett normal intresse i sin pelletsutrustning tycker jag nog är lite trångsynt.

Jag håller med Roli om att det är ju inte bara tillverkaren som kan vara orsaken till att problemen uppkommer då de förvaras olika hos återförsäljare. Den laddningen jag plockade ifrån sprättade jag upp skyddsplasten så att jag skulle vara säker på att få ok säckar. Är osäker på om plasten är sådan att den klarar av att skydda mot väderväxlingar. Här borde och kanske redan har tillverkaren ha en koll på hur förvaringen är på plats och det är ju inte så svårt då representant/säljare finns på distrikten för tillverkarna. En bra åsikt Roli

Tanken med med att delge mina erfarenheter är att andra skall bli uppmärksamma på vad dom får säckarna utan att lära sig det den hårda vägen....dom som inte experimenterar med sin pelletsutrustning och testar deras yttre begränsningar skall även dom kunna lita på det en återförsäljare skriver på deras hemsida/reklamblad eller deras personal och köpa pellets från dessa utan att man skall få dessa problem.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Men faktum är ju att även efter att du misshandlat pelletsen med en skruv, vilket torde vara den värsta hanteringen den hutsatts för så ligger nivån bara merginellt över vad som är okej för bukpellets. Det bör en anläggning klara. Jag säger inte att pelletsen var i toppkvalite. Men du har absolut ett problem med din annläggnig, och det verkar du inte vara ensam om.

Vad byggmax menar med sin kvalitets beskrivning är att den uppfyllar standarden SS-EN 14961-2:2011 , inte att den gör det med störst marginal. Det finns fler standarder för bränslepellets. Jag är övertygar att den uppfyllde standarden när den lämnade tillverkaren, att den sedan inte gör det när den lämnar din kärvande skruv kan du kanske inte skylla på tillverkaren.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Janne_gbg skrev:
GoForIt Pellets skrev:Ring direkt till tillverkaren, redovisa dina problem och hänvisa till att ByggMax inte vill hantera din reklamation...
Jag gjorde detta men dom var inte sugna alls att följa upp detta...hänvisade till andra personer som inte var på plats och att jag skulle ringa tillbaka vid senare tillfälle.

Tyckte att jag gjorde dom en tjänst som ringde så att dom kunde undersöka om det blivit fel i produktionen och därför behöll jag även säckarna för identifiering av produktionsdag.
På dem igen!
Så enkelt får man inte ge sig..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar