Pellets katastrof!!!

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Om vi nu håller oss till den lilla del av ditt inlägg som handlar om pellets. Bara för att skruvarna är dyra är det inte samma sak som att de är väl testade. Dessutom påverkas det mycket av hur den monteras. Sen kan det diskuteras om de är dyra, prylar som inte säljs i miljonupplagor blir dyrare. Jag förvånas ofta över vad så tillsynes enkla saker kan kosta, när det inte handlar om saker till den stora massan.

Kost sagt jag håller inte alls med om att skruvar måste vara bra för att de är dyra. Amerikansk politik ligger nog lite väl långt bort från ämnet.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av rod02 »

Hur kommer det sig att skruvar som funkat i 10 år och mer helt plötsligt inte längre duger?
Gäller inte här. Bara kakan som blivit större denna säsong. Och jag noterar att pellarna bitvis är långa.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Kanske att du under 10 år inte har fått pellets som har varit lika mjuka?
Ditt argument är lite som att påstå: "jag har inte krockat i 10 år, alltså kan denna olycka inte vara mitt fel!"

Jag ser en ganska genomgående tendens, kraftigt påeldat av censur: Skit i fakta, skyll på pelletsen!

Varför inte rent faktisk kolla fakta?
* Kolla pelletslängd, båda minimum, maximum och snitt. Ja, jag har gjort detta! Jag sa inte att det var roligt heller... Jag kollade en hel säck...
* Kolla densiteten. Jag fyllde en 10l hink och vägde.
* Kolla spån. Jag silade samma säck som jag kollade längd på.

Hårdheten är svår att kolla och jag är tveksam till att den ingår i standarden, den hänger ju ihop med densiteten.

Sedan, med fakta i handen, kolla mot standarden för pellets. Uppfyller den standarden är det skruven som inte klarar jobbet, är pelletsen inte inom standarden är det fel på pelletsen.

Och ska man klaga över pelletsen är det underbart att ha hårda fakta i handen istället för att bara gnälla.

Du behöver ju inte skriva i så negativa ordalag så att du "skrämmer" bort nykomlingar på forumet som ännu inte "lärt sig" hur vissa skriver/uttrycker sig här. Vi vet vad du tycker men skriv det gärna lite "snällare". Sedan "hänger" vi inte ut folk på forumet, vad man tycker och tänker om andra forummedlemmar håller man för sig själv eller diskutera sins emellan via pm/mejl och inte "öppet" i trådarna. Roli / moderator
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Hårdhet finns nog inte med. Men det finns ett mått för hållfasthet. Jag tror att man mäter spånhalten efter en definierad tumling.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Icecap »

Roli: jag har inte hotat någon - som vissa andra har.
Jag har inte undanröjd bevismaterial - som Moderator har.

Jag försöker bara få lite saklighet in och stänga ute feodala samhällen från diskussionen om pellets, inget annat!

Men jag börjar förstå att fakta inte är önskat medan sci-fi klubben har festdagar. Jag skrämmer ingen, jag kanske inte är politisk korrekt men jag ber bara om fakta som en motpol till dessa känsloladdade klagomål om att "pelletsen är usel".

Men jag kan se att det är farligt att fråga: "Usel hurdan?"
Medan det tydligen går bra att skriva direkta hot mot personer - varefter Moderator raderar bevisen.

Grattis, njut sakligheten i forumet.

Och jag försöker få deltagarna att följa forumets regler, vilket inte riktigt går hem hos alla. Ingen nämnd och ingen glömd. / Roli

Förlåt, hade skrivit Admin men skulle ha skrivit Moderator.
Senast redigerad av Icecap den mån 04 mar, 2013 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Konstigt vad vissa är känsliga för kritik mot sig själva. Ja som oftast har en tuff och kunnig attityd mot nybörjare. Heja Bergatorparen som välkommnar alla
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Martin_L »

Verkligen. Vissa är nog "pannrumsfreaks" till kostnad av att inte ha några vänner. Måste vara omöjligt med sådan trist attityd.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Tack Martin. Tror det finns många här ute som vill ha hjälp utan tråkig attityd
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

För min del föredrar jag korrekt fakta och tuff attityd än flum och åsikter med vänlig attityd. Men det är tydligen många som tycker att åsikter som stämmer med vad man själv tycker är battre än korrekt fakta.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Korrekt fakta kan man komma med ,fast utan översittar rader. Ja alla är inte lika vana att använda såna här forum.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Kanske därför du är "SÅ" duktig i att fylla i din profil som vissa av oss här är väldigt duktiga med att påpeka,märk väl vissa bara som måste göra detta!!!!!
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Jag förstår inte var ni läser in allt negativt. Byt glasögon och läs igen. Det är inte särskilt negativt skrivet, jag tror att ni läser in en massa som inte finns.

Tråkigt för dig att du här sådana tvångshandlingar.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Har inga tvångshandlingar!!!

Tycker det är tråkigt att "DU" inte förstår att andra inte ser problemen som du!!!

Och ja du ser jag är inte spydig som du!!!
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av danei »

Då tolkade jag nog dina ord fel. Jag tolkade det som att du var tvungen att påpeka.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Pellets katastrof!!!

Inlägg av Micke142 »

Det är jag verkligen inte. Har dessutom en egen tanke o vilja men "FÖRSTÅR" att alla inte tänker som mig och försöker inte påtvinga mig det heller: För övrigt så gillar jag detta forumet med alla användares åsikter!!!!
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar