Cementklump i Stora Enso

Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Håller med de senaste talarna! Men sitter man med tre ton skräp, så har man problem. Och när det är slut så har man en lärdom till och gör inte om det. Jag ser ljuset i tunneln dvs botten i förrådet!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av danei »

Är det skräp bör det falla utanför vad man kan förvänta sig av pelletsen. Så kan det returneras och är med andra ord leverantörens problem. Håller den sig inom vad man kan kräva, så är det anläggningen som är problemet. Visst man kan välja en annan leverantör nästa gång, men att klassa det som skräp är att ta i.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Roli »

Ja, är det skräp så är det bara att reklamera.

Den pelletsen som jag reklamerade för några år sedan innehöll 5 resp. 7 viktsprocent finmaterial i de prov som jag tog ut.
Men när sugbilen var där och tömde så fanns det partier som nog innehöll ännu mer finmaterial. Killen som körde bilen hade aldrig sett så dålig pellets någon gång tidigare och då hade han varit med ett bra tag och kört mycket pellets....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av danei »

Visst så är det sämre än man kan förvänta sig. Men jag har inte hört någon annan som mätt upp spånhalter över 4%. Tillsammans måste ju användarna här har tagit emot ganska många ton pellets. Så det verkar inte vara så illa ställt med pelletsen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Roli »

Eller så är det så att man inte vill/törs/orkar eller av annan orsak inte reklamerar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av danei »

Men det gnälls ju massor om dålig kvalité här, men ingen verkar ha pellets som avviker. Visst kan man skita i att reklamera prylar som borde ha reklamerats, men då är man i allmänhet inte så uppretat att man sågar en hel bransch.... Men jag kan ha fel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Skulle tro att det reklameras mer än vad som kommer fram här! Sen har vi alla de som ger upp och försvinner ut bakvägen....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av André »

En kompis som kör pellets råkar ut för att fara o suga igen dålig pellets då o då men inte så ofta, Det är bara hos folk med massor av driftstopp medans majoriteten bara nämner vid nyleverans att dom hoppas på bättre pellets denna gång då förra inte varit bra med driftstopp några ggr :wink:
Tror detta fenomen är att folk inte är gnälliga i sej samt att pelletseldare försöker ordna allt själv o tjuras med att tugga upp det man har...

Skulle jag få välja skulle jag vilja haft bara den pellets som en kompis fått en gång, efter 3-4 tons förbrukning fans lika mycket fastbränt i koppen som efter 200 kg av pelletsen jag alltid fått o även han utom dessa 6 ton.. Han bränner ca 20 ton/år o tar hem 6 ton varje gång, 6 ton av 135 ton som varit extremt bra sedan är det 60/40 mellan hyfsad o sämre pellets men det har aldrig varit katastrofpellets som gjort att de blivit driftstopp.. Den sämre pelletsen jag syftat på har man tvingats rengöra brännaren oftare/efter 1 tons förbrukning, den pelletsen har jag nu men måste ändå sota/tömma aska så,de gör inte så mycket för min del..
Men kompisen har tycket det varit lite drygt då det kan gå 3 ton/mån ibland o måsta rengöra brännaren 3 ggr/mån mot Max 1 gång i månaden, han rycker normalt bara ut asklådan o tömmer den bakom väggen på garaget o rengör brännaren o sotar pannan varannan-var tredje asklåda..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Cementklump i Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

Ibland måste man göra det som det står i sången skall vara svårt att göra: Breaking up is hard to do och om man, som jag, har en välvillig och serviceinställd pelletsgube, är det ofta så att man ser genom fingrarna med mer än om motståndaren var en elak firma med dåligt kundbemötande. Jag kommer byta märke inför nästa säsong: Som jag säger i ett annat inlägg: Det skall lukta eldsvåda i möbelfabriken inte eldsvåda vare sig på dass eller i gummifabriken när man eldar pellets. Jag får passa på under sommaren att köpa lite olika märken och testelda för att se hur de beter sig. Det är ända sättet jag vet för att undvika det elände som varit i vinter. Jag testade Stora Enso i fjol och de två pallarna var mycket bra - bortsett från att plasten inte höll fukten borta, så när jag fick erbjudande från pelletsguben om NEOVA för samma pengarna, så tog jag det - och de hade riktiga pallhuvar och allt möjligt så busvädret fick inte en chans att blöta ner mina pellar. Så långt var allt honky dory. Men när det började lukta i pannrummet som om jag höll på att avrätta någon i elektriska stolen, började mitt tålamod tryta. En sak är att man står ut med lukter man åstadkommer genom medvetna handllingar, som att steka någon gök i elektriska stolen, men när man inte gör sådana saker - så vill man inte ha sådana "odörer" hellre. Jag har ju 400 volt så det räcker att driva en elektrisk stol, men varför skall man hjälpa sådana som inte förtjänar det i väg till det bättre landet på andra sidan? Då är det bättre att forska fram ett serum som får dem att leva i 2013 år till och inte njuta en enda liten nanosekund av det. Så människovänlig är jag. Livet suger purjolök därför vill ingen ha det eviga livet samma hur mycket prästarna vevar med armarna och utlovar det till de "rättfärdiga" - vem nu det måtte vara.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar