Normal drift? Se diagrammet...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TobiasR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 06:57

Normal drift? Se diagrammet...

Inlägg av TobiasR »

Hej!

Har kört lite loggning på min px21:a sedan en tid och jag ser ett för mig märkligt mönster.

Bild

Var tredje körning så stannar den i förtid. Kanske efter att den går från Full effekt till halv, men är inte helt säker.

Läste något om att den var tredje timme gör en ureldning och genomblåsning. Kan det vara detta som visar sig på diagrammet?

Vilken är maxtempen som funkar bäst? Är det att den ska slå av vid 80 eller borde den ligga lite högre?
Brännare: PX21 -06, Panna Diom (Skitpanna)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Normal drift? Se diagrammet...

Inlägg av Stegatorparn »

Temperaturnivåerna är helt okey.
PX21 kan dock ha lite problem att gå på halv effekt.
Ställ den på full effekt och justera in den för 13-15 kW så går den som tåget.
Sök i äldre trådar om du är osäker på hur du gör.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Normal drift? Se diagrammet...

Inlägg av rod02 »

Intressant med logdata. Loggar du nått mer? Tänd element, fläkt och matarskruv, skulle vara kul att se. Alltså uppstarten.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
TobiasR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 06:57

Re: Normal drift? Se diagrammet...

Inlägg av TobiasR »

Jag loggar inget mer för tillfället än yttertemp och innertemp.

På min tidigare brännare hade jag en cykeldator på skruven så jag kunde räkna hur många varv den gjorde på ett dygn och därmed kunde jag beräkna pelletsåtgången. Jag "torrkörde" skruven i 100 varv och mätte vikten på pelletsen som skruvats ut. Efter ett dygn kunde jag på så vis räkna ut effekten som jag tillförde. Nyligen har jag förstått att jag låg på nästan exakt 20kw då jag gjorde av med 4,16 kg/h. Efter detta kunde jag sänka effekten till en bättre ekonomisk effekt.
Brännare: PX21 -06, Panna Diom (Skitpanna)
Skriv svar